וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם השביתה עליה הכריזו ערביי ישראל חוקית?

עו"ד הדס כהן

עודכן לאחרונה: 18.5.2021 / 15:27

עובד או מגזר מסוים לא יכולים להחליט על דעת עצמם להכריז על שביתה, גם אם מדובר במחאה פוליטית שעליה הכריזה "ועדת המעקב העליונה"

עובד שלא מתייצב לעבודה ולא קיבל את אישור המעסיק לפני כן יכול להיחשב כמי שזנח את מקום עבודתו ולכן חשוב שגם אם יש רצון למחות, יש לפנות למעסיקים לפני כן לקבל אישור או להשתמש בימי החופשה לצורך המחאה.

שביתה, על פי הדין בישראל היא פעולה שננקטת על ידי ארגון עובדים יציג - לפיכך שביתה פוליטית אינה שביתה, בטח לא כאשר היא מנוהלת באופן חד צדדי, כלומר ללא הידברות עם המעסיקים.
כדי ששביתה צריך להיות חוקית - היא צריכה להיות

מומלץ להירגע מעט לפני שמפטרים

במצב שנוצר במדינת ישראל, יאפשר בהחלט שש מעסיקים שיביעו הזדהות עם המחאה ויאפשרו לא להגיע וולעומתם יש מעסיקים שיקבלו בחומרה את אי ההגעה לעבודה, ובמקרה זה, על פי החוק, העובד צריך להתייצב במקום עבודתו.

האם זה חוקי לפטר עובד שלא הגיע היום לעבודה בגלל הקריאה של ועדת המעקב העליונה?

אם העובד לא התייצב לעבודה ולא קיבל אישור של המעסיק, אז בוודאי שהמעסיק רשאי לזמן אותו לשימוע לפני פיטורים ובמידת הצורך לפטר את העובד. יחד עם זאת יש לזכור כי גם על הפיטורים, כמו על זכות השביתה, חלים כל דיני העבודה. לכן אין זה חוקי לפטר מתוך גחמה, בהודעת ווטסאפ למשל.

יש כללים מוסדרים לפיטורים, כמו למשל עריכת שימוע, תוך כדי שהמעסיק חייב לציין את הנסיבות של השימוע, לתת את הזכות להיוועץ עם עורך דין והוא יכול לפנות להסתדרות העובדים/ קו לעובד ו/או לעורכי דין מתחום דיני העבודה. כן חלה על המעסיק חובת מתן הודעה מוקדמת של 48 שעות מראש.

אך יחד עם זאת, לא הכל נמדד לפי דינים וחוקים, ועל כן מומלץ שכל מעסיק יסתכל על תקופת העבודה הכללית ולא על יום אחד, על תרומה של העובד למקום העבודה וכמובן לשקול האם ההיעדרות מהשביתה גרמה לנזק. אם לא נגרם נזק משמעותי וניתן להכיל את זה - מומלץ להסתפק באזהרה בלבד. חשוב להבהיר ששימוע במהות אינו אומר פיטורים. בבסיס שלו צריך לשקול את הטיעונים.

הכותבת, עו"ד הדס כהן, ראש מחלקת דיני עבודה במשרד עו"ד חיות גרינברג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully