וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפכו את לוויתן לנמל פרטי" תביעת ענק נגד נובל אנרג'י

עודכן לאחרונה: 4.5.2021 / 17:42

נמל חיפה תובע 77 מיליון שקלים מחברת הגז שנרכשה לאחרונה על ידי ענקית האנרגיה האמריקאית שברון, בטענה שהפכה את אסדת לוויתן לנמל פרטי כדי להתחמק מתשלום אגרות בסך עשרות מליוני שקלים

חברת נמל חיפה הגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה, תביעת ענק בסך 77 מיליון שקל. כנגד חברת נובל אנרגי', בטענה כי היא פורקת מטענים ישירות באסדת הגז לוויתן, מול חוף דור וכך מתחמקת שלא כדין מתשלום אגרות.

לטענת נמל חיפה באמצעות עו"ד ערן בצלאל ממשרד ש. הורוביץ ושות', שהגיש את התביעה, נובל אנרג'י ייצרה לעצמה "נמל פרטי", פטור מפיקוח הרשויות בפועל, "באצטלה של טענות הנוגעות למאפיינים הייחודים של המטענים, וזאת על אף שאלו לא נבדקו מעולם על ידי הרשויות השונות".

על פי התביעה, "נובל אנרג'י פעלה בהתאם למאווייה, והאינטרסים הכלכליים שלה, תוך שהיא דורסת ברגל גסה את הוראות הדין, ומייצרת לעצמה יתרונות כלכליים מובהקים על פני מתחרותיה, ויתר הגופים המחויבים לפעול בהתאם לדין".

אסדת הגז לוויתן שלחופי חיפה ב-31 בינואר 2019. רויטרס
אסדת הגז לוויתן. האמנם הפכה ל"נמל פרטי" כלשון התביעה?/רויטרס

"חלק מתכנית סדורה"

בנמל חיפה טוענים כי "לא ניתן להכניס טובין לישראל המגיעים דרך הים, אלא באחד מהנמלים המורשים בדין". מכתב התביעה עולה כי ההתנהלות הזו החלה במהלך שנת 2018 בפנייה של נובל אנרג'י למכס, בה ביקשה לקבל את הסכמתו לפריקה ישירה של מטעניה בשטח האסדה, במקום בנמל מורשה כדין, וזאת בטענה, ככל הנראה, כי סוג המטען "הייחודי", לטענתה, העתיד להגיע לחופי הארץ, מצדיק "התייחסות" שונה וחריגה באשר לאופן פריקתו.

כפי שנמסר לנמל חיפה, המכס התנה את הסכמתו לפריקה ישירה של המטען בשטח האסדה, בהסדרת תשלום האגרות מול הנמל, וזאת בכדי להבטיח שלא יהיה בהקלות התפעוליות החריגות והתקדימיות שניתנו, להביא לחסרון כיס של הנמל, וכן להבטיח שיהיו בידי סוכני האוניה הפועלים עבור נובל אנרג'י "היתרי הפלגה", שיאפשרו, כמקובל, את המשך הפלגת כלי השיט לנמלי היעד שלהם.

בנמל חיפה אומרים כי בקשתה של נובל אנרג'י לא נבעה מחוסר יכולת של נמל חיפה לפרוק את המטענים האמורים, כיוון שמטענים דומים נפרקו לא פעם בנמל חיפה. "למעשה, נובל אנרג'י, או סוכני האוניה שפעלו עבורה, מעולם לא פנו לנמל חיפה לצורך בדיקת האפשרות לפריקת המטענים", טוענים בנמל ומוסיפים, "לנמל חיפה מגיעים מטענים אדירי ממדים, המיועדים לפעילות אסדות גז או לפעילויות תשתיתיות אחרות, ולנמל יש את היכולת הנדרשת לטיפול מקצועי ואיכותי במטענים מסוג זה, לצד מיומנות רבה וארוכת שנים".

"לא ניתן להשתחרר מן הרושם, כי התנהלות זו היתה חלק מתוכנית סדורה, שמטרתה לחסוך עלויות לוגיסטיות באמצעות פריקה בלב ים, תוך התחמקות מתשלום האגרות בהם חייבים הנתבעים על פי דין ואשר מסתכמים, בהתאם לסיווג המטענים, בעשרות מיליוני שקלים", לשון כתב התביעה, "המסקנה המתבקשת היא אחת: נובל אנרג'י יצרה לעצמה, יחד עם סוכני האוניה הפועלים מטעמה, 'מסלול עוקף נמל', בניגוד לדין, שתכליתו היא לחסוך את תשלומי אגרות הנמל בגובה עשרות מיליוני שקלים, המוטלים עליה ועל סוכני האוניה, הפועלים עבורה".

מחברת נובל אנרג'י נמסר בתגובה: "נובל אנרג'י טרם קיבלה לידיה את כתב התביעה. לכשיתקבל, החברה תלמד את הדברים ותגיב בהתאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully