וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתבר שליברמן מחזר אחרי הקול החרדי - ואולי הוא יצליח

עודכן לאחרונה: 7.5.2021 / 12:06

אם אביגדור ליברמן יהיה שר האוצר נראה כי הוא מתכנן העלאת הפנסיות. עושה רושם שהמרוויחים העיקריים ממהלך כזה יהיו דווקא החרדים - לא בדיוק קהל היעד הטבעי שלו. האם מהלך כזה יצליח?

אביגדור ליברמן בעת הגשת המלצות לנשיא ריבלין, 5 באפריל 2021. ראובן קסטרו
אביגדור ליברמן/ראובן קסטרו

לפני כמה ימים צלצל אלי ידידי רונן. הייתה לו בשורה מרעישה: בבחירות הבאות, ליברמן הולך לקבל 23 מנדטים. שאלתי אותו איך הוא הגיע לחישוב הזה. רונן ענה שזה מאוד פשוט. לליברמן יש עכשיו 7 מנדטים, ובבחירות הבאות יהיו לו עוד 16 מנדטים של חרדים.

שאלתי את רונן איזה כדור הוא לקח. הוא ענה שהוא לא לקח שום כדור, הוא פשוט ראה מה ליברמן מתכוון לעשות כשהוא יהיה שר האוצר. "מה ליברמן מתכוון לעשות בתור שר אוצר?" שאלתי. רונן ענה שליברמן מתכוון להבטיח לכל אזרח פנסיית מינימום של 70% משכר המינימום, כלומר כ- 3,700 שקל.

"טוב," אמרתי, "גם זאת דרך להבטיח ששכר המינימום לא יעלה יותר אף פעם". "מה פרוש?" שאל רונן. "תראה", אמרתי, "אם עליית שכר המינימום תגדיל לא רק את ההוצאות של המעסיקים אלא גם את ההוצאות של המדינה על פנסיונרים, משרד האוצר יטרפד כל ניסיון להעלות את שכר המינימום. זה אומר שהתמריץ של אנשים עם הכנסה נמוכה לעבוד ירד, ואנחנו נשאר עם פחות עובדים ויותר אנשים שיחיו על הפנסיה של המדינה".

"זה מה שמטריד אותך?" שאל רונן. "כן", עניתי. "אז אתה מטומטם", ענה רונן. "למה מטומטם?" שאלתי. "כי זה ששכר המינימום יתקע זה בעיה קטנה. הבעיה שלנו הרבה יותר גדולה. קודם כל, זה יגדיל את התקציב ב- 20 מיליארד שקל, וזה רק בתור התחלה. חוץ מזה, ליברמן אולי רוצה להעלות את פנסיית המינימום כדי לעזור למסכנים שעלו בגיל מאוחר יחסית ולא הספיקו לצבור פנסיה. אבל רוב האוכלוסייה של העולים מורכבת מאנשים צעירים שעובדים, וחלק די גדול מהם עובד בשכר מכובד מאוד. לכן מי שיממן את פנסיית המינימום אלו העולים הצעירים, וכמובן שגם אני ואתה ושאר הישראלים הלא חרדים. בקיצור, ליברמן אולי רצה לעזור לפנסיונרים שעלו מרוסיה, אבל מי שייהנו מזה זה בעיקר המצביעים של יהדות התורה וש"ס".

העולים הולכים ומתמעטים - החרדים לא

אנחנו מקבלים שירותים מהממשלה בשווי הרבה יותר נמוך מהמסים שאנחנו משלמים. השאר, הולך לאלו שמשלמים מעט מסים ומקבלים את אותם שירותים

"רגע," אמרתי, "גם אני ואתה והעולים הצעירים שעובדים קשה נקבל את התוספת לפנסיה". "הצחקת אותי", ענה רונן. "נכון שגם אנחנו נקבל את התוספת לפנסיה. אבל זה מזכיר לי סיפור ששמעתי פעם על מנהל בארגון פשיעה בשיקגו שנכנס למפעל לזיוף שטרות של 20 דולרים. המנהל בחן את השטרות והתרשם מהאיכות הגבוהה של השטרות המזויפים. 'מאיפה הבאתם נייר כל-כך איכותי?' הוא שאל את אחד העובדים, והעובד ענה: 'השתמשנו בשטרות של 50 דולרים'.

אותו דבר נכון גם לגבי, לגבייך, והרוב המוחלט של העולים מרוסיה: אנחנו מקבלים שירותים מהממשלה בשווי הרבה יותר נמוך מהמסים שאנחנו משלמים. השאר, הולך לאלו שמשלמים מעט מסים ומקבלים את אותם שירותים, ואפילו יותר בגלל שיש להם פחות הכנסה ויותר כוח פוליטי. לכן, אם ליברמן ייצר פנסיית מינימום של 3,700 שקל, אתה תקבל עוד 1,500 שקל לחודש כשתגיע לפנסיה, אבל תשלם פי 2 במשך החיים. לעומת זאת, אברך חרדי לא ישלם שום דבר כתוספת, וירוויח עוד 1,500 שקל לחודש כשיגיע לגיל 67".

רונן נתן לי רגע להתאושש, ואז הוא המשיך: "הדבר הכי יפה בסיפור הזה, שאוכלוסיית העולים המבוגרים שלהם ליברמן רוצה לעזור זאת אוכלוסייה שהולכת ונעלמת. לעומת זאת, האוכלוסייה של החרדים שתהנה מהתוספת הזאת, רק גדלה. עכשיו אתה מבין למה החרדים הולכים להצביע לליברמן?"

עניתי שכן. האמת, אם הייתי חרדי, גם אני הייתי מצביע בשבילו.

ד"ר אביחי שניר, המכללה האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן וד"ר רונן בר-אל, האוניברסיטה הפתוחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully