וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרפו לי את החנות, למי עלי לפנות?

עודכן לאחרונה: 14.5.2021 / 8:20

מבצע "שומר החומות" והמהומות ברחבי המדינה מעלים את מפלס החרדה שלנו, אך גם שאלות כלכליות ומשפטיות רבות, למשל: האם מי שנפגע בדרכו למקלט זכאי לפיצוי והאם המהומות בלוד ועכו נחשבות כפעולות טרור? עו"ד ענת קאופמן מספקת תשובות

מבצע "שומר החומות" הכולל ירי טילים בלתי פוסק לשטח מדינת ישראל וכן המהומות וההתפרעויות המתרחשות ברחבי הארץ בימים האחרונים, מעלים שאלות כלכליות ומשפטיות רבות בכל הנוגע לזכויות העומדות לטובת נפגעי גוף, רכוש ונפש.

פנינו ליו"ר הוועדה לביטוח לאומי בלשכת עורכי הדין, עו"ד ענת קאופמן המתמחה בדיני נזיקין כדי לברר ולענות על השאלות הבוערות.

"הפיצוי לו זכאי נפגע עקב פעולת מלחמה או טרור יכול להינתן בכמה מישורים", אומרת עו"ד קאופמן. "המישור הביטוחי הפרטי, מישור הביטוח הלאומי (כשמדובר בנזק גוף) ומס רכוש (כאשר מדובר בנזק לרכוש) והמישור הנזיקי".

"החוקים הרלבנטיים הם חוק מס רכוש וקרן פיצויים, שמפצה נזקי רכוש וחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה אשר חוקק בשנת 1970, על פיו ניתן לקבל קצבאות בגין מוות ונזקי גוף ובהם תגמולים, הוצאות ריפוי, החלמה ושיקום מאת המוסד לביטוח לאומי", מרחיבה קאופמן.

מהומות בלוד: עימותים בין פעילי ימין קיצוני לערבים ולשוטרים בעיר 
12.5.21. יותם רונן
מהומות בלוד: עימותים בין פעילי ימין קיצוני לערבים ולשוטרים בעיר 12.5.21/יותם רונן

האם המהומות נובעות מהסכסוך?

מי זכאי לתבוע את ביטוח לאומי לקבלת תגמולים עפ"י חוק נפגעי פעולות איבה ומהן הזכויות להם זכאי?

"הזכאות מוקנית לאזרח, תושב ישראל או מי שנכנס אליה כחוק ונפגע בפעולת איבה בארץ. פעולת איבה מוגדרת, בין היתר, כפעולה של כוחות צבאיים. גם אירועים בהם מתבצעים מעשי אלימות שמטרתם העיקרית היא פגיעה באדם או ברכושו בשל השתייכותו למוצא לאומני-אתני נחשב לפעולת איבה, זאת בתנאי שהם נובעים מהסכסוך הישראלי-ערבי או בוצעו בידי ארגון שהוכח כארגון טרור".

"אדם שנפגע ונמצא בטיפול רפואי ואינו עובד עקב הפגיעה זכאי לתגמול מיוחד, כל עוד לא נקבעה דרגת נכותו ובתנאי שאינו מקבל באותה תקופה שכר או פיצוי ממקור אחר. כל זאת לאחר שיוכר כנפגע פעולות איבה ע"י הרשות המאשרת, מסבירה קאופמן.

עו"ד ענת קאופמן, יו"ר הוועדה והפורום לביטוח לאומי של לשכת עורכי הדין. רמי זרגנר,
עו"ד ענת קאופמן, יו"ר הוועדה והפורום לביטוח לאומי של לשכת עורכי הדין/רמי זרגנר

כיצד מוגשת התביעה למוסד לביטוח לאומי?

"המוסד הנפיק טפסים מיוחדים לנפגעי פעולות איבה. את הטפסים ניתן להוריד באתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי או לקבל בסניפי המוסד. יש למלא את הטפסים, לצרף תיעוד רפואי ולהגיש לסניף המוסד במקום מגוריו של הנפגע. לעיתים צריך לצרף ראיות אודות עצם קרות האירוע ובשל כך מומלץ להיעזר בעו"ד".

האם המהומות וההתפרעויות בלוד ובעכו מוגדרות כפעולה עבריינות או כפעולת טרור?

"כאמור פעולת איבה היא פעולת לחימה או פעולה של כוחות אויב של מדינת ישראל וכן מעשי טרור. גם אירועים בהם מתבצע מעשה אלימות שמטרתו העיקרית היא פגיעה באדם או ברכושו בשל השתייכותו למוצא לאומני-אתני נחשב לפעולת איבה בתנאי שהם נובעים מהסכסוך הישראלי-ערבי".

"נדמה כי ההתפרעויות האלימות בישובים המעורבים עונים על ההגדרה ונעשו ממניעים לאומניים של שנאה ונקמה, מתוך כוונה להבעיר את השטח על רקע הסכסוך הישראלי - ערבי. משכך הדעת נותנת כי יש להכיר גם בהתפרעויות אלו כאירועי טרור לכל דבר וענין ולהכיר בנפגעים כנפגעי איבה".

"ככל שאירועים אלה לא יוכרו כאירועי איבה אלא כאירועי פשיעה, אזי הנפגעים לא יהיו זכאים לפיצוי מכוח החוק, ולדעתנו שלא בצדק".

מהומות בלוד במהלך הלווית הגבר שנהרג בעימותים בעיר 
11.5.21. לירן לוי
מהומות בלוד. פעולת איבה?/לירן לוי

נפגעתם בדרך למקלט?

מה דינו של מי שנפצע בעת ריצה למקלט?

"נפגע שפגיעתו נגרמה במהלך ריצה למקלט ו/או לממד זכאי להיות מוכר כנפגע איבה לכל דבר וענין. חשוב לספר לרופאים את אופן ומועד הנפילה על מנת שהם יתעדו זאת ברשומה הרפואית, אשר תשמש בהמשך כראיה בתביעת ההכרה מול ביטוח לאומי".

שרפו לי את הרכב, למי לפנות?

האם ניתן לתבוע את הביטוח הפרטי שביטח את הרכב ו/או הנכס בגין נזק שנגרם כתוצאה מהמהומות וההתפרעויות?

"מרבית הפוליסות (ביטוח רכוש, ביטוח דירה, ביטוח עסק, ביטוח רכב, תאונות אישיות, אובדן כושר עבודה וכו') מחריגות אירועי טרור/ מלחמה וכיו"ב, לכן לחברות הביטוח יש אינטרס מובהק שאירועים אלו יוכרו כפועלת טרור ואיבה, על מנת שלא יצטרכו לשלם פיצוי מכיסם".

האם ואת מי ניתן לתבוע בתביעת פיצויים נזיקית בגין נזקי הגוף ורכוש שנגרמו?

"מעבר לתביעות שהוזכרו לעיל, יש אפשרות לתבוע בגין הנזקים שנגרמו גם את הפוגעים עצמם שפגעו באותו נפגע וגרמו לנזק. במקרים מסוימים תיתכן אפשרות לתבוע גם את הרשות הפלסטינית וארגון החמאס, ויש לבחון כל מקרה לגופו של ענין. בתי המשפט השיתו בעבר אחריות על הרשות הפלסטינית וארגונים שונים לרבות החמאס במספר תביעות ביחס לפיגועים שונים וזאת בהיבטים האידיאולוגיים, הכספיים והמעשיים וחייב אותם לפצות את הנפגעים בפיצויים משמעותיים. כאמור יש לבחון כל מקרה לגופו של ענין".

עו"ד ענת קאופמן, היא יו"ר הוועדה והפורום לביטוח לאומי של לשכת עורכי הדין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully