וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיצוב פנים: האם זה בכלל מתאים לכם?

עודכן לאחרונה: 27.4.2021 / 15:36

שנים רבות לקח לנו לגבש מודעות לעיצוב. והנה, אנשים רבים פונים לתחום זה, ומבקשים ללמוד אותו ולעסוק בו בצורה מקצועית. הנה מדריך קצר שיסייע לכם להבין במה דברים אמורים, למי זה מתאים ולמי ממש לא

מעצבת נועה בר, בוגרת סטודיו ברברה ברזין. איתי בנית,
לפעמים חלומות מתגשמים, אבל צריך לדעת איפה ללמוד. בית בעיצוב נועה בר, סטודיו ברברה ברזין/איתי בנית

לפני כעשור חלה פריחה משמעותית במקצועות העיצוב, ובמיוחד ה"הום סטיילינג". נדמה שכל מי שצפה בתוכנית מייק-אובר בטלוויזיה "עשה לביתו", ומיהר להכריז על עצמו כמומחה בתחום. אדריכלים ומעצבים מיהרו לצאת חוצץ כנגד התופעה וההתהדרות בטייטלים, שהביאה להוזלה של המקצוע. דבר אחד חיובי: אין להכחיש שהמודעות לעיצוב היא בשיאה. רבים מתעניינים, שוזפים את אתרי האינטרנט, עוקבים אחר עמודי אינסטגרם מובילים, מקבלים השראה מהפינטרסט ונהנים מהפן האסתטי.

צמתי דרך בחיים הביאו רבים לחשב מסלול מחדש ולבחון את לימודי העיצוב כעיסוק מקצועי. אבל מסתבר שכמעט כמו ההיצע הגדול והמרשים של חומרים ופריטי עיצוב לבית - כך גם בתי ספר שונים לעיצוב, שמציעים הרים, גבעות ובתי חלומות, באופן שלא תמיד מגובה.

מעצבת שלומי גליקס, סטודיו ברברה ברזין. איתי בנית,
אף אחד לא עוקר לעצמו שן לבד. בית בעיצוב של שלומית גליקס, סטודיו ברברה ברזין/איתי בנית

ברברה ברזין, אדריכלית, מורה, מעצבת פנים ומעצבת דעת קהל בנתה לעצמה מוניטין כמעצבת בתים ודירות פרקטיות מיסודן, והיא גם מלמדת את השיטה בבית ספר ללימוד מקצועות העיצוב שנושא את שמה. "אנשים האמינו בעבר שלעצב בית זה עניין של מה בכך. שזו עבודה שמתאימה לאימהות ונעשית צ'יק צ'ק ותוך כדי תנועה", היא אומרת. "האמת מתבררת לאט לאט. אנחנו חיים בעידן של התמחות ושל התמקצעות. הרי אף אחד לא עוקר לעצמו שן לבד, לא מגגל לגבי ייעוץ משפטי ופותר את ענייניו המשפטיים בעצמו. הדבר נכון גם בכל הקשור לתכנון חלל. במיוחד בתקופה הזו, כשהחללים המודרניים מצריכים ידע רב מכל הבחינות". .

ברזין מחדדת כי עיצוב פנים, להבדיל ממה שרבים חושבים, אינו מתמקד רק באסתטיקה או בהלבשת החלל. הסטיילינג, לדבריה, הוא רק נדבך קטן מהתחום הגדול של עיצוב פנים. תחום זה מתעמק, בראש ובראשונה, בבני האדם וכיצד הם מתנהלים בחלל. "מעצב טוב יודע לתכנן חלל פונקציונאלי לפי מידות מדויקות וצרכי הלקוח. יודע לשלוט בתהליך כולו, החל מרמת התכנון, דרך תוכניות עבודה, תפירת תוכניות טכניות כמו מיזוג אוויר, חשמל, תאורה ועוד, וכלה בבחירת הכריות על הספה".

ברזין מוסיפה כי בית מעוצב הוא גם כזה שבנוי לתחזוקה שוטפת ושפויה וכמובן אחד שעומד בתקציב ובפרוגראמה. "תכנון בית הוא תהליך ארוך ומורכב, שכלולים בו עליות ומורדות. דבר שלרוב דורש שעות עבודה ארוכות. ממש לא מקצוע של תשע עד חמש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

הנה כמה עצות שיעזרו לכם לעשות סדר בדברים ולגלות האם זה בשבילכם

  • לא רק תיאורטי. בחרו בבית ספר טוב שנותן דגש גם על ההתמחות המעשית. כזה שנותן לתלמידים לקחת חלק במגוון של פרוייקטים אמיתיים, ומעניק להם אפשרות להשתלב מיד, עם תום לימודיהם, בעבודה בתחום.
  • זה לא עבור בעלי האגו שמחפשים לעצב פרויקט בלי פשרות ובלי מגבלות. חשוב להבין שהתפקיד משול לזה של בעל מלאכה. מעצב פנים הוא לא אחד שכופה את טעמו על הלקוח. הרי לכל אחד מאיתנו טעם מושרש או נרכש, לחלקנו טעם טוב ולאחרים פחות. תפקיד המעצב הוא לאסוף את כל הרצונות והמאווים של הלקוח ו"לתפור" אותם בתפירה עילית, במינון נכון ובטעם טוב - ליצירת חלל מגובש ומתוכנן כהלכה, וכמובן, תוך דיאלוג פורה עם הלקוח.
  • זה לא עבור מי שנרתע מהפן הטכני ומעבודות "שחורות". מעצב פנים טוב הוא קודם כל איש טכני שמבין במערכות המסועפות של המקצוע, החל מהמערכות הטכניות דרך עניינים פרוצדורליים כמו התנהלות מול מועצות וועדות. אחד שלעולם לא יתפשר על עניני בטיחות, או על תכנון לקוי שהוא יודע מראש שלא ישרת את צרכי הלקוח.
  • זה לא עבור מי שמתייאש מהר. הסוד להצלחה טמון בעבודה קשה, בנחישות, בהתמדה ובאהבה למה שעושים. בחרו בבית ספר שיוכל לסייע לכם לתרגם את הכישרון לפרקטיקה. להבין שגם בכל כישלון אפשר למצוא הזדמנות. מקום שבו יש אנשים נעימים שיסבירו לכם שחשוב להיות אופטימיים, להשכיל לצמוח גם מתוך משבר, ותמיד להביט קדימה בשמחה.
מעצבת פנים אודליה ברזילי. עינת דקל,
חמש תכניות? נסו 5,000. בית בעיצוב אודליה ברזילי/עינת דקל

אודליה ברזילי, מעצבת פנים מזה כעשרים שנה, מאמינה שמדובר בעבודה תובענית מאוד. "אני חושבת את זה לגבי כל מקצוע - שאם לא אוהבים את מה שאתם עושים, אז הוא מאוד מתיש", היא מסבירה. "מדובר בהרבה עבודת שטח. יש לי חברה שאומרת לי באוגוסט: 'לא מרגישים את הקיץ'. היא עורכת דין. היא נכנסת לעבודה בשמונה ויוצאת משם בשש. אני מתרוצצת באתרי בניה, מקומות לא ממוזגים. זה מאוד לא פשוט. הכי מרגישים את הקיץ", היא אומרת.

בנוסף, ברזילי טוענת כי בארץ המקצוע הזה עדיין לא מוערך כראוי. "אנשים חושבים שזה מסתכם בהתאמת הספה לשטיח. או מתפלאים על תמחור חמש תוכניות, כשפועל, כדי להגיע לתוצאה הסופית צריך לעשות בערך 5,000 תוכניות. זו עבודה עם המון אחריות, צריך להיות עם 'ראש גדול', לראות את כל התמונה כולה, לעבוד ולסנכרן עם המון בעלי מקצוע. יש הרבה מערכות שמשולבות אחת בשנייה. לדוגמה, מערכת מיזוג אוויר נדמית כפשוטה, אבל לרוב משתלבת עם עבודות נגרות, אינסטלציה, צנרת ועוד", היא מסבירה.

כשהיא נשאלת לגבי בחירת מקום לימודיה, היא מחייכת: "כשאני התחלתי ללמוד היה מקום אחד בארץ. לא הייתה לי התלבטות בכלל". ברזילי מתארת את הלימודים כקשים ותובעניים ביותר. "לפני 20 שנה למדתי במכללה למנהל לתואר ראשון. היום יש הרבה אפשרויות וגם הרבה קורסים", היא מציינת.

היא זוכרת לפרטי פרטים את השיעור הראשון ואת פרופסור ציונה שמשי ז"ל, שפתחה בדברים ואמרה לתלמידים שני דברים שנחרטו בזיכרונה. האחד, שתשעים אחוז כנראה לא יעבדו במקצוע ואולי יעסקו בו כתחביב. השני, שאם לא ידעו להתמודד עם הטעויות שלהם, אין להם מה לחפש או לעבוד במקצוע הזה. ואכן, ברזילי אומרת שגם כיום מתכווץ לה הלב כשהיא טועה. "את הטעויות שלנו רואים על הקיר, שחור על גבי לבן. אלה טעויות מאוד יקרות שעולות הרבה כסף ללקוח", היא מדגישה "קשה לחיות עם זה וממש לא מתרגלים לזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully