וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חכם, אבל פשוט: שדרוג לבית חכם לא מסובך כמו שזה נשמע

עודכן לאחרונה: 28.4.2021 / 9:56

תחום הבית החכם מספק לנו ב-2021 תצוגת תכלית מרשימה ואינטואיטיבית מאי פעם. החדשות הטובות באמת הן שרבים מהפיתוחים החדשים כלל לא מצריכים לשדרג את התשתיות הקיימות. כך הוא הופך לנגיש לקהלים רחבים בהרבה

הסגרים והריחוק הפיזי והחברתי שאפיינו את השנה החולפת הובילו רבים מבעלי הדירות והבתים בישראל להשקיע (והרבה) בסביבת המגורים. לא רק במראה אלא גם, ואולי בעיקר, בתכנון יעיל ונוח שתואם את שגרת חייהם של כל אחת ואחד מבני המשפחה.

זוהי אחת הסיבות שהדרישה למוצרים וטכנולוגיות הבית החכם רק מוסיפה לצבור תאוצה שכן בעזרתם ניתן לנהל ולהפעיל את המערכות השונות בבית בצורה קלה, יעילה וחסכונית את המערכות השונות בבית, ממוקדי שליטה חכמים ואפילו מבחוץ, באמצעות מסכי מגע חכמים, הטלפון הנייד, טכנולוגיית אינטרנט ועוד.

חדר קולנוע ביתי טופ אודיו. אלעד גונן,
רשת חכמה ואיכות צפייה אחרת. חדר קולנוע ביתי של טופ אודיו/אלעד גונן

לדברי יוסי גול, מנכ"ל ומבעלי חברת טופ אודיו, הבתים החכמים מודל 2021 מאגדים הרבה מאוד סוגי מערכות: אודיו וידאו, טלוויזיות, רמקולים ( INDOOR ו-OUTDOOR) וכיוב'. הנושא הכי חם היום בתחום הבתים החכמים הן הרשתות הקוויות והאלחוטיות, בפרט עכשיו שרבים עובדים במודל היברידי. מדובר במערכות שכל תשתיות החשמל והרשת יושבות עליהן החל ממערכות האבטחה והאזעקה, האודיו וידאו והחשמל החכם".

לדברי גול, "בבתים שיש בהם מספר גדול של צרכנים משתמשים בשרותי רשת במקביל (לדוגמה: ילד אחד ב-YouTube, אחר ב-NETFLIX, שלישי במחשב נישא וכו') העומס עליה רב והופך את השימוש בה למאתגר. הפתרון המסתמן הוא שדרוג תשתית האינטרנט לסיב אופטי שמספק מהירות גלישה של עד 1GB, אך כרגע הוא תקף בעיקר במגדלי מגורים במרכז כך שרבים עדיין לא נהנים מיתרונותיה. יש לא מעט בתים (בפרט בתי יוקרה) שרוכשים את התשתית באופן פרטי (קו סימטרי ישיר) מספקי האינטרנט, ולאחר פריסת הסיבים האופטיים מתאימים רשת חכמה שיודעת לבצע אופטימיזציה ותיעדוף ברמה הגבוהה ביותר. כך, לדוגמה, אם הדבר שחשוב ביותר לבעלי הבית הוא צפייה במערכת מצלמות האבטחה בכל רגע נתון, המערכת תדע לתעדף את המשימה הזו על פני אחרות. הרשת גם יודעת לזהות את התעבורה בבית והיא דואגת למעבר חלק של הנתונים עבור כל אחד מבני הבית בכל רגע נתון. המערכת לומדת את הבית ובתוך כך מזהה את הנקודות החמות והיוזרים. כך תוך שבועות מיום ההתקנה הביצועים שלה הופכים לאופטימליים. זאת ועוד, ב-High End Residential נהוג לעבוד עם מערכות RMM (ראשי תיבות של Remote monitoring and management) שמאפשרות לנתר את כל המוצרים המחוברים לרשת, לקבל התראות על תקלות ולטפל בהן מרחוק.

טופ אודיו תאורה חכמה. פיליפס,
תאורה חכמה של פיליפס. פונקציונלי וממוקד/פיליפס

"אלמנט בולט נוסף הם חיישני התאורה שברמה הבסיסית ביותר שלהם יודעים להדליק ולכבות את התאורה אבל כיום נהוג להשתמש בהם לצרכים רבים ומתוחכמים בהרבה", מסביר גול. "ניקח כדוגמה את שירותי האורחים שם באופן טבעי מי שאינו בן בית יתקשה לתפעל את מערכת המתגים החכמים. הגלאי של מערכת החיישנים יידע לזהות כניסה של אדם לנוחיות, הוא ידליק עבורו אור ומוזיקה, יפעיל את המפוח ויידע לכבות אותם בפרק זמן קבוע אחרי שאותו אדם ייצא משם. ברמה הגבוהה יותר החיישנים משמשים גם ל- "daylight harvesting"- מערכת בקרת תאורה שמאפשרת לקזז את כמות התאורה המלאכותית (גופי תאורה בבית) הדרושה ביחס לזמינות האור הטבעי בכל רגע נתון. כך משיגים עוצמת אור אופטימלית ומפחיתים את צריכת האנרגיה. בנוסף, המערכת מאפשרת לנו לשלוט בגוון של הצבע הלבן (בין 1000 ל-6000 K) בהתאם לתרחישים ולסיטואציות. כך למשל היא תדע לייצר תאורה חמה ומעומעמת בזמן ארוחה רומנטית או לחילופין תאורה פונקציונלית וממוקדת יותר כשאנחנו מכינים סושי במטבח ורוצים לראות בבירור כל גרגר אורז. החיישנים נמצאים בכל מקום ומאפשרים בין השאר לכבות מזגנים גם מרחוק, נותנים notification לנייד או לאימייל כשאורח עומד בסמוך לאינטרקום החכם בכניסה לבית ועוד".

רגע לפני הקיץ מציין גול את נושא הווילונות החכמים: "יש בשוק מספר מותגים שמציעים מגוון רחב של פתרונות הצללה לבתים הללו, שמתוכננים על פי עקרונות הנדסה מתקדמים והקפדה על כל רכיב בעיצוב אלגנטי ומרשים. כל מערכת נמדדת ומיוצרת בהתאם לצרכי וממדי החלל ונעה במסילות מינימליסטיות ונסתרות לווילונות המוסטים באופן ידני או וילונות ממונעים (וילונות גלילה, וילונות רומאיים וונציאנים, מערכות סקיי-לייט, וילונות האפלה ונוספים) חלק מהטכנולוגיות החדשות אינן דורשות כלל תשתית, הכנות או חיבור חשמלי כלשהו. כך למשל הטכנולוגיה ההיברידית שרשומה כפטנט של המותג Q motion מאפשרת הפעלה של הווילונות באמצעות סוללות מובנות בלבד. המנוע הייחודי שמובנה בגליל הווילון, מאפשר התקנה בנישות במידות קטנות במיוחד והמערכת מאפשרת אינטגרציה מלאה (דו כיוונית) עם מערכות בית חכם".

מדיח של ניגא שף For HOME. איתי אבירן,
מדיח של ניגא שף FOR HOME - בלי טבליות ניקוי/איתי אבירן

ואם בקיץ עסקינן, לדברי גול, הרצון הגובר ביצירת קשר בין פנים הבית לחוץ בבתים פרטיים השפיעה על פיתוח מוצרים שמקשרים בין שתי הזירות והופכים אותן למרחב אינטראקטיבי מאי פעם: "קיימים בשוק מוצרים נהדרים שמשדרגים משמעותית את חווית הסאונד בחללים החיצוניים והופכים את החוויה כולה לעוצמתית במיוחד. לדוגמה סאב שקוע באדמת הגינה ונטמע בה לגמרי, שבעת השימוש מספק צליל עשיר, צלול ומאוזן שמתפזר אופטימלית בכל הגינה. אל הסאב נלווים רמקולי דוקרן מינימליסטיים שמשתלבים בתכסית הנוף, או רמקולים דמויי אבן או סלע אותם ניתן לשלב כחלק אינטגרלי מהמסלעה או הגינון. הודות לטכנולוגיות הייצור המתקדמות הסאב והרמקולים עמידים לחלוטין בכל מזג אוויר וניתן להתקינם בכל מיקום ללא חשש. בבית עצמו אנחנו רואים דרישה לרמקולים שלא רק יפיקו סאונד צלול עוצמתי ומאוזן שמתפזר ברחבי החלל בצורה אחידה אלא גם לכאלה שיתחברו אופטימלית לסגנון העיצוב השולט בחלל. קיימים מגוון פתרונות של רמקולים "אינטגרליים" שמושקעים בתקרת או קירות הגבס. או רמקולים מעוצבים שניתן לתלות מהקיר או אפילו מהתקרה או להניח על מדף או בתוך ספרייה".

כאמור, יותר ויותר ממוצרי הבית החכם החדשים כלל אינם דורשים שינוי התשתיות הקיימות על מנת לשדרג את הבית משמעותי. כך למשל נורות ה-Hue של Philips שהודות לטכנולוגיה חכמה ואינטואיטיבית אפשר להתקינן במקום הנורות הקימות בבית, לסנכרן אותן לסמארטפון ולשלוט בהן בקלות על ידי אפליקציות ייעודיות. "היתרונות של אלה הם רבים", מסביר גול. "אפשר להתאים אותן לתרחישים וסיטואציות- החל מהארה עוצמתית חזקה ופונקציונלית יום יומית ועד לתאורה רומנטית ומרוככת. אפשר ליצור בעזרתן אלומות אור במגוון צבעים ובכך הן משנות את עיצוב החלל".

ניגא שף For HOME. איתי אבירן,
תוצאה מושלמת לבישול ולאפייה. תנור של ניגא שף FOR HOME/איתי אבירן

במטבח, שהפך בשנה זו לציר מרכזי גם עבור אלה שנמנעו או המעיטו מלהשתמש בו, גם ניכרים השינויים: כך למשל תנורי ה- combi steamer המקצועיים שעד לא מזמן כיכבו בעיקר במסעדות הגורמה המקצועיות. "התנורים האלה זוכים עכשיו לאדפטציה ביתית והם בעלי מערכת נידוף מובנית שמונעת הלכה למעשה את האדים והריחות במהלך הבישול והאפייה וזה לא נעצר שם, הם בעלי מערכת הפעלה חכמה, שיודעת לזהות על פי סוג המזון מהי צורת הבישול המתאימה ביותר", אומרת יעל מוסקוביץ, מבעלי חברת ניגא שף FOR HOME . "המערכת מודדת על ידי חיישנים את כמות המזון ומגדירה עצמאית את זמני הבישול, אחוזי הלחות והטמפרטורה הנדרשת מה שמאפשר גם לצרכן הביתי להגיע לתוצאות מושלמות של בישול ואפייה ולשמור על הערכים התזונתיים של המזון בצורה האופטימלית. הם גם מצוידים במערכת ניקוי אוטומטית עצמאית ויסודית שמופעלת ע"י טבלית ניקיון וללא מגע יד אדם. עוד פתרון די מדהים שנראה הם מדיחי כלים מנירוסטה שפעולתם אורכת 4 דקות בלבד ובצריכת מים של שלושה ליטר למחזור הדחה- בערך שליש מזה של מדיח רגיל. המדיחים החדשים עובדים עם חומרי ניקוי נוזליים ושואבים בעצמם אוטומטית את הכמות הנדרשת להדחה מתוך מיכל שמותקן מתחת לארון הכיור. כל מספר חודשים מחליפים את מיכל הסבון והחומר המבריק מה שמייתר את הצורך לשים לפני כל הפעלה טבליות ניקוי- עוד דרך להקל ולו במעט על ההתנהלות במטבח. בסיום הפעולה מפעיל המדיח באופן עצמאי תכנית מיוחדת לניקוי עצמי כך שהוא תמיד מוכן לפעולה הבאה".

  • עוד באותו נושא:
  • בית חכם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully