וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השווקים מנערים את החששות הגלובליים

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

4.5.2021 / 16:01

גזרת הבנקים המרכזיים שקטה והשווקים ניערו מעליהם את התזוזה למטה, אבל המצב בהודו מזכיר לכולם שהמגפה עדיין כאן. כריסטיאן נולטינג, כלכלן ראשי בדויטשה בנק, עם הסקירה

השבוע הקרוב יהיה שקט בגזרת הבנקים המרכזיים למעט שתי פגישות של הבנק המרכזי האוסטרלי ביום שלישי והבנק המרכזי הבריטי ביום חמישי. במקביל שווקי האגח ממשיכים לעכל את ההשלכות של תוכנית התמריצים השלישית של הנשיא ביידן לאחר אישוש נוסף של הפד לגבי מדיניותו בשבוע שעבר. נתוני שוק התעסוקה בארצות הברית השבוע יכללו את דוח התעסוקה החודשי לחודש אפריל ביום שישי שיהיה במרכז תשומת הלב אך גם מדד מנהלי הרכש של ISM לסקטור הייצור (היום) ולסקטור השירותים ביום שלישי יזכו לתשומת לב. בסין נקבל את מדד מנהלי הרכש של CAIXIN לסקטור הייצור ביום שלישי ולסקטור השירותים ביום חמישי יחד עם נתון סחר חוץ ביום שישי. השווקים יחד עם זאת עשויים לתת פחות תשומת לב לנתונים בסין (צפויים להיות טובים באופן כללי) אלא יותר להתמקד סביב השאלה כמה תמיכה ממשלתית תעניק סין לשוק האגח. בנוסף המשך המאבק של הודו בנגיף הקורונה יזכיר לשווקים כל העת כי המגפה רחוקה מסיום.

יומן אירועים כלכליים

  • שני: ארצות הברית-מדד - מנהלי הרכש של ISM לסקטור הייצור(אפריל).
  • שלישי: אוסטרליה - הבנק המרכזי האוסטרלי החלטת ריבית. סין - מדד מנהלי הרכש של CAIXIN לסקטור הייצור(אפריל).
  • רביעי: ארצות הברית-סקר התעסוקה של ADP, מדד מנהלי הרכש של ISM לסקטור השירותים (אפריל).
  • חמישי: יפן - פרוטוקולים מישיבת הבנק המרכזי היפני. סין - מדד מנהלי הרכש של CAIXIN לסקטור השירותים(אפריל). גוש היורו - מכירות קמעונאיות (מרץ). גרמניה - הזמנות מפעלים (מרץ). בריטניה - הבנק המרכזי הבריטי, החלטת ריבית.
  • שישי: סין - מאזן סחר חוץ (אפריל). ארצות הברית - דוח תעסוקה חודשי(אפריל).
וול סטריט. Spencer Platt, GettyImages
הסוחרים שוב אופטימיים/GettyImages, Spencer Platt

שווקי המניות ממשיכים להאמין

שווקי המניות הצליחו לנער מעליהם את התזוזה למטה בשבוע שעבר ולסיים את השבוע כמעט ללא שינוי, לאחר שהפד המשיך לאשר את התחייבותו למדיניות תומכת כמו גם דוחות חיוביים נוספים לרבעון ה-1 ונתון תמ"ג שהצביע על הצמיחה המהירה ביותר מאז 1984. מדד ה S&P 500 לפי הסגירה ביום שישי רושם עלייה של 11.3 אחוז מאז תחילת השנה. השווקים ממשיכים לקנות את נרטיב הפד שהתמיכה הפיסקלית הנוספת תדחוף רק זמנית את האינפלציה כאשר מחירי אגרות החוב הממשלתיות רשמו ירידה לאחר פגישת הפד ביום חמישי ותשואת אגרות החוב ל-10 שנים של ממשלת ארצות הברית נסחר ברמה של 1.63 אחוז מעט גבוה יותר מלאחר הפגישה. נרטיב האינפלציה הזה עשוי להיות מאותגר בשבועות הקרובים על ידי עלייה במחירי הסחורות החקלאיות יחד עם עלייה במחירים כתוצאה משיבושים בשרשראות האספקה. מדד הסחורות החקלאיות של בלומברג רושם עלייה של 18% מאז תחילת השנה לאחר שגם במחצית השנייה של 2020 רשם עליות חזקות.

שורה תחתונה: שווקי המניות ממשיכים להפגין עוצמה כאשר תשואות אגרות החוב עם נטייה כלפי מעלה כאשר נרטיב האינפלציה הזמנית עשוי להיות מאותגר בקרוב.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

התמריצים הפיסקליים בארצות הברית ושוק התעסוקה

תוכנית התמריצים המוצעת של הנשיא ביידן "תוכנית המשפחות האמריקאית" בהיקף של 1.8 טריליון דולר מכוונת לעבר בעיות חברתיות ארוכות טווח מאשר תמריצים לטווח הקצר וחלק מההצעות בכל הנוגע למיסים לא יקבלו אישור במתכונתם הנוכחית. הסביבה לאישור תוכנית שכזו יהיה שוק התעסוקה האמריקאי. אנו נקבל שלל נתונים בשבוע הקרוב: סקר מכון ADP לשוק התעסוקה עבור חודש אפריל ביום רביעי כאשר ביום שישי נקבל את דוח התעסוקה החודשי הרשמי. יש להסתכל ולבחון את הנתונים בזהירות לאור שיבושים כתוצאה מהמגפה לדוגמה עובדים שנשארים מחוץ למעגל העבודה ומושכים את שיעור האבטלה כלפי מטה. כל התקדמות לעבר החזרת ההפסד של 8.4 מיליון עבודות שנמחקו כתוצאה מהמגפה תהיה מבורכת.

שורה תחתונה: נתונים לגבי שוק התעסוקה האמריקאי צפויים לשקף התקדמות כלכלית נוספת אך יש לנתח אותם בזהירות.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן ורעייתו ג'יל בביקור בבית ספר ביורקטאון, וירג'יניה, ארה"ב 3 במאי 2021. רויטרס
התקדמות זהירה. ביידן/רויטרס

הצמיחה ביבשת אסיה ונגיף הקורונה

הקרב הנורא של הודו עם נגיף הקורונה עוד לא הצליח לשבור את רוח האופטימיות בשאר יבשת אסיה. דרום קוריאה לדוגמה דיווחה בשבוע שעבר על נתוני צמיחה חזקים לרבעון הראשון הודות לגידול בייצוא ובהשקעות. נתונים לגבי הצמיחה ברבעון ה-1 של אינדונזיה יפורסמו ביום רביעי הקרוב עשויים להציג תמונה שלילית יותר ותחזיות לגבי הגרעון בתקציב מצביעות על כך שבחירות קשות צפויות בעתיד. התקדמות במבצע החיסונים באזור נותרה לא שיוונית ולפי חישובים שלנו בדויטשה בנק אף מדינה באזור לא קרובה להשגת חסינות עדר( 70 אחוז מהאוכלוסייה בעלת עמידות לנגיף הקורונה הודות לחיסונים). סינגפור, הונג קונג, סין ודרום קוריאה צפויות להגיע למצב של חסינות עדר לקראת סוף 2021-רחוק משמעותית מחלק מן המדינות המפותחות כאשר לחלק משאר המדינות ביבשת ייקח זמן רב הרבה יותר. כמובן שלוחות זמנים אלה עשויים להשתנות עם עלייה בשיעור המתחסנים אך חישובים אלה מצביעים על העובדה כי חלקים ביבשת אסיה יוותרו פגיעים לנגיף הקורונה ולהגבלות גם אם מדינות מסוימות ייצאו מן המשבר.

שורה תחתונה: ההתאוששות באסיה צפויה להישאר חזקה אך מדינות ימשיכו להיות חשופות להפרעות מצד נגיף הקורונה.

שבבים והפרעות בשרשראות האספקה

השפעות בלתי ישירות של נגיף הקורונה ממשיכות להופיע בכלכלה הגלובלית. חשוב לנסות להבין את גורם הסיבתיות: האם עלייה במחירים היא בגלל ביקוש עולמי גבוה או בגלל שיבושים להיצע כתוצאה מנגיף הקורונה. נראה כי מחירי ההובלה של מכולות(מתייצבים כעת לאחר עלייה חזקה בשנת 2020) נתמכים הודות לביקוש עולמי חזק מכיוון וההפרעות כתוצאה מנגיף הקורונה נפתרו. גם הסיבות למחסור העולמי בשבבים נותרו מעורבות. מרבית תשומת הלב כעת היא על מחסור בשבבים לתחום הרכב כאשר יצרני רכב גדולות משביתות קווי ייצור(ישנה גם השפעה כללית על סקטור הייצור כפי שמשתקף בסקר ה-IFO בגרמניה). מצד שני הפגיעה בחלק מן חברות הטכנולוגיה הגדולות נותרה קטנה יחסית. אחד הנושאים הוא עד כמה חברות הפחיתו את ההזמנות שלהם בשנת 2020 לאור הכישלון לחזות התאוששות מהירה שכזאת בביקושים. בכל מקרה לא משנה מה הסיבה המחסור בשבבים מדגיש את הריכוזיות בייצור השבבים העולמי במזרח אסיה(75 אחוז) ונושאי ביטחון לאומי עשויים לסבך מחלוקות סחר עתידיות.

שורה תחתונה: המחסור בשבבים הוא הודות להתאוששות כלכלית גלובלית חזקה אך תגובה פוליטית עשויה להגיע.

אדם נושא עימו מיכלית חמצן בניו דלהי, הודו
3 במאי 2021. AP
העסק ממשיך להידרדר בהודו/AP

תחזיות הבנק המרכזי הבריטי והשלכות הבחירות

הפרלמנט האירופאי אישר את הסכם הסחר בין בריטניה לאירופה בשבוע שעבר בעידן שלאחר הברקזיט אך ההשפעה הפוליטית והכלכלית של הברקזיט עדיין לא התממשה. החלטת הריבית של הבנק המרכזי הבריטי ביום חמישי הזה(לא צפוי שינוי מדיניות כלשהו) תהיה ממוקדת בלהשאיר את הכלכלה נקיה מהשפעות קורונה כאשר תחזיות חדשות של הבנק לגבי הצמיחה והאינפלציה יהיו חשובות. עם ההתאוששות שנמצאת בראשית דרכה כל דיון לגבי צמצום הרכישות יידחה לחודש יוני. בחירות מקומיות ביום חמישי הקרוב עשויות להיות בעלות משמעות פוליטית לטווח הארוך. בפרלמנט הסקוטי, מפלגות שתומכות בעצמאות עשויות לזכות ברוב ולהביא לקיומו של משאל עם כקרוב יותר. צפון אירלנד לא הולכת לבחירות אך מתיחות גוברת עשויה לפגוע ביחסי אירופה בריטניה. מטבע הפאונד מול הדולר נותר יציב מתחת לרמה של 1.39 כאשר מדד המניות FTSE 250 ממשיך לרשום עליות. מדד המניות FTSE 100 ממשיך לפגר מאחור לאור ההרכב שלו שאינו אופנתי במיוחד בימים אלו.

שורה תחתונה: לא צפוי שינוי במדיניות הבנק המרכזי הבריטי אך תחזית בנוגע לאינפלציה תהיה חשובה. תוצאות הבחירות בסקוטלנד עשויות להיות בעלת השפעה משבשת לטווח הארוך.

כריסטיאן נולטינג הוא כלכלן ראשי בדויטשה בנק

  • עוד באותו נושא:
  • שוק ההון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully