וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהקורונה לטילים: כמה עולה לנו ההסלמה בדרום?

עודכן לאחרונה: 11.5.2021 / 15:27

כל יום לחימה בדרום גורם למשק נזק של מאות מיליוני שקלים. בעלי העסקים בשדרות, שבקושי התאוששו מהקורונה, מודאגים ולא מאמינים שייזכו לפיצויים. ברשות המיסים מבהירים כי התקנות מבטיחות פיצויים רק לעסקים שנסגרו או בגין אירועים שבוטלו, אך רק בשל הנחיות פיקוד העורף

להסלמה הנרחבת במצב הביטחוני הייתה עד כה השפעה מוגבלת יחסית על המשק ברמת המאקרו - השקל נחלש ב-0.8% מול הדולר, לא תנודה חריפה, והמדדים המובילים בתל אביב יורדים בשעה זו בשיעור קרוב לשני אחוזים.

את עיקר הנזק הכלכלי יספגו בעלי העסקים בדרום הארץ ובמרכז, במקומות בהם לא מתקיימים הלימודים בגנים ובבתי הספר ולפחות אחד ההורים נאלץ לוותר על יום עבודה. כל יום השבתה מלאה של המשק, כמו למשל יום הבחירות גורם לאובדן של 2.5 מיליארד שקל לתוצר (אך במקביל נרשמת לפחות תנועה ערה במוקדי הבילוי ובחנויות), לכן ניתן להעריך בזהירות שהעלות למשק מיום הלחימה בדרום, תגיע להיקף של מאות מיליוני שקלים.

"לא קיבלנו שום פיצוי וגם לא נקבל"

העסקים בדרום הארץ רק התחילו להתאושש מהנזק הכלכלי של שנת הקורונה, והם מודאגים כעת יותר מהכל ממצבם הכלכלי. חלק גדול מעסקי המסחר בשדרות הנכנסת להגדרת עוטף עזה, פתוחים היום, אבל הלקוחות לא הגיעו לקנות. על אף שהם כבר מורגלים למצב, אי הוודאות העסקית בה הם שרויים כעת רבה מתמיד - הם לא יודעים כמה זמן תימשך ההסלמה והאם המדינה תפצה אותם.

שלומי אלקיים הבעלים של חנויות צעצועים עידן 2000 בשדרות פתח הבוקר את החנות, אבל הלקוחות לא מגיעים. בזמן הראיון לוואלה! הושמעה אזעקת צבע אדום, אך זמן קצר לאחר מכן אלקיים כבר שב לדבר איתנו וסיפר שכבר רגיל לזה: "עד הבום הבא", הוא אומר.

כאשר נשאל האם יקבל פיצוי בגין אובדן ההכנסה, צחק. "לא קיבלנו שום פיצוי, ובחיים לא נקבל. גם לא נאמין, אם יגידו לנו שנקבל. אנחנו רגילים להבטחות. לענף המסעדנות יש מסלול פיצויים מיוחד כי יש להם לובי חזק. שאר העסקים זועקים לשמיים. אף פעם לא קיבלתי פיצוי, למעט המבצע עמוד ענן שהוגדר כמלחמה", הוא מספר.

אלקיים מוסיף: "אף אחד לא שומע אותנו, כולם מצדיקים אותנו, אבל אף אחד לא מרים את הכפפה. אנחנו עברנו שנה של קורונה. רק התחלנו להתאושש ממנה, ויום כזה זה לא יום. אני עם אפס במחזור, ממש אפס. אני מחזיק כרגע עובדת אחת כדי שהחנות תראה פתוחה.

ביום רגיל באמצע שבוע אני אמור לעשות מחזור של בין 10-15 אלף שקל. אם היום אני אסגור את הקופה עם 1,000 שקל זה טוב. אף אחד לא מתחשב בכך לא בשכירות ולא בארנונה, אתה ממשיך לשלם את הכל כרגיל. עצוב שאנחנו במצב כזה, אנחנו רק רוצים להתפרנס ואין לנו את האפשרות הזאת. הפרנסה שלנו זה הדבר הכי חשוב היום, כי יש כיפת ברזל ויש ממ"דים, הילדים איכשהו מוגנים".

הבעיה היא שהתקנות הקיימות בנוגע לפיצויי העסקים נותנות מענה לעסקים בעוטף (0-7 מהגבול) שאינם יכולים לפתוח את העסק, בהתאם לכללים שנקבעו בהנחיות פיקוד העורף. באופן תאורטי רובם יכולים לפתוח, רק שזה לא אומר שיהיו הכנסות.

"אתמול בשעה 18:30 הסתובבו כאן אנשי פיקוד העורף והמליצו לנו לסגור את העסקים ולחזור לבתים. אף אחד לא משלם לנו על זה, זה בגדר המלצה", מסכם אלקיים.

שלומי אלקיים, בעל חנות צעצועים בשדרות. פרטי, מערכת וואלה!
שלומי אלקיים, בעלי חנויות צעצועים בשדרות: "אנחנו רגילים להבטחות"/מערכת וואלה!, פרטי

"תסכני את החיים שלך בשביל לגלגל סושי?"

ניר שוחט, הבעלים של מסעדת סושימוטו בשדרות, לא פתח הבוקר את העסק שלו אותו הקים לפני 11 שנה יחד עם אישתו גל סלע. שוחט עדיין לא יודע האם יזכה לקבל פיצוי מהמדינה בגין ההפסדים של אי הפתיחה. אלה לדבריו יכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים ביום - אובדן הכנסה, קילקול הפרודוקטים שנרכשו מראש ועוד.

כאמור, תקנות הפיצויים הקיימות נותנות מענה לעסקים שנמצאים בעוטף עזה ונסגרו בהנחיית פיקוד העורף. שוחט מסביר שהנחייה כזאת לא ניתנה. "ההנחיות של פיקוד העורף כלל לא ברורות, מתי מותר לך לפתוח ומתי לא. התקנות אומרות שאני יכול לפתוח במצב בו יש מרחב מוגן תקני ובתנאי שמספר האנשים בחוץ לא עולה על 50 אנשים ועל 10 אנשים בפנים.

אנחנו גם מכירים הנחיות אחרות שהן ברורות שיש לסגור את העסק בצו ראש הממשלה - את זה לא קיבלנו. בהיעדר הצו הזה, הדבר נתון לשיקולנו האם לפתוח או לא, וזה נתון לפרשנות האם הממ"ד בנמצא במרחק של 20 מטר הוא תיקני או לי. אני צריך להגיע לשם תוך שניות בודדות, על התקן זה תופס, במציאות לא".

על אף ששוחט לא יודע אם יקבל פיצוי הוא בחר להשאיר את המסעדה סגורה היום, כמו רוב המסעדות בעוטף. "תסכני את החיים שלך בשביל לגלגל סושי?" הוא תוהה.

שוחט מוסיף: "אני מעדיף לפשוט רגל מאשר שאחד העובדים שלי ייהרג מפגיעת קסאם. אנחנו סוגרים ללא ידיעה מוחלטת אם יהיה פיצוי או לא יהיה פיצוי. אני רוצה להאמין שמישהו שם יתעשת ויפצו אותנו"

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ניר שוחט, בעל סושייה בשדרות. זהר שפק, מערכת וואלה!
ניר שוחט, בעל מסעדת סושי בשדרות: "מעדיף לפשוט רגל מאשר שאחד העובדים ייהרג"/מערכת וואלה!, זהר שפק

רשות המיסים: יהיו פיצויים

שוחט מספר כי החלק מהנזק שיירגם לו הוא בגין הסחורה אותה לא יצליח למכור. "הדגים הטריים והסלטים שהוכנו ייזרקו לפח כנראה. גם בתוך כל הבלגן הזה לא תמיד מספיקים לבטל ספקים. למרות השיפור שחל במצבנו אחרי תיקון התקנות, יש כאן נזק ואי ודאות רבה ומן הראוי שנציגי מס הרכוש ישחררו הודעה הא נקבל פיצוי או לא".

נציין כי לפני כשנה וחצי ועדת הכספים אישרה תקנות הפיצויים בגין נזקים עקיפים שספגו המסעדנים ובעלי האולמות בעוטף עזה עקב פגיעה בפעילותם נוכח סבבי ההסלמה בדרום. במסגרת ההקלות שניתנו למסעדנים בעוטף, הפיצוי יינתן בגין נזקים עקיפים כבר לאחר 24 שעות של הפסקת פעילות של מסעדות ובעלי אירועים הממוקמים ביישובי ספר (0 עד 7). בנוסף אולמות ומוסדות תרבות יזכו לפיצוי עבור כל ביטול אירוע שנגרם במסגרת אירועי הסלמה.

מרשות המסים נמסר: "התקנות הקיימות נותנות מענה לעסקים בעוטף (0-7 מהגבול) שאינם יכולים לפתוח את העסק, בהתאם לכללים שנקבעו בהנחיות פיקוד העורף. אותם עסקים יקבלו פיצוי על שכר לעובדים. לגבי נזקים עקיפים אחרים הזכאות לפיצוי באזור זה הינה בהתאם לכללי הפסקת הפעילות שנקבעו בתקנות. כך לדוגמא, פיצוי למסעדה שנסגרה לפחות ל-24 שעות, פיצוי מיידי לעסקים בתחומי החקלאות והתיירות ופיצוי מלא לאולמות שמחה שביטלו ארועים בעקבות הנחיות פיקוד העורף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully