וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משילות? זו ההוכחה שזה לא מה שהפוליטיקאים רוצים

14.5.2021 / 0:12

מה מחפשים פוליטקאים - כבוד, כוח וכסף? אביחי שניר סבור שאם הם מוכנים לוותר על החובה להעביר תקציב כנראה שכוח להשפיע לא ממש מעניין אותם

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך ישיבת ממשלה לרגל יום ירושלים בבניין העירייה 9 במאי 2021. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
ישיבת ממשלה/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

בשבוע האחרון נתקלתי בדילמה. מצד אחד, אני רוצה שתקום ממשלה. אבל השבוע התחלתי לחשוב שמצד שני, אולי עדיף לוותר על זה, לפחות בינתיים. ההיסוסים שלי התחילו כשנסעתי להנאתי בפקק, ופתאום שמעתי ברדיו שכחלק מהמגעים להרכבת ממשלה חדשה, נבחנת האפשרות לשנות את החקיקה כך שממשלה תוכל להמשיך לתפקד גם אם היא לא העבירה תקציב.

אם לא הייתי בן-אדם רגוע, כנראה שהייתי מתחיל לקלל את הרדיו, ואולי מועך באותה הזדמנות את הפח של האוטו שעמד מלפני. אולי בגלל שנעשיתי אדום, לרגע לא הבנתי מה עובר לפוליטיקאים שלנו בראש. הרי מה אמר ח"כ מיקי זוהר? כל אחד רוצה כוח, כסף, או כבוד, ושהוא בתור פוליטיקאי רוצה כוח.

אז בהנחה שפוליטיקאים רוצים כוח, אין שום דבר שנותן כוח יותר מתקציב. בעצם, כל הכוח של הממשלה נובע מהשליטה שלה בתקציב. התקציב הוא הדרך של הממשלה לממש את המצע שלה. קחו מהממשלה את התקציב, ואין לה יכולת לעשות שום דבר. היא לא יכולה לקדם שום מטרה. היא גם לא יכולה להפסיק לקדם תוכניות שנשארו מהממשלה הקודמת - כל עוד התקציב לא עובר, מה שהיה הוא שיישאר.

זאת גם הסיבה שהחוק קובע שהממשלה נופלת ברגע שאין תקציב. מי שחוקקו את החוק הזה, חיו בעידן שבו חשבו שהתפקיד של ממשלה הוא לשלוט, ולכן ממשלה שלא מצליחה להעביר תקציב צריכה לעבור מן העולם. עד היום, החוק הזה עבד לא רע, והציל אותנו מכמה ממשלות שאיבדו את היכולת לתפקד. תחשבו מה היה קורה אם קיום הממשלה לא היה תלוי בתקציב. ממשלת נתניהו-גנץ, לדוגמה, הייתה יכולה להמשיך לתפקד במשך ארבע שנים, למרות שהחברים בממשלה לא הצליחו להסכים אפילו על איזה נושא להביא לישיבה, והמינוי של שר משפטים זמני דרש התערבות של בג"ץ.

אם לא השפעה - אז מה?

אז עכשיו תבינו למה התבלבלתי לרגע כששמעתי ששרים בפוטנציה מעוניינים להפריד בין הממשלה לבין התקציב. כי אם השרים מוכנים לחיות בממשלה בלי תקציב, זה אומר שהם רוצים להיות בממשלה שאין לה יכולת לשלוט. כלומר ממשלה כמעט בלי כוח, ובכלל בלי כבוד.

אבל אז נעשיתי קצת פחות אדום, ונזכרתי שחברות בממשלה נותנת עוד בונוס חוץ מאשר כוח וכבוד: הזכות לחלק ג'ובים. כשאתה חבר בממשלה, אתה יכול לקדם אנשים לתפקידים במשרדי ממשלה ובחברות הממשלתיות. רק בשבוע שעבר, יצא לי לפגוש מישהו שמונה לדירקטור בשתי חברות ממשלתיות, למרות שאני די בטוח שיש בישראל כמה אנשים שמוכשרים יותר ממנו לתפקיד. כששאלתי אותו על המינוי, הוא לא התבייש להסביר לי שזה בזכות החברים שלו בליכוד. אז כנראה שגם לאנשים שהיו עד עכשיו באופוזיציה יש חברים. אבל עם כל הכבוד לחברים שלהם, עדיף שלא תהיה ממשלה, מאשר שתהיה ממשלה שמצהירה מראש שהיא לא מנסה לשלוט, אלא רק לחלק ג'ובים.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully