וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סלינו על כתפינו: היכן נמצא את הסל המשתלם לשבועות?

ד"ר חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 7.5.2021 / 6:22

חג שבועות הוא האחרון בלוח השנה העברי, וכיאה למעמד הוא מתאפיין בארוחה חגיגית, בשינוי מרכזי אחד: ארוחת ערב שבועות מתבססת על מוצרי חלב, סלטים, פשטידות, מאפים ודגים. בדקנו בסופרמרקטים וברשתות כדי למצוא את סל הקניות הזול ביותר לשבועות

לחג השבועות סמלים רבים ומנהגים מרובים, אך המנהג שעם ישראל אימץ בחיבה רבה הוא המנהג להתענג על מוצרי החלב ברשתות השיווק ובמעדניות ולהכין ארוחת חג חלבית שכוללת גבינות, פשטידות, מאפים ועוגות גבינה.

כמעט בכל בית שנשאל מה אוכלים בחג השבועות יענו לנו "מוצרי חלב", אודה שתמיד חשבתי שזהו מנהג מהתורה אך מסתבר שלא כך, למרות אזכור בכמה מסורות עתיקות, הרי שמדובר במנהג חדש יחסית, שנתמך באופן מאסיבי על ידי יצרני החלב ורשתות השיווק.
אז בין אם מדובר בתרבות, מנהג או מצווה, אין זה משנה: כעת העיקר הוא שנבחן מה אנו אוכלים, היכן רוכשים וכמה זה עולה לנו?

גבינה מגורדת נעם. דניאל מאלאחובסקי,
גבינה מגורדת נועם/דניאל מאלאחובסקי

מקרר מוצרי החלב ברשתות השיווק מהווה בין 11-15% מסך מכירות החנויות, הפערים נעים בהבדלים בין חנויות שכונתיות ששם אנו רואים דומיננטיות מוגברת לתרומת המוצרים מול חנויות דיסקאונט מחוץ לערים (לא מפתיע, שהרי בניגוד לקניות "גדולות", בד"כ שבועיות או תלויות אירוע, למרכול השכונתי אנחנו קופצים כדי לחדש את מלאי החלב והקוטג'), השפעה נוספת היא מגוון המוצרים: האם המקרר מכיל רק את מוצרי היסוד של היצרנים הוותיקים או שהם מציגים מגוון רחב יותר ומוצרים מגוונים יותר.

לצד מוצרי החלב ישנו סגמנט של מוצרים שנמצא בצמיחה מתמדת בחמש השנים האחרונות. הכוונה היא למוצרי תחליפי החלב והגבינות: מוצרים רבים נכנסו למקרר החלב במסווה של גבינות מובחרות ומעדנים אך אינם מבוססים על חלב אמיתי אלא על תחליפי ונותנים מענה לאותה קבוצה צרכנית הנמנעת ממוצרי חלב: מבחירה (טבעונות) או מכורח (רגישות ללקטוז).

מסתבר שלא רק המכירות שמבוססות על מקרר החלב מזנקות לקראת שבועות, אלא גם מוצרים בקטיגוריות אחרות, כמו מאפים, ירקות טריים וקפואים, דגים ועוד.

תפרחת ברוקולי. דניאל מאלאחובסקי,
תפרחת ברוקולי. גם הירקות הקפואים רושמים עלייה במכירות לקראת שבועות/דניאל מאלאחובסקי

מהם המוצרים הפופולריים ביותר על שולחן החג של הישראלים?

 עוגות גבינה אפויות או קרה
 פסטות, ניוקי, קנלוני ולזניות
 פיצה ופוקצ'ות משולבות גבינות
 פשטידות ירקות וגבינות

ומי הכוכבות הגדולות על מדפי המרכולים?

השחקנית העיקרית בחג השבועות היא חברת תנובה, מובילת שוק בקטגוריית החלב עם מותגי תנובה, ביניהם: עמק, פיראוס ויופלה. מוצרי מאפה תחת המותג מעדנות, מוצרים מתחום הירקות הקפואים תחת המותג סנפרוסט ועוד מותגים שהפכו לקלאסיקה ישראלית.

במקום השני נמצא את שטראוס עם מותגי החלב דנונה ויטבתה ומותג האפייה שמרית שנמצא במקררים המצוננים.

שלישית היא חברת טרה עם מותגי טרה, משק צוריאל ומולר.

אחריה נמצא את החברה שמציגה חדשנות ומוצרי החלב שלה נתפסים על ידי הציבור כאיכותיים: מחלבות גד.

שחקנית נוספת שהחלה לנגוס ביצרניות החלב בישראל היא חברת ויליפוד עם מוצרי היבוא שלה בסגמנט הגבינות הקשות והחמאה, אשר הציגה חדשנות במקרר וגיוונה את התחרות העסקית על ליבם וכיסם של הצרכנים.

בשוק פועלות עוד כמה שחקניות נוספות, בין אם מדובר על ייצור מקומי או במותגי ייבוא. התוצאה היא חגיגה לצרכן - אם לא בתחום המחיר (מוצרי החלב בישראל נחשבים ליקרים ביחס לכוח הקנייה לעומת שאר העולם), אזי לפחות במגוון.

דג סלמון מתוקן. דניאל מאלאחובסקי,
דג סלמון קפוא. גם מכירות הדגים מזנקות לקראת החג/דניאל מאלאחובסקי

תחליפי חלב

לצד מוצרי החלב נמצא את השוק המתפתח של תחליפי חלב המבוססים על חומרי גלם מן הצומח: חלב סויה, שקדים אורז ועוד, קטגוריה אותה מוביל המותג אלפרו שמשווק על ידי חברת שטראוס.

חברות השיווק ויצרניות החלב מנהלות קמפיינים אגרסיביים להגברת הצריכה ומלחמה על כיסו של הצרכן, זהו החג היחיד שלקראתו יוצאים כל עובדי החברות - מזוטר ועד בכיר - לשטח, כדי לתת תמיכה ברצפת המכירה על מנת להפיק את המרב מהשבוע שלקראת שבועות, שעבורם הוא חג כפול.

רשתות קמעונאיות שבועות. דניאל מאלאחובסקי,
דירוג הרשתות מהסל הזול ליקר ביותר/דניאל מאלאחובסקי

לא רק מוצרי חלב

כמו שצוין, גם קטגוריות נוספות מזנקות במכירות: חלקן נמצאות במקפיאים בסופרמרקט, כמו פיצות ובצקים קפואים ולצדם כמובן הירקות הקפואים. גם מוצרי הדגים הקפואים משתתפים בחגיגה, בשל העובדה שניתן לצרוך אותם לצד מאכלים חלביים ללא חשש לפגיעה בכשרות - והם מציגים גידול לא מבוטל בנתוני המכירות לקראת חג השבועות.

ברשימת הקניות שלנו ניתקל גם במוצרים יבשים כגון פסטות, עלי לזניה, שימורי פטריות, תירס, טונה ועגבניות (ברכז או מרוסקות) ואפילו מוצרים מפתיעים כמו שימורי חלב קוקוס, לנמנעים מחלב או שמנות המבוססות עליו.

בין מוצרי הפסטה המותג המוביל במכירות הוא אסם, עם מותג הפסטות הבסיסי של היצרן, בתוספת מוצרים משלימים כגון עלי לזניה וקנלוני, כדוגמאות למוצרים שדפוסי הצריכה שלהם בימי החג שונים לחלוטין מדפוסי הצריכה השוטפים.

המותג המתחרה של אסם בקטגוריית הפסטה הוא המותג ברילה, ששווק על ידי חברת שסטוביץ. שימו לב עד כמה טובה לצרכן התחרות: על המותג ברילה היינו משלמים עד לפני 3שלוש שנים כמעט כפול ממחירו הממוצע כיום. הירידה במחיר נגרמה בשל חדירת מותג ביבוא מקביל, שגרם לירידת מחיר המותג בשוק.

בואו נציץ בסל הקניות שהרכבנו לקראת שבועות:
קמח לבן וקמחים מיוחדים, גבינות רכות וגבינות קשות, שמנות, חלב, בצק עלים, פיצות, טונה, תירס, פטריות, רסק עגבניות, פתי בר, ירקות קפואים, סלומון - ולא לשכוח: יין לבן טוב שילווה נהדר כל ארוחה חלבית.

הכותב הוא מנכ"ל המכון הישראלי לקמעונאות.

הסקר המלא מתפרסם בגיליון "מעריב עסקים"

המחירים נכונים ליום 5.4 עפ"י דיווחי הרשתות. טל"ח

הסקר המלא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully