וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מותר לפטר עובד שבחר להישאר בבית עם הילדים?

עו"ד נעמה שבתאי בכר

עודכן לאחרונה: 12.5.2021 / 11:02

המצב הבטחוני הותיר עובדים רבים עם המשפחות בממ"ד או במקלטים. במקביל, בשל המצב, נסגרו גם לא מעט עסקים. האם מותר לפטר מישהו שבחר להישאר עם הילדים - ועוד שאלות נפוצות על מה שאסור ומותר בתחום דיני העבודה, בימים של לחימה

המצב הבטחוני לא מסכן רק חיים, אלא גם פוגע בעסקים - וכפועל יוצא מכך, בעובדים. מתי אסור למעסיק לחייב עובדים להגיע לעבודה? מי יחזיר כסף למי שנאלץ להישאר בבית עם הילדים ועוד נושאים שמעסיקים היום רבים.


האם מותר להכריח אותי להגיע למקום העבודה למרות המצב הביטחוני?

זה תלוי בנסיבות. אם העובד מבקש להיעדר מן העבודה מאחר שהוא נדרש להשגיח על ילדו בשל סגירת מוסד חינוך (ורק אחד מבני הזוג נשאר בבית) - המעסיק לא רשאי להכריח את העובד להגיע למקום העבודה. בנוסף לכך, אם מקום העבודה מצוי באזור ההגבלה שהגדיר פיקוד העורף (עוטף עזה, מערב הנגב, מערב לכיש, לכיש, מרכז הנגב ודרום השפלה) - ואין במקום העבודה מרחב מוגן - המעסיק אינו רשאי לדרוש מן העובד להגיע למקום העבודה. בכל מקרה אחר - המעסיק כן רשאי לדרוש זאת, כמו בכל יום עבודה רגיל.

האם המעסיק חייב לתת לי לעבוד מהבית?

זה תלוי בנסיבות ההיעדרות. אם מדובר באחת הנסיבות שמצדיקות היעדרות מן העבודה (היעדר מורחב מוגן באזור הגבלה או השגחה על הילד) - המעסיק נדרש לשקול בתום לב את הבקשה של העובד לעבוד מהבית, אך הוא לא חייב להסכים לה אם יש הצדקה עניינית לכך.

הגן של הבת שלי נסגר ואני חייב להיעדר מהעבודה ולהישאר איתה בבית. האם אקבל תשלום על היום הזה?

לעת עתה אין זכאות לתשלום עבור ההיעדרות, שכן החוק עצמו מסדיר רק את הזכות להיעדר ולא את התשלום עבור ההיעדרות. המעסיק והעובד יכולים לסכם ביניהם שההיעדרות תוכר על חשבון ימי חופשה או על עבודה מהבית שתזכה בשכר.

עו"ד נעמה שבתאי בכר. מיכל רביבו,
עו"ד נעמה שבתאי בכר. עונה על שאלות שמעסיקות היום עובדים רבים בדרום/מיכל רביבו

האם מותר לפטר אותי אם לא הגעתי לעבודה בגלל המצב הבטחוני?

לא ולא. חל איסור לפטר עובד בשל היעדרות מוצדקת בעת מצב ביטחוני. היעדרות מוצדקת היא כזו שקשורה בהנחיות פיקוד העורף, קרי התניית פתיחת מקום העבודה בקיומו של מרחב מוגן או השגחה על הילד שנסגר לו מוסד החינוך. יש לשים לב שאם העובד יפוטר בטווח של חודשיים מיום ההיעדרות בשל המצב הבטחוני - המעסיק הוא זה שיידרש להוכיח שאין כל קשר בין ההיעדרות ובין הפיטורים. פיטורים שנעוצים בסיבה עניינית אחרת שלא קשורה למצב הבטחוני - אינם אסורים.

מקום העבודה שלי סגור בגלל המצב. האם בכל זאת אקבל שכר?

זה תלוי בנסיבות שהובילו לסגירת מקום העבודה. לא ניתן לספק תשובה חד משמעית בהקשר זה.

המעסיק שלי אמר לי שאם לא נגיע לעבודה אז ימי העבודה שישבנו במקלט ירדו לנו מימי החופשה - האם זה חוקי?

הסכמה שכזו מצד המעסיק מיטיבה למעשה את מצבו של העובד כי היא מעניקה לו אפשרות לקבל תשלום שכר עבור ההיעדרות. אם המעסיק לא יסכים לכך או אם העובד ידרוש שלא לראות בכך כיום חופשה - הוא פשוט יישב בבית ולא יקבל כל שכר על ההיעדרות (אלא אם יוחלט בעתיד אחרת).

האם ניתן להיעדר מהעבודה אם אני עובד במפעל חיוני? האם אפשר לחייב אותנו לעבוד שעות נוספות בגלל הלחימה וגם בשעות המנוחה השבועיות? מה יהיה השכר בשעות אלו?

מפעלים חיוניים נדרשים לעבוד כסדרם גם בעת מצב חירום ולכן המעסיק רשאי לחייב את העובדים לעבוד בימים הללו. לגבי עבודה בשעות נוספות ובמנוחה השבועית - המפעלים רשאים לפעול על פי ההיתרים שניתנו להם, וכמובן שהתשלום גבוה יותר מאשר בעבור שעות רגילות.

על פי החוק עצמו, עבודה בשעות נוספות מזכה בגמול של 25% לשעתיים הראשונות ו- 50% החל מהשעה הנוספת השלישית ועבור מנוחה שבועית גמול של 50% החל מן השעה הראשונה (יש "כפל מבצעים" אם מדובר בשעות נוספות במנוחה השבועית, קרי 75% על השעתיים הראשונות ו- 100% על השעה הנוספת השלישית ואילך). עם זאת, אם מדובר במקום עבודה שקיים בו הסכם קיבוצי או אישי שמסדיר זכאות לגמול גבוה יותר - כמובן שיש לפעול לפיו.

האם אפשר להוציא את כל העובדים לחופשה מרוכזת כפויה אם המצב יימשך?

באופן עקרוני, המעסיק הוא זה שמוסמך לקבוע את מועדי החופשות של עובדיו, אך עליו לעשות זאת, ככל הניתן, בתיאום עם צרכי העובד. היה והמצב הבטחוני חלילה יימשך, ולמעסיק לא תהיה ברירה, אלא להוציא את העובדים לחופשה מרוכזת - הוא יוכל לעשות כן בשני תנאים: האחד, אם החופשה תהיה קצרה מ-7 ימים כי לחופשה של 7 ימים ומעלה צריך לתת התראה של שבועיים. תנאי שני - אם לעובדים נותרו ימי חופשה צבורים, או אם תגובש הסכמה בין הצדדים בדבר יתרה חופשה שלילית שתתאפס אל מול צבירה עתידית.

הכותבת מתמחה בייצוג מעסיקים בדיני עבודה, ראשת מחלקת דיני עבודה במשרד בכר שבתאי עורכי דין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully