וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוק יורד, אבל זה קורה בגלל המצב הבטחוני?

עודכן לאחרונה: 11.5.2021 / 10:07

ההסלמה בירושלים ובדרום מייצרת אפקט שלילי, אבל האם היא זו שגורמת לבורסה להיצבע באדום ביומיים האחרונים? כלכלנים בכירים מנתחים

מפגינים ערבים בפורדיס, 10 במאי 2021. יואב איתיאל
השוק אולי יורד, אבל לא בגלל זה. המהומות בירושלים/יואב איתיאל

האם המתיחות המדינית והאירועים ברחבי הארץ ישפיעו על שוק ההון? אל תהיו בטוחים. "ההסלמה הביטחונית בישראל לא מטרידה יותר מדי את השוק המקומי", אומר אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי של בית ההשקעות אקסלנס, "ת"א-125 התנהל אתמול בירידות, בהתאם למגמה העולמית, והשקל נחלש בגבול סטיית תקן. תגובה חריגה יחסית נרשמה באג"ח הממשלתי, חריגה גם בהשוואה לאירועים ביטחוניים בעבר".

דודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, וקובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בחברה, מתייחסים להשפעת האירועים בהרחבה וסבורים שההשפעה המידית בוא תבוא, אך כמו כהנוביץ, גם הם לא בטוחים שזה יקרה בעקבות האירועים בירושלים: "המסחר בבורסה נפתח הבוקר על רקע ההסלמה המשמעותית בדרום וירידות השערים החדות בארה"ב אתמול, הזולגות הבוקר גם לחלק משוקי אסיה. ההסלמה המשמעותית בדרום מאתמול אחה"צ צפויה להכביד הבוקר על המסחר בבורסה בתל אביב בעיקר לאור ירידות השערים החדות אתמול בארה"ב. מדד הנאסד"ק ירד ב-2.5% ורשם את היום הגרוע ביותר שלו מזה חודשיים. גם שני המדדים המרכזיים האחרים רשמו ירידות, כשדאו ג'ונס, כשכבר היה בשיא של 35 אלף נקודות וברצף של חמישה ימי עליות, ירד ב-0.1% ו-S&P 500 נחלש ב-1%. הבוקר ירידות שערים חדות גם ביפן וירידות מתונות יותר בהונג קונג ודרום קוריאה.

"על רקע זה, וכאמור על רקע ההסלמה המשמעותית בדרום - נראה שהמסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיות עצבני במיוחד ובעיקר יהיה תלוי בהמשך מגמת המסחר בעולם ובאורך העימות בדרום. נכון להבוקר נראה שמדובר בעימות משמעותי יותר מאלו שידענו בשנים האחרונות ולמעשה העימות החריף ביותר מאז סיום מבצע צוק איתן באוגוסט 2014. לפיכך, הסיכון בשוק המקומי עלה משמעותית, לפחות בטווח הקצר של ימי המסחר הקרובים.

"עם זאת השקל, לפי שעה, נחלש קלות בלבד, ואולי נותן את האות לכך שהמסחר יהיה מושפע יותר מהכיוון בעולם ופחות מההסלמה בדרום, כל עוד אנו לא גולשים לעימות נרחב. השקל נחלש קלות מאמש בשעה 18:00, בשיעור של כ 0.3% (אגורה) ביחס לדולר ולאירו. בזירת המסחר, מוכרים זריזים ניצלו את העליה בשער למכירות של מט"ח. נסיון העבר מלמד אותנו שהיחלשות השקל סביב אירועי מתיחות גיאופוליטית היא קצרת טווח וברת חלוף. למרות זאת, יתכן כי שיא האירוע עוד לפנינו, והסלמה עשויה להחליש את השקל עוד. להערכתנו, על מוכרים שמתכננים למכור דולרים לנצל את הקפיצות בשערי החליפין של השקל מול המטבעות השונים לצורך מכירה והצטיידות בשקלים.

"בסיכומו של דבר, יש לזכור כי הכלכלה המקומית נהנית מאוד מפתיחת המשק לאחר משבר הקורונה ומעלייה חדה בביקושים המקומיים. לפיכך, ייתכן שדווקא המשבר הנוכחי בדרום וירידות השערים במקביל בעולם מעניקים לטווח הבינוני עשויים להוות נקודת כניסה נוחה יחסית לשוק המניות המקומי בהמשך הדרך".

כהנוביץ התייחס גם למחירי הסחורות: "עליית מחירי הסחורות מאיימת בין היתר על שכר הדירה ועל שכר העבודה - הזינוק במחירי הסחורות לא עושה סימנים של האטה. ככל שהעליות יתגלגלו למחירים לצרכן כך הצרכנים עשויים להיאלץ לבצע סדרי עדיפויות מחודשים בקשר לסל ההוצאה שלהם, ולא בהכרח להקטין את הביקוש למזון, שמהווה כ20% ממנו. הם עשויים למשל להקטין את הביקוש לשכ"ד, מה שיקשה על עלייתו. כמובן שאם המשכורות יעלו בהתאם אז לא יהיה בכך צורך אבל כלכלני גולדמן זקס מעריכים שהשכר לא הולך לעלות כ"כ מהר. להערכתם ברגע שהעובדים בשכר נמוך יחזרו לשוק העבודה, עם תום מענקי האבטלה המפנקים, הלחץ על השכר במשק יירגע. בנוסף קחו בחשבון שהתייקרות מחירי הסחורות תקשה גם על החברות להעלות שכר, ובכל מקרה נראה שלחצי הסחורות גבוהים מפוטנציאל העלאות השכר".

  • עוד באותו נושא:
  • ירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully