וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8% מובטלים, 10% קיצוץ בדמי האבטלה

עודכן לאחרונה: 3.5.2021 / 13:11

אחוזי האבטלה ממשיכים לרדת, אם כי בקצב מתון לעומת חודש מרץ. המשמעות היא שדמי האבטלה עומדים בפני קיצוץ של 10%. בפעם הקודמת בה היה אמור הקיצוץ להתבצע, החליט שר האוצר על ארכה לגיבוש תכנית תעסוקה. אך השינוי דורש חקיקה, שספק אם תוכל להתבצע במצבה הנכחי של הממשלה

בעקבות הפתיחה הנרחבת של המשק שיעור האבטלה המשיך לרדת והגיע במחצית הראשונה של אפריל ל-8%, שהם 321.6 אלף מובטלים, זאת לעומת 8.9% במחצית השנייה של מרץ, כך הודיעה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מהנתונים עולה כי בשבועיים הראשונים של אפריל חזרו למעגל התעסוקה 40 אלף מובטלים, מדובר בירידה איטית יותר בהשוואה לזו שנרשמה בחודש מרץ בעת יציאת המשק מהסגר השלישי.

שיעור האבטלה הרחב, הכולל את המובטלים שפוטרו בעקבות סגירת מקום עבודתם ועובדים שהפסיקו לחפש עבודה, ממשיך להיות גבוה ועמד במחצית ראשונה של אפריל על 10.6% - שהם כ-440 אלף מובטלים. נציין כי חלק מהענפים עדיין לא חזרו לפעילות מלאה - מדובר בעיקר בענפי התיירות, בידור ופנאי.

שר האוצר, ישראל כ"ץ 21 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
שר האוצר ישראל כ"ץ: "אני ממשיך להוביל דיונים לגיבוש מדיניות וקבלת החלטות בתחום התעסוקה"/ראובן קסטרו

סיכוי נמוך לשינוי חקיקה

ואולם, גם כאשר יוסרו כל המגבלות על המשק והתיירות הנכנסת תחזור, שיעור האבטלה צפוי להישאר גבוה ויעמוד, לפי הערכות של משרד האוצר, על 6.5% בסוף השנה הנוכחית - זאת לעומת 3.8% בשנת 2019. הסיבה לכך נעוצה בהתייעלות עסקים רבים בתקופת הקורונה שלמדו להסתדר עם כמות קטנה יותר של עובדים וכן תהליכי דיגיטציה והתייעלות של מקומות עבודה רבים.

יש להזכיר כי בעקבות הירידה בשיעור האבטלה החודשי מתחת ל-10%, שנרשמה כבר בחודש מרץ, דמי האבטלה של רוב המובטלים שעדיין נמצאים בחל"ת אמורים היו להיחתך ב-10% החל מ-21 במאי. אלא שר האוצר, ישראל כ"ץ התערב והורה למאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי להשהות את הקיצוץ עד ל-12.6, כדי שבאוצר יוכלו להשלים "תכנית כוללת לתעסוקה המשכית" כדברי שר האוצר.

החלטת שר האוצר לא התקבלה בתיאום עם הדרגים המקצועיים, ומכל מקום, היא מצריכה שינוי חקיקה - מה שנכון לעתה לא קרה וספק אם יוכל להתבצע נוכח הסיטואציה הפוליטית הנכחית.

לפיכך, אם לא תהיינה הפתעות של הרגע האחרון, דמי האבטלה כן יקוצצו ב-10% ב-12 ביוני. ברקע, מעסיקים רבים עדיין מתקשים לגייס עובדים, שמעדיפים לנצל את תקופת החל"ת מהמדינה עד סוף יוני. מדובר בעיקר בצעירים שהועסקו לפני היציאה לחל"ת בענפי המלונאות והאירוח בשכר נמוך.

הקיצוץ אמור להתבצע בהתאם למנגנון האוטומטי שאושר בתחילת משבר הקורונה, הקובע כי תשלום דמי האבטלה יקוצץ ל-90% מהסכום כששיעור האבטלה החודשי יגיע ל-10% וייפסק לגמרי כששיעור האבטלה יגיע ל-7.5%, או בסוף יוני 2021, המוקדם מביניהם. כאמור, השינוי אמור היה להתבצע חודש ימים לאחר פרסום הנתון החודשי, כלומר מ-21 במאי.

מאיר שפיגלר, מנכל ביטוח לאומי 10 במרץ 2021. ראובן קסטרו
מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר, האם שר האוצר יכפה עוד הארכה?/ראובן קסטרו

תגובת שר האוצר לנתונים

שר האוצר ישראל כ"ץ פרסם בתגובה לנתונים: "אני מברך על הירידה הדרמטית בשיעורי האבטלה במשק, אשר במחצית הראשונה של חודש אפריל עומדים על-8%, לעומת 9.5% בחודש מרץ.

משיא של 34.6% אבטלה בחודש אפריל 2020, הצלחנו בתוך שנה להוריד את האבטלה באופן משמעותי, הודות לפתיחת המשק בעקבות החיסונים ולמדיניות נכונה, שכללה פריסת רשת ביטחון כלכלית-חברתית למובטלים בחל"ת, וסיוע נרחב לעצמאים ולעסקים במהלך משבר הקורונה, עידוד ותמרוץ חזרה לעבודה למובטלים ולמעסיקים ותכניות להכשרה מקצועית לענפים בעלי פריון גבוה אותן הוצאנו לדרך.

בימים אלה אני ממשיך להוביל דיונים לגיבוש מדיניות וקבלת החלטות בתחום התעסוקה לאחר חודש יוני, עם צפי לירידה נוספת באבטלה והסדרת רף הירידה מתחת ל 10% ומתחת ל-7.5% בהמשך. נמשיך לפעול עד אשר ישוב המשק הישראלי לצמיחה ותעסוקה מלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully