וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנית שהתרסקה: רק 5% הצלחה למתווה החזרה לעבודה

עודכן לאחרונה: 28.4.2021 / 17:54

ככה נראית פשרה בין הביטוח הלאומי לאוצר: 5% הצלחה לתכנית החזרת המובטלים לעבודה. מתוך כמעט חצי מיליון מובטלים, שבו לעבודה - בזכות תוכנית המענקים - רק כ-24,000. איך הגענו למצב שבו המשק משווע לעובדים, אך לשכות התעסוקה מלאות במובטלים?

התוכנית לעידוד המובטלים לחזור לעבודה לא באמת מעודדת: "העם כבר לא מאמין לתוכניות"
בעוד יומיים תסתיים התכנית במסגרתה ניתן לקבל מענק מהמדינה בגין החזרה לעבודה, ומהנתונים שהגיעו לוואלה! עולה כי התוכנית לא הצליחה לעודד חזרה מאסיבית לעבודה. בלשון המעטה.

מתוך הפוטנציאל של 472 אלף מובטלים, במהלך חודש מרץ ובשבועיים הראשונים של אפריל, רק כ- 5%, שהם כ-24 אלף מובטלים, ניצלו את הזכאות לקבלת המענקים וחזרו לעבודה במסגרת התוכנית.

המוסד לביטוח לאומי אשדוד. ראובן קסטרו
הביטוח הלאומי. הפשרות עם האוצר יצרו תכנית לא אפקטיבית/ראובן קסטרו

מתווה מורכב ולא מתגמל מספיק

התכנית שגובשה האריכה את המתווה הקודם, לפיו המובטלים שלא עבדו במשך 75 ימים וחזרו לעבודה בשכר נמוך מזה שהיה להם לפני היציאה לחל"ת, היו זכאים למענקי השלמת השכר.

החידוש העיקרי שהיה במתווה החדש הם המענקים בסך כולל של 3,000 שקלים למובטלים שלא עבדו 130 ימים ברצף ושיסכימו לחזור לעבודה למשך ארבעה חודשים. אלא שהתוכנית התבררה כלא מספיק יעילה משתי סיבות: המתווה היה מורכב מדי כך שהמובטלים לא הבינו מה בדיוק מגיע להם, וגם כי התוכנית לא הייתה מתגמלת מספיק.

לפי נתוני הלמ"ס האחרונים, על אף הסרת המגבלות נכון לחודש מרץ מספר המובטלים במשק עדיין היה גבוה ועמד על יותר מחצי מיליון אנשים.

שר האוצר ישראל כץ מתחסן נגד קורונה, איכילוב, 20 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
שר האוצר ישראל כ"ץ. באוצר בטוחים כי "התכנית הניבה הישג משמעותי"/ראובן קסטרו

"צריך 800 בפסיכומטרי כדי להבין"

הצלחת תוכנית העידוד של החזרה לעבודה הייתה קריטית בתקופת פתיחת המשק, כאשר ברקע בעלי עסקים רבים בתחומי המסחר, המסעדנות והמלונאות עדיין לא מצליחים לגייס עובדים. מדובר בעיקר בצעירים המשתכרים שכר נמוך שמעדיפים לנצל את תקופת החל"ת עד תומה, חלקם נמצאים בחל"ת במשך תקופה העולה על שלושה חודשים.

כדי לעודד את חזרתם לשוק העבודה ולמעשה להילחם במודל החל"ת, מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, העלה לפני כמה חודשים הצעה, לפיה כל המובטלים הוותיקים שיחזרו לעבודה (לאו דווקא בשכר נמוך יותר) יקבלו שני מענקים בגובה דמי אבטלה מלאים בחודש הראשון והרביעי לחזרתם לעבודה. זאת בנוסף למענק הבסיסי ולשכר שיקבל עבור עבודתו.
ראש הממשלה ושר האוצר אימצו את ההצעה ואף הכניסו אותה כאחד הסעיפים של התוכנית הכלכלית שהוצגה על ידם בסוף ינואר וכללה בין היתר מענק לכל אזרח. רוב החלקים של התוכנית כזכור לא קיבלו את ברכתו של היועמ"ש מנדלבליט וגם הסעיף החשוב שנועד להאיץ את חזרת המובטלים "הוותיקים" למעגל התעסוקה השתנה מאוד.

התוכנית שהתקבלה בסופו של דבר הייתה פשרה בין אנשי האוצר לביטוח הלאומי והיא נכנסה לתוקף בסוף פברואר. התוכנית זכתה לביקורת רבה בשל מורכבות החישוב של מענק השלמת השכר שבכל מקרה לא היה אטרקטיבי מספיק בעיני מובטלי הקורונה. החיסרון הבולט הנוסף בתוכנית היא העובדה שמי שחוזר לעבוד בשכר דומה למה שהיה לו לפני היציאה לחל"ת לא יקבל שום מענק מהמדינה.
ההיגיון שעמד מאחורי זה אמר שמי שחוזר לעבודה בשכר הרגיל שלו לא צריך תמריץ, כיוון שהכנסתו תהיה גבוהה יותר מדמי האבטלה המהווים כ-60-70% בלבד מהשכר.

אלא שבפועל הדברים התבררו כלא נכונים. כמחצית מהחל"תניקים הם אנשים צעירים שהשתכרו שכר נמוך בתקופת פרוץ המשבר ועבדו בתחומי האירוח, האוכל והשירותים. הפער בין השכר שקיבלו לבין דמי האבטלה לא היה משמעותי, ולכן כדי לדרבן אותם לחזור לעבודה המדינה הייתה צריכה להחליט על מענקים לכל מי שחוזר לעבודה ובהיקפים נדיבים יותר.

על אף הביקורות הרבות שהושמעו על התוכנית, היא התקבלה במתכונתה הנוכחית, רחוק מהמתווה של שפיגלר וממה שהבטיחו כ"ץ ונתניהו. חברי הכנסת שנכחו בדיון היוועצות של אנשי האוצר בוועדת העבודה והרווחה בטרם אישור התוכנית קראו לפשט את ההסכם,

ח"כ ענת כנפו אף אמרה אז: "בנאדם צריך 800 בפסיכומטרי כדי להבין מה הוא מקבל כאן, כאילו כותבים כדי לא לתת כלום".
יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ אמר אז לאנשי האוצר: " תהיו לארג'ים בכסף קטן ותרוויחו".

מאיר שפיגלר, מנכל ביטוח לאומי 10 במרץ 2021. ראובן קסטרו
מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי. מסתבר שבאוצר לא מבינים בפסיכולוגיה/ראובן קסטרו

שפיגלר: "באוצר לא יצאו מהקיבעון המחשבתי"

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר אומר בשיחה לוואלה! כי "המתווה לא מלבב בלשון המעטה. אני נפגש עם אנשים והם אומרים לי אנחנו לא מבינים מה אנחנו אמורים לקבל. ברגע שבן אדם צריך לעשות חשבון נפש ולהתחיל להפעיל שיקול של כדאיות זה לא טוב".

שפיגלר מוסיף: "ניהלתי מאבק נגד אגף התקציבים במשרד האוצר, אבל הם לא הצליחו לצאת מהקיבעון המחשבתי ולהבין שבכלכלה יש גם פסיכולוגיה אנושית. אם המתווה שאנחנו דחפנו אליו היה מקבל בסופו של יום את האישור של ועדת העבודה והרווחה , אין לי ספק שמספר האנשים שהיו חוזרים לשוק העבודה היה לאין ערוך גבוה יותר מהנוכחי".

שפיגלר אינו אופטימי לגבי ההמשך: "מה שיקרה זה יוציאו עוד ועוד תוכניות. אחרי כל כך הרבה תוכניות העם כבר לא מאמין לתוכנית הנוכחית, והוא מחכה לתוכנית הבאה. תמיד אמרתי שאם זה לא יהיה פשוט זה פשוט לא יהיה", הוא מסכם.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה:
"תוכנית המענקים לעידוד החזרה של מובטלים למעגל התעסוקה היא חלק מהמדיניות הכללית להחזרת עובדים לשוק העבודה. התכנית הניבה הישג משמעותי בחודשים האחרונים והנתונים מצביעים על כך. 24 אלף אנשים הועסקו מחדש במהלך החודשים מרץ-אפריל, אשר ללא המענק לא היו עושים כן ואנו מקווים שמגמה חיובית זו תימשך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully