וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפילת הביטקוין: האם אילון מאסק הוא גיבור, נבל או סתם טרול?

שגיא בקשי

עודכן לאחרונה: 18.5.2021 / 10:30

סדרת ציוצים של אילון מאסק גרמה לצניחה חדה בערך הביטקוין בשבועות האחרונים. שגיא בקשי, מנכ"ל חברת הפינטק Coinmama, מסביר מאיפה הכול החל ומעלה את השאלה האם ערך המטבע תלוי בבן אדם אחד

האם הביטקוין, המתיימר להיות מטבע הרזרבה העולמי והתחליף לדולר, מושפע מציוצי טוויטר של אדם אחד בודד? מנכ"ל טסלה אילון מאסק הוכיח שוב כי ביכולתו לתמרן קהילה שלמה של מאמיני ביטקוין, לבלבל אותם, להפיל את המחיר ולגרום למאות אלפי משקיעים לסגור פוזיציות על מנת לכסות "לונגים" ממונפים. המטבע, שנסחר רק לפני שבוע בצורה יציבה סביב 55-59 אלף דולר, צנח בסופ"ש לרמתו הנמוכה מזה 100 ימים (8 בפברואר) ולרגעים נסחר סביב 42 אלף דולר, ירידה של כ-35% מהשיא שעומד על 65 אלף דולר.

אילון מאסק. Britta Pederson, AP
תזזיתי ולא צפוי. אילון מאסק/AP, Britta Pederson

אז מה קרה שם בעצם?

כזכור, מאסק אימץ בחום את הביטקוין ואף שינה את הביו שלו בטוויטר ל"ביטקוין" ב 29 בינואר, מה שהקפיץ את מחירו מ-30 אלף ל-38.5 אלף דולר ביום אחד. ב- 8 בפברואר הוא אף הכריז כי טסלה קנתה ביטקוין למאזן החברה בשווי של 1.5 מיליארד דולר ותתחיל לקבל ביטקוין כמטבע לגיטימי במכירת רכבי טסלה. כן, גם הציוץ הזה הקפיץ את המחיר, הפעם מ-38 ל-46 אלף דולר. מאסק הפך לגיבור קהילת הביטקוין, אף על פי שהיו מי שחששו מ"חיבוק דוב", מה שלימים התגלה כחשש מוצדק.

עברו רק 3 חודשים, ומאסק שוב מצייץ, הפעם בכיוון הנגדי: "טסלה מוטרדת מכמות האנרגיה המושקעת בכריית ביטקוין ומהנזק הסביבתי הצפוי, ולכן תפסיק לקבל ביטקוין במכירת מכוניות". המחיר, כמובן, החל לרדת בחדות. במקביל, עלה גל עצום של ביקורת נגד מאסק ונגד החברה ותהליכי קבלת ההחלטות שלה: "האם לא ידעתם את העובדות האלה כאשר קניתם ביטקוין לפני 3 חודשים"? שאלו רבים, "ואם ידעתם, מדוע בכל זאת קניתם?"

במהלך סוף השבוע, מאסק ענה למבקרים: "האם שמעתם פעם על "פייפאל"? שאל לגבי האתר שהוא אחד ממייסדיו, "ייתכן שאני מבין קצת יותר מכם איך כסף עובד". בנוסף, הוא עקץ: "אתם גורמים לי לרצות להשקיע בדוג'קוין". דוג'קוין הוא מטבע שנולד באופן פארודי כמן אינטרנטי והפך למטבע קריפטו ספקולטיבי במיוחד. לסיום, כאילו כדי לבלבל סופית, ציין מאסק: "טסלה לא מכרה אפילו ביטקוין אחד באחזקתה. אנחנו לא עוסקים בספקולציות".

האומנם ביטקוין מבזבז אנרגיה?

הנושא הזה ישן וחבוט, נחקר היטב מכל היבטיו שוב ושוב ובכל זאת צץ ועולה מדי כמה חודשים. התשובה הקצרה היא "לא". לא אכנס לנימוקים הרבים, רק לעובדות היבשות: צריכת החשמל העולמית מוערכת בכ-160 אלף טרה-וואט בשנה, מתוכה כ 50 אלף טרה-וואט מתבזבז ולא מנוצל (ייצור עודף, כמעט בלתי אפשרי לשמור חשמל עודף). רשת הביטקוין צורכת כ-120 טרה-וואט בשנה - 0.075% מהייצור העולמי השנתי. כן, פחות מפרומיל.

כ-76% מהחשמל אשר משמש לכריית ביטקוין מגיע מאנרגיה מתחדשת, ירוקה. הצורך של הכורים למציאת חשמל זול ברחבי העולם דוחף אותם להגיע למקומות נידחים ומעודד יצירתיות וחדשנות בתחום האנרגיה הירוקה. מטבע שנכרה במפל מים נידח באיסלנד, עושה דרכו על גבי האינטרנט לשאר העולם. מתקני הכרייה יושבים לרוב בצמוד לתחנות כוח וקונים את החשמל העודף, הזול, שאלמלא נמכר להם היה "מתבזבז". כל תחנת כוח מייצרת חשמל עודף כדי לענות על הביקוש ולהיערך לקפיצות בלתי צפויות בביקוש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ביטקוין. Lightrocket, GettyImages
ספג מכה. יידע להתאושש ממנה? ביטקוין/GettyImages, Lightrocket

האם הביטקוין לא נכשל פה במבחן "שמירת הערך" מול ציוצים של אדם אחד?

אפשר לומר שקהילת הביטקוין מאוד הובכה מרצף האירועים, והנרטיב של "שומר ערך" ו"ביזוריות" הפסיד בקרב, אך לא במלחמה. אנחנו מדברים על מטבע חדש, על כלכלה אלטרנטיבית. זו תופעה חדשה לאנושות, משהו שלא התאפשר עד היום ונושא עימו בשורה אמיתית ומהפכנית לדרך בה בני אדם ברחבי העולם יכולים להסכים ביניהם, לעשות עסקים ולשמור על נכסיהם לאורך שנים ללא צד שלישי. אין לזה תקדים ואין לזה תחליף (לא, גם לא אף אחד מהמטבעות האחרים לא מתקרב למעמד הזה של ביטקוין).

מאסק הוכיח שהוא איש חזק בעל השפעה גדולה מאוד בעיקר בקרב חוגי ההי-טק, הצווארון הלבן וה"פריבילגים", ושם כנראה מתרכזים רוב מאגרי הביטקוין, אך האנושות רחבה הרבה יותר מחוגים אלה, וצריכה את הביטקוין יותר מאשר הביטקוין צריך את אילון מאסק. הביטקוין ימשיך להתפתח, כיום ההערכה היא שרק 2.5% מאוכלוסיית העולם מחזיקה איזשהו סכום מינימלי בביטקוין (ניתן לקנות שברירי מטבע), אנחנו עדיין נמצאים בשלב מאוד מוקדם. ההיסטוריה לא תזכור סדרת ציוצים כזו או אחרת של מנכ"ל, חזק ופופולרי ככל שיהיה.

שגיא בקשי הוא מנכ"ל חברת הפינטק Coinmama

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully