וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהקלטה אחת מכניסה ללחץ שוק שלם: מה אמרה ג'נט ילן?

עודכן לאחרונה: 5.5.2021 / 9:42

מזכירת האוצר ג'נט ילן רמזה לכך שהממשל מגזים עם חבילת התמריצים, ובוול סטריט נכנסו ללחץ. אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של אקסלנס, מסביר מה בדיוק קרה שם

יו"ר הפדרל ריזרב ג'נט ילן ונשיא הבנק האירופי מריו דראגי, אוגוסט 2014. AP
עוררה סערה. בכוס מים? ג'נט ילן/AP

מזכירת האוצר האמריקאית ג'נט ילן יצרה אתמול כאוס מסוים בשווקים, לאחר שבנאום מוקלט מראש עבור פסגה כלכלית באטלנטיק אמרה ש"יכול להיות שהריבית תצטרך לעלות מעט כדי לוודא שהכלכלה לא מתחממת יתר על המידה". אלא שהריביות בשוק הגיבו לדברים דווקא בירידה, כשהתשואה ל-10 שנים נפלה גם ל-1.57%.

מבחינת השוק, כשילן מוטרדת מהתחממות יתר של הכלכלה אז מה שהיא למעשה אומרת זה שהממשל מגזים עם חבילות התמריצים, שם השפעתה. אין הגיון בללחוץ סימולטנית על הגז ועל הברקס. המשקיעים החלו לחשוש שהממשל בדרך להוריד רגל מהגז, מה שהוביל לירידות במניות ולירידה בציפיות הריבית.

ילן, או שנבהלה מהצל של עצמה או שהופעל עליה לחץ לסגת, ותוך זמן קצר היא ניסתה להחזיר את הגלגל לאחור: בשיחה שיזמה אמש עם הוול סטריט ג'ורנל אמרה כי היא "לא רואה את חבילת הסיוע (של ביידן) גבוהה מדי". ויותר מזה, היא ניסתה למחוק לחלוטין את כל האמירה הבעייתית על העלאת הריבית והוסיפה: "תן לי להיות ברור שזה לא משהו שאני מנבאת או ממליצה עליו". השוק לא קנה את כל הזיג זג. כדי לנסות לפצות על הנזק שגרמה ילן הלכה אפילו צעד נוסף, מעבר להבהרות הממוקדות, ואימצה את הקו הממסדי כי האינפלציה כנראה תחלוף בחצי השנה הקרובה, בערך.

אני לא יודע אם ילן התכוונה שזה יהיה בלון ניסוי, אבל הוא בכל מקרה התברר ככזה, והתוצאה ברורה, השוק עדיין בונה על עוד תמריצים וכאחת שנכוותה ברותחין סביר שילן תיזהר להבא גם בצוננין, שזאת צריכה להיות בשורה טובה.

החשש: צוואר בקבוק של ההובלה הימית

עקום הריביות כאמור ירד אתמול על רקע חשש מהפחתת היקף התמריצים בארה"ב (שילן בלי כוונה גרמה), אבל גם על רקע התפשטות מוטציית הקורונה ההודית למדינות נוספות בדרום מזרח אסיה - תאילנד ולאוס, ונתון מאכזב מעט של הזמנות מפעלים בארה"ב. מה שבטוח שהוא לא ירד בשל התמתנות בציפיות האינפלציה, כשאלה המשיכו לעלות, גם על רקע קפיצה במחיר הנפט. מחיר הנפט הגיע הבוקר ל-66$ (WTI), על רקע דיווח אתמול של API על ירידה מאסיבית במלאים. בולטים בתחזיותיהם כלכלני גולדמן זקס שצופים כי הוא יגיע בקיץ ל-80 דולר, בעיקר בשל התפרצות ביקוש של אחרי מגבלות הקורונה, כשבולטת בהקשר הזה הודו, יבואנית הנפט השלישית בגודלה בעולם. להערכת כלכלני גולדמן גם הגדלת תפוקה של קרטל אופ"ק יתקשה לעמוד בביקוש הצפוי. יש אגב שחוששים מצוואר בקבוק של ההובלה הימית גם בגזרת מיכליות הנפט.

התופעה הסופר נדירה של עקום ציפיות אינפלציה הפוך נמשכת - האינפלציה הגלומה לשנתיים בארה"ב עלתה ל- 2.8% בעוד האינפלציה הגלומה ל-5 שנים בעוד חמש שנים נמוכה ממנה משמעותית ועומדת על 2.2%.

השקל נחלש מעט ביומיים האחרונים, גם על רקע אי הצלחה של נתניהו להקים ממשלה וכך עליית אי הוודאות הפוליטית בישראל.

אמיר כהנוביץ' הוא הכלכלן הראשי של בית ההשקעה אקסלנס

  • עוד באותו נושא:
  • ג'נט ילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully