וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגעה לי רקטה בבית. איך אני פונה למס רכוש?

עודכן לאחרונה: 19.5.2021 / 8:31

מה קורה אם רקטה פגעה בדירה והשמידה אותה? מהי תקרת הפיצוי לזוג עם ילדים? תוך כמה זמן אפשר להגיש תביעה? הליך הפיצוי ממס רכוש - כך זה עובד

בווידאו: זירת נפילת הרקטה באשדוד/צילום: ניב אהרונסון ורויטרס, עריכה: אסף דרורי

התמונות אינן מותירות מקום לספק, חמאס חטף מהלומה קשה ויידרשו לו עוד שבועות ארוכים על מנת לאמוד את היקף הנזק שנגרם לו בשל אגרוף הברזל שהנחית עליו צה"ל. אלא שאם מתבוננים על התמונה מבעד לפריזמה כלכלית ובוחנים את הנזק שנגרם לנו במהלך ימי הלחימה, מתברר כי גם ישראל ניזוקה ויוצאת מהמבצע עם פגיעה בלתי מבוטלת בטן רכה נוספת - קופת האוצר. עדיין לא יבש הדיו במכונות הדפוס שהדפיסו מיליארדי שקלים שהוזרמו למשק בגלל משבר הקורונה וכעת נדרש בנק ישראל לשוב ולהדפיס מיליארדי שקלים שיממנו את ההפקה התורנית.

נניח לרגע בצד את עלויות הלחימה, ונתרכז בנזקיי הרקטות והפרעות על רקע לאומני שהתרחשו בימים בשבוע האחרון. על פי נתוני מס רכוש, שעדכניים למוצאי חג השבועות, עד כה הוגשו יותר מ-4,000 תביעות של בעלי רכוש שניזוקו. ההערכות הן כי מדובר על נזקים בהיקף מצטבר שחוצה בקלילות את רף רבע מיליארד השקלים. למעשה, הנזקים בשמונת ימי המבצע הנוכחי גבוהים מאלו שנגרמו למשק במהלך 50 ימי הלחימה במבצע צוק איתן. על פי הנתונים, עד כה נפגעו כ-2,168 מבנים (בהם בתי מגורים, עסקים ומפעלים) ו-1,820 רכבים - המשקפים כ-3,988 תביעות שהוגשו לרשות המסים בגין נזק ישיר באשקלון לדוגמא, נגרם נזק ל-849 מבנים ו-560 רכבים; בשדרות ל-118 מבנים ו-50 רכבים. בערי המרכז, בהם ת"א, ר"ג, חולון ופ"ת וכן רמלה ולוד, נרשמו נזקים ל-720 מבנים ול-883 רכבים.

תיעוד:  כך נראות הדירות בבניין ברמת גן לאחר פגיעה ישירה מרקטה 
15.2.21. דוברות כב"ה
נזק של מיליוני שקלים. אחת הדירות שניזוקו ברמת גן/דוברות כב"ה

מנתוני מס רכוש עולה כי מרבית התביעות הוגשו בגין פגיעה במבנים, ריהוט וציוד וכמובן מאות רכבים שרסיסי הרקטות חרבו. איך הגענו לסכום המבהיל של 250 מיליון שקלים? כך, למשל, כאשר מנתחים את היקף הפגיעה שנגרמה לרכוש בעקבות נפילת הרקטה ברמת גן. הפיצוץ הוביל לנזקים היקפיים למספר רב של בניינים עם עשרות דירות שניזוקו. מעבר לעלות השיקום שלהן, הסבו רסיסי הרקטה נזקים כבדים גם לבניינים עצמם, לחנויות, לרכבים ואף לתשתיות ציבוריות. הערכות הן כי הנזק באירוע הזה לבדו יגיע למיליונים ולא מופרך להניח כי העלות תחצה את סף 10 מיליון השקלים.

אלא שהמציאות מלמדת כי במערכות קודמות התקשו חלק מבעלי הרכוש לממש את זכותם מול מס רכוש וישנם כאלו שעדיין מלינים כנגד הפיצוי המופחת שקבלו. כיצד נדרש לפעול, שלב אחר שלב, מרגע קרות הנזק ועד לקבלת הפיצוי? איך מזרזים את מהלך התשלום? בסיועו של עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין ומבכירי המומחים בישראל בתחום דיני הביטוח, אנו משיבים על השאלות המהותיות בנושא.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

הדירה שלי ניזוקה באופן קליל ביותר ונציגי מס רכוש טרם הגיעו אלי. האם ניתן לצלם את השברים ולאחר מכן לנקות את הדירה?

מומלץ מאוד שלא. קרוב לזמן האירוע, מיד כשמתאפשר על ידי כוחות הביטחון, מגיעים אנשי קרן הפיצויים (מס רכוש) ברשות המסים, לאזור שנפגע יחד עם שמאים ומהנדסים. וכאמור, עדיף שלא להזיז דבר בזירכה, לא לפנות ולא לנקות, אלא לאפשר לנציגי מס רכוש להתרשם באופן בלתי אמצעי מהנזק שנגרם לטובת אומדן מדויק שלו. היה והנציגים טרם הגיעו, מומלץ ליצור עימם קשר באופן יזום. בכל מקרה, לא לתקן את הנזק ללא הערכת שמאי של מס רכוש.

כיצד מגישים תביעה למס רכוש?

ניתן להגיש תביעה מקוונת לנזק ישיר באמצעות יישום אינטרנטי, הזמין במחשבים, בטלפונים סלולריים ובאפליקציית הרשות.יש לפרט את פרטי הנזק ואת פרטי הנזוקים. ניתן לשמור את נתוני התביעה כטיוטה, עד לאישורה הסופי ושליחתה לרשות. עם שליחת התביעה המקוונת מתקבל מספר תביעה, באמצעותו ניתן לברר את התקדמות הטיפול בה.

מהם לוחות הזמנים להגשת תביעה?

הודעה על נזק - יש להגיש בתוך שבועיים מיום שקרה הנזק. בכל הנוגע להגשת תביעת הפיצויים - ניתן לעשות זאת עד שלושה חודשים מיום קרות הנזק.

האם הסכום שישולם לי יתאם בהכרח את גובה הנזק שנגרם לחפצים שלי בבית?

לא. פיצויים עבור חפצי בית שנפגעו, משולמים בהתאם לתקנות, לפי מחירון של סוגי "חפצי בית" וגודל המשפחה, עד לתקרות המפורטות בטבלה למטה. בכל מקרה, אין זכאות לפיצויים עבור כסף מזומן, המחאות (צ'קים), תכשיטים, עתיקות וחפצי אומנות שנפגעו באירוע. תשומת הלב כי מדובר על שווי מירבי לפיצוי כאשר הסכום המדויק יקבע בהתאם לחומרת ואופי הנזק, ועל פי הערכת שמאי. כמו כן, היה והחפץ אינו ניתן לתיקון - שווי הפיצויים יהיה בהתאם לשווי של חפץ ביתי דומה וחדש במקומו.

מס רכוש. דורון שיינר, עיבוד תמונה
השווי המקסימלי לפיצוי על נזקי מס רכוש/עיבוד תמונה, דורון שיינר

האם ניתן לבטח את הדלתא בין שווי הרכוש לגובה הפיצוי שמשלם מס רכוש?

כן, אך זה כמובן אינו יכול להיעשות רטרואקטיבית וישרת את בעל הרכוש, רק ולצערנו - במערכה הבאה. ניתן לעשות כן באמצעות תשלום פרמיה בשיעור של 0.3% מהשווי הנוסף של חפציו. השווי הנוסף לא יעלה, בסך הכל, על 881,870 שקלים, וזאת באחת מהדרכים הבאות:

  • ביטוח מקוון - ניתן למלא טופס הצהרה מקוון ולשלם את הפרמיה בגינו.
  • ביטוח במשרדי הרשות - ניתן לפנות למשרדי רשות המסים, למלא טופס "הצהרה לצורך ביטוח חפצים ביתיים", לערוך חישוב של השווי הנוסף של נכסיו שברצונו לבטח, ולשלם את הפרמיה בבנק הדואר.הביטוח ייכנס לתוקפו לאחר תשלום הפרמיה ואישור קבלת הצהרה.

העסק שלי הושבת בעקבות הלחימה. האם אקבל פיצוי עבור אובדן ההכנסות?

נכון לעכשיו, האיזור היחיד שהוגדר כאיזור ספר שמזכה את העסקים בו בפיצוי בגין נזקים עקיפים - הוא עוטף עזה. לפיכך, מס רכוש יפצה עסקים באיזורים אחרים רק על הנזק לציוד ומלאי. גובה הפיצוי לציוד שניזוק, יחושב בהתאם לשוויו , כלומר, על פי המחיר המקובל בעסקה בין מוכר מרצון לקונה מרצון בשוק החופשי), במצבו לפני הפגיעה. בכל הנוגע למלאי, בעל עסק זכאי לפיצוי בגין מלאי שנפגע. גובה הפיצוי שיינתן יהיה בהתאם לשווי עלות המלאי שנפגע ללא מע"מ. בכל מקרה, אין זכאות לפיצוי בגין אובדן (או גניבה) של כסף מזומן והמחאות שנפגעו באירוע.

אפשר לחדד את ההבדל בין נזק עקיף לנזק ישיר?

נזק ישיר הוא כל נזק שנגרם לרכוש כתוצאה מפגיעה ישירה של טיל. נזק עקיף, לעומת זאת, הוא חוסר אפשרות לנצל נכס, לדוגמה אובדן הכנסות לעסק שמושבת בשל הלחימה וכד'. פיצוי על נזקים עקיפים לא מגיע לכל אחד. על פי חוק הם מוגדרים רק לתושבי יישובי ספר, אך בעת מבצעים צבאיים או מלחמות מחליט שר האוצר באותה תקופה על הרחבה של ההיקף בהתאם לאזורים שנפגעו כתוצאה מהלחימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully