וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלה מנצחת: איך משפיע המצב על דירוג האשראי של ישראל?

עודכן לאחרונה: 15.5.2021 / 8:11

על אף ההסלמה הביטחונית ואי הוודאות הפוליטית דירוג האשראי של ישראל לא השתנה ונותר גבוה: סוכנות הדירוג s&p הודיעה הלילה כי הדירוג של ישראל נותר ברמה של AA- עם תחזית יציבה. הסוכנות צופה כי ישראל תצמצם את הוצאות הממשלה ותעלה מיסים. בנוסף: שבחים למבצע החיסונים

סוכנות הדירוג s&p הודיעה הלילה כי הדירוג של ישראל נותר ברמה של AA- עם תחזית יציבה. דירוג האשראי משקף את יכולת המדינה לפרוע הלוואות. כלומר, ככל שלמדינה יש דירוג אשראי גבוה יותר כך היא נראית אטרקטיבית יותר בעיני המשקיעים הזרים ויכולה לגייס כסף בריביות נמוכות יותר.

"הסיכונים הביטחוניים והפוליטיים הסלימו מאוד בימים האחרונים - מול חמאס ובין הקהילות בתוך ישראל. עם זאת, השילוב של מבצע החיסונים היעיל והמהיר מאוד נגד נגיף הקורונה, הביצועי החזקים של ענף הטכנולוגיה וההיקף העולה של ייצוא הגז הטבעי אמורים לתמוך בצמיחה של 5% בשנת 2021. תחזית זו מניחה כי ההסלמה הביטחונית תפחת ולא תהיה ממושכת", נכתב בהודעת סוכנות הדירוג הבינלאומית.

בחירות 2021 | מתחם קלפי למבודדים מתחם רידינג תל אביב   23 במרץ 2021. ראובן קסטרו
הדוח מתייחס לסבירות הגבוהה של בחירות חמישיות, אך לא מוריד את הדירוג/ראובן קסטרו

לא שוללים מערכת בחירות חמישית

על פי החברה, המגבלות העיקריות על דירוג האשראי הינן סיכונים גיאו-פוליטיים, נטל חוב גבוה יחסית ואי היציבות הפוליטית. מלבד ההנחה כי סבב הלוחמה הנוכחי לא יהיה ממושך והעימותים הפנימיים בין הערבים ליהודים יסתיימו בקרוב, החברה צופה כי הממשלה תבצע "צעדי ריסון פיסקלי" (צמצום הוצאות הממשלה ו/או העלאת המסים) החל מהמחצית השנייה של שנת 2021, דבר שלהערכת החברה יוריד את רמת גרעון הממשלה לכ-4% מהתוצר בשנתיים הקרובות, לעומת 11.2% בחודש אפריל האחרון.

בסוכנות הדירוג רואים בדאגה רבה את ההסלמה הביטחונית שחלה בימים האחרונים, הכוללת את האירועים בדרום וכן העימותים בין הערבים ליהודים בערים המעורבות. בסוכנות הדירוג מציינים כי מדובר בסבב הלחימה המשמעותי ביותר מאז 2014 שהוביל לעשרות הרוגים. נכון לעתה, כלכלני S&P מניחים כי לא מדובר באירוע ממשוך שתהיה לו השפעה ארוכת טווח על ביצועים הכלכליים של המשק.

להערכת הסוכנות אי הוודאות הפוליטית תישאר גבוהה ו"לא ניתן לשלול" אפשרות שישראל תגיע למערכת בחירות חמישיות בתוך שנתיים. עם זאת, מציינים, כי גם במקרה הזה הנזק הישיר לכלכלה הישראלית צפוי להיות מצומצם, לפחות נכון לעתה.

חיסון לקורונה במרכז של קופת חולים כללית בירושלים, 11 במרץ 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
חיסון לקורונה. העובדה כי 60% מאזרחי ישראל מחוסנים, זוכה לציון חיובי בדוח/פלאש 90, יונתן זינדל

מבצע החיסונים: "מוצלח מאוד"

במקביל, החברה מדגישה את חוזקות הליבה של ישראל בדירוג האשראי וביניהן: "כלכלה עשירה ועמידה, חשבונות חיצוניים חזקים, מדיניות מוניטרית גמישה ויכולות מימון גבוהות של הממשלה". בנוסף מציינת חברת הדירוג לחיוב את מבצע החיסונים "המוצלח מאוד", עם יותר מ-60% אוכלוסייה מחוסנת - שיעור גבוה משמעותית ממדינות אחרות, ואת תרומתו להתאוששות המשק ממשבר הקורונה.

החברה מציינת לחיוב את "הסכמי אברהם" שנחתמו לאחרונה בין ישראל, איחוד האמירויות הערביות, בחריין, סודן ומרוקו, ומעריכה כי הם יסייעו לשיתוף פעולה כלכלי, מסחרי וביטחוני בין המדינות.

כמו כן, מציינת החברה כי לראשונה מזה שני עשורים עמד שיעור הצמיחה בשנת 2020 על שיעור שלילי של 2.6%, אך מדגישה כי מדובר בשיעור ירידת תוצר סביר ביחס למדינות אחרות. לגבי שנת 2021, צופה החברה התאוששות מהירה של המשק עם צמיחת תוצר של כ- 5%.

לגבי המצב הפיסקלי, מצוין כי בשנת 2020 הגירעון הממשלתי עמד על כ- 12% מהתוצר ומעריכה כי שיעור החוב הממשלתי נטו צפוי לעלות בשנים הקרובות מרמה של 71% לרמה של כ- 76% מהתוצר. למרות עליה זו, מציינת החברה כי בהשוואה למדינות הייחוס, למדינת ישראל חשבונות חיצוניים חזקים, עודף מתמשך בחשבון השוטף, מדיניות מוניטרית גמישה וגישה לשווקי ההון המקומיים והגלובליים.
החברה צופה כי הממשלה תבצע צעדי ריסון פיסקלי החל מהמחצית השנייה של שנת 2021, שיורידו את רמות הגרעון לכ-4% בשנים 2022-2023.

החברה מסבירה כי במקרה שהתוצאות הפיסקליות תהיינה טובות יותר מהתחזיות הנוכחיות שלהם או במקרה של שיפור משמעותי בסביבה הביטחונית במזרח התיכון, יתכן שיפור הדירוג. לחלופין, אם תתרחש האטה כלכלית עמוקה וארוכה יותר, שתוביל להידרדרות משמעותית יותר מהצפוי במצב הפיסקלי, או במקרה של הרעה במצב הבריאותי שיגרום להרעה במצב הפיסקלי מעבר לתחזיות החברה, אז עלולה להתרחש פגיעה בדירוג.

שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות עבדאללה בן זאיד, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של בחריין אחמד אל-חליפה בטקס חתימת הסכמי אברהם בבית הלבן, 15 בספטמבר 2020. AP
הסכם אברהם. זוכה לציון בדוח/AP

שר האוצר מברך

שר האוצר, ישראל כ"ץ בירך על החלטת S&P: "בשנה האחרונה כלכלת ישראל הוכיחה ביתר שאת את חוזקתה ויציבותה, וזאת על אף משבר בריאותי חמור שפקד את העולם כולו. דירוג גבוה זה יאפשר לנו להמשיך ולנקוט את כלל הפעולות הנדרשות בכדי לתמוך ביציאה ממשבר הקורונה תוך חיסכון בהוצאות מימון, שאותן נוכל להפנות בחזרה עבור פיתוח והזנקת המשק הישראלי, ועל כך אני מברך".


החשב הכללי, יהלי רוטנברג הוסיף: "אישור הדירוג ברמתו הגבוהה מעיד על איתנות ועוצמת הכלכלה הישראלית המטיבה להתמודד בהצלחה עם זעזועים שונים ותדע לעשות זאת גם בהמשך. גם בעת מצב חירום ותוך כדי יציאה ממשבר הקורונה, כלכלת ישראל מפגינה חוסן ונותרת בדירוג גבוה. החלטת חברת הדירוג מדגישה בין היתר את מדיניות ניהול החוב האחראית לאורך שנים רבות".

שר האוצר ישראל כץ מתחסן נגד קורונה, איכילוב, 20 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
שר האוצר ישראל כ"ץ, חוגג את האשראי, תרתי משמע, שניתן לכלכלת ישראל/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully