וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמשות התנפצו הרכב נשרף? פיצוי כלכלי לנפגעים: המדריך

עודכן לאחרונה: 12.5.2021 / 13:31

הקירות ספגו פגיעה? השמשות התנפצו? הרכב נפגע מרסיסים? פנינו לעו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין ומבכירי עוה"ד בישראל בתחום נזקי הרכוש, כדי שייתן תשובות לשאלות הבוערות, תרתי משמע

בווידאו: ארבעה פצועים קל בנפילה בגבעתיים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים

התמונות שמגיעות מרחבי ישראל לא מלבבות, בלשון המעטה. אלה לא רק הרקטות שנופלות, אלא גם הפרעות ברחובות הערים הגדולות, המכוניות השרופות ועוד שלל נזקים.

אז אחרי שהעשן התפזר, מה הזכויות שלכם וכיצד תקבלו פיצוי? הנה השאלות והתשובות של עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין ומבכירי עוה"ד בישראל בתחום נזקי הרכוש.

הדירה שלי ספגה פגיעה כתוצאה מנפילת רקטה. מי יפצה אותי עבור נזקיי?

במקרה של נזק שנוצר בעקבות פעולת איבה, הכתובת לכך היא המדינה באמצעות קרן הפיצויים של מס רכוש. לצורך כך, יש לפנות למוקד מס רכוש ואלו מצידם מחויבים לשלוח תוך זמן קצר שמאי לנכס על מנת שיעריך את היקף הפגיעה בו ומכך גם את גובה הפיצוי הכספי שנדרש לשלם לשם שיקום הנזק. על מנת שיתאפשר לבצע הערכה מלאה של היקף הפגיעה, אסור לפנות את הרכוש שנפגע ואין לבצע כל פעולה לשיקום הנזק, בטרם הגיע השמאי. את תביעת הפיצויים יש להגיש בתוך שלושה חודשים ממועד האירוע.

האם אקבל פיצוי ממס רכוש שמשקף את מלוא הנזקים שנגרמו לתכולת הדירה?

לא. החוק קובע כי לא ישולם פיצוי בגין נזק שנגרם לתכשיטים, חפצי אמנות ובכלל זה ציורים ופסלים, כמו גם לגבי עתיקות. זה הדין גם לגבי כסף מזומן שאינו בר פיצוי.

אולם יש לי פוליסת דירה. האם אוכל להגיש תביעה כנגדה בגין הפיצוי החסר ששולם לי ע"י מס רכוש?

למרבה הצער התשובה היא שלילית. פוליסת ביטוח דירה אינה מכסה נזק שנגרם כתוצאה מפעולות מלחמה ואיבה לרבות פגיעת טיל, אלא וככל שנרכש לצורך כך כיסוי מיוחד, בגינו שולמה פרמיה נוספת.

רכב שרוף במהומות בלוד, 11 במאי 2021. יותם רונן
מי מפצה, מתי וכמה?/יותם רונן

הרכב שלי נפגע מרסיסים. מי יפצה אותי?

גם בהקשר זה, הכתובת להגשת תביעה וקבלת פיצוי הוא מס רכוש מכוח חוק תגמולים לנפגעי פעולות איבה שקובע כי נזקים שנגרמו כתוצאה מפעולת איבה של ארגון עוין לישראל או מפעולות שבוצעו תוך סיוע לארגון עוין, בשליחותו, מטעמו או על מנת לקדם את מטרותיו - יכוסו על ידי מס רכוש. למעשה, החוק קובע אף חזקה על פיה אם נפגע אדם בנסיבות שמלמדות כי יש יסוד סביר להניח כי מדובר על פעולת איבה, אין הוא יידרש להרים את נטל ההוכחה ולספק ראיות תומכות לכך.

נפגעתי פיזית כתוצאה מפעולת איבה. מי יפצה אותי?

ככלל, לאחר פיגוע איבה, יוזם המוסד לביטוח לאומי באמצעות פקידי השיקום פנייה אל הנפגעים אשר את שמותיהם קיבל מהמשטרה, מאידך לא כל הנפגעים מאותרים ע"י המשטרה, שכן לעיתים אנשים מפנים את עצמם מזירת האירוע באופן עצמאי או בסיוע בני משפחה או חברים. חשוב לדעת כי נפגעי פעולות איבה אינם מנועים מלפנות באופן עצמאי אל המוסד לביטוח לאומי על מנת לממש את זכויותיהם בגין נזקיהם, אלא שעבורם הדרך מורכבת יותר, שכן עליהם לדאוג לצרף אל תביעתם, בין היתר, אישור של הרשות המאשרת, היינו המשטרה או משרד הביטחון, ולהוכיח כי אכן היו בזירת האירוע, וכי האירוע מוגדר פעולת איבה, וכי נגרם להם נזק פיזי או נפשי כתוצאה מאותו אירוע.

קרוב משפחתי נפגע בפעולת איבה. האם גם אני זכאי לפיצוי בגין התמיכה שאני מעניק לו?

נפגע פעולת איבה זכאי לקבל טיפול רפואי בשל הפגיעות שהוכרו ככאלו שנגרמו בשל פעולת האיבה, במסגרת קופות החולים ובבתי החולים הממשלתיים. אין המדובר רק במימון ימי האשפוז, בפועל הנפגע זכאי בין היתר, גם למימון טיפולי שיניים, רכישת תרופות, אביזרים אורטופדיים ואף מימון בית החלמה. נפגעים שסובלים מפגיעות לוקומוטוריות או ממחלות עור, עשויים אף להיות זכאים לטיפולים בחמי מרפא, והכל בהתאם לאישור רופא המוסד לביטוח לאומי.

רגע פגיעת הטיל בבניין הרב קומות באשקלון. אתר רשמי, מערכת וואלה
דעו את זכויותיכם במקרה של פגיעה בבית/מערכת וואלה, אתר רשמי

כיצד יחושב הפיצוי שמשולם בגין נזקי גוף?

קיים מכלול רב של זכויות והטבות נלוות למי שנפגע בפעולת איבה. למעשה, נפגעי פעולות איבה זוכים בהטבות רבות להן לא זוכים נפגעים אחרים, כגון הנחות בארנונה, השתתפות בהוצאות טלפון, פטור מאגרת טלוויזיה, הטבות מיסוי מקרקעין, הטבות ברכישת רכב, ועוד. חרף זאת, המציאות מלמדת, כי חוסר מודעות של נפגעים, מביא אותם לא פעם, להגשת תביעות במסלול שאינו מיטיב עמם.

בהתאם לחוק, נפגע הזכאי לזכויות לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה ובנוסף , בגין אותו אירוע, לאחת הגמלאות הבאות, נכות כללית, תגמול אחר ממשרד האוצר (למעט פיצויים מגרמניה), פיצויים לפי פקודת הנזיקין או החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, או גמלאות בשל פגיעה בעבודה, חייב לבחור בתגמול אחד מהם.

כך, למשל, מי שנפגע מפעולת איבה בזמן עבודתו, מומלץ כי יגיש במקביל, הן תביעה לפגיעה בעבודה והן תביעה להכרה כנפגע פעולות איבה, ורק בסופו של תהליך (במסגרת הזמנים הקבועים בחוק) יחליט באיזה מהמסלולים הוא מבקש להמשיך, בהתאם להטבות להן יהיה זכאי בכל אחד מהמסלולים. לדוגמא, נפגע ששכרו לפני הפגיעה היה גבוה מאוד, עשוי להעדיף את המסלול של פגיעה בעבודה על פני פגיעת איבה, בשל העובדה שהבסיס לחישוב קצבת נכות מעבודה הוא השכר של הנפגע לפני הפגיעה, ואילו שיעור תגמולי הנכות לנפגע פעולת איבה נקבעו בחוק. כאשר מאידך בוחנים את הזכאות לנכות כללית לעומת הזכאות כנפגע פעולת איבה, הרי שהכף מוטה באופן חד משמעי לטובת נפגעי פעולת איבה, הן מבחינת גובה התגמול והן מבחינת ההטבות הנלוות להכרה.

התשובות נתנו באמצעות עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין ומבכירי עוה"ד בישראל בתחום נזקי הרכוש

  • עוד באותו נושא:
  • נזיקין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully