וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהודים וערבים בעבודה. גרסת המעסיקים

עודכן לאחרונה: 20.5.2021 / 15:10

מחר יחול "יום הגיוון הבינלאומי" עליו הכריז האו"ם במטרה להאיר את המגוון האנושי והתרבותי הקיים, להיאבק בקיטוב וסטריאוטיפים ולשפר את שיתוף הפעולה בקרב אנשים מתרבויות שונות. בישראל יש לכך כמובן משמעות מיוחדת. איך מתייחסות לנושא חלק מהחברות הגדולות במשק?

מחר, בתאריך 21 במאי, יצוין "יום הגיוון הבינלאומי". למרות שמדובר ביום שעליו הכריז האו"ם, בלי קשר ספציפי למדינת ישראל, הרי שאירועי הימים האחרונים הזכירו לנו עד כמה ניהול של חברה מגוונת מהווה אתגר. גם פרשת סלקום שהפכה מיוזמה חיובית לאירוע כה טעון רגשית, הבהירה עד כמה אפילו נושא פשוט ומובן מאליו לכאורה, עלול להיות נפיץ.

בעולם התעסוקה, יום הגיוון יוצר הזדמנות לחזק ולעודד שילוב של קבוצות דמוגרפיות אשר עדיין לא זוכות לייצוג ראוי ומתמודדות עם פערי שכר ומוביליות חברתית-כלכלית בהשוואה ליתר האוכלוסייה.

לפיכך ביקשנו ממספר מנהלים בכירים מחברות שונות המקדישות זמן ומשאבים לטובת גיוון תעסוקתי, להתייחס לנושא.

אסם-נסטלה: פורום עמיתים מהחברה הערבית

אסם-נסטלה, חברת המזון השלישית בגודלה בישראל, מעסיקה 4,150 עובדים המייצגים באופן הטרוגני את כל קשת האוכלוסייה. 43% מעובדי החברה הן נשים, כ- 20% מהעובדים הם מהחברה הערבית.

באסם-נסטלה מספרים כי הם מאמינים בחשיבות הגיוון התעסוקתי ובתרומתו לרוח ולאווירה בקבוצה וכן לתוצאות העסקיות שלה, לכן שילוב עובדים מכל חלקי המארג החברתי-תרבותי בישראל הוא חלק בלתי נפרד מהתרבות הארגונית של החברה.

בחברה קיים פורום עמיתים, של מנהלים ועובדים מהחברה הערבית, מאז 2016, אשר בחודשים האחרונים פעילותו קיבלה משמעות רבה יותר והוא מעורב בעיצוב מדיניות ומייעץ למובילים, את תהליכי הגיוון בחברה ולוקח חלק פעיל בוועדת ההיגוי, המורכבת ממנהלים בכירים באסם, שעוסקת בתחום הגיוון וההכלה בחברה.

לדברי פני קימלמן, משנה למנכ"ל וסמנכ"ל משאבי אנוש באסם-נסטלה: "כארגון המעודד שוויון תעסוקתי כבר 80 שנה, ברור לנו כי שיתוף פעולה בין עובדים מרקעים מגוונים יוצר סביבת עבודה מעשירה, יצירתית וחדשנית יותר, ומעודד ערכים של סובלנות, פתיחות מחשבתית וקבלת השונה. כדי לקיים פעילות מוצלחת בתחום הגיוון התעסוקתי ולשלב עובדים מכל קשת האוכלוסייה בחברה, אנו צריכים להכיר את כל הקבוצות, לזהות את הצרכים הייחודיים של כל קבוצה, מאפייני התרבות השונים, לשלב עובדים מכלל קבוצות הגיוון בצוותי חשיבה ובבניית תכניות של גיוון והכלה".

"כדי להצליח במשימה החשובה הזו אנחנו גם משתפים פעולה עם עמותות חיצוניות כמו קו-אימפקט, בחסות בית הנשיא. בנוסף, אנו מקיימים סדנאות להכשרת מנהלים לגיוס וניהול מגוון, מבצעים התאמות לפרקטיקות הארגוניות השונות: מגיוס ואופן הפניה לקהלים מגוונים - ימי חשיפה בהשתתפות עובדים ומנהלים מקבוצות הגיוון כך שהפניה למועמדים נעשית בשפת המועמדים, מיתוג אסם-נסטלה בחברה הערבית, חגיגה משותפת של חגים, כמו סדנת בישול לשבועות ועיד אל פיטר, שולחנות עגולים של חברי הנהלה בכירה עם עובדים מהחברה הערבית הפעילים בארגון, בנושא קידום תרבות של גיוון והכלה, עובדים צעירים ומתמחים והורים צעירים".

קימלמן מוסיף כי: "גם בימים אלה עובדים אצלנו אלה לצד אלה יהודים וערבים, באווירה טובה ומכבדת, תוך פתיחות והקשבה. מאז ומעולם עבדו באסם-נסטלה ערבים לצד יהודים, מארחים אלה את אלה, מבלים יחד ופועלים למען מטרות משותפות. ערכי האחדות, הרעות והערבות ההדדית ממשיכים להיות נר לרגליהם".

תמונת פני קימלמן. באדיבות אסם,
פני קימלמן, משנה למנכ"ל וסמנכ"ל משאבי אנוש באסם-נסטלה/באדיבות אסם

ווסטרן דיגיטל: ויתור על גיוון אומר בהכרח וויתור על כישרון

חברת ווסטרן דיגיטל היא חברה אמריקאית העוסקת במחקר ופיתוח תחום הפלאש והזיכרון ומהווה מרכז פיתוח חדשני וייחודי. החברה מעסיקה בישראל כ-1,200 בשלושה מרכזי פיתוח: בכפר סבא, בעומר שבדרום ובתפן שבגליל.

חלק מהחשיבה לגבי מיקום אתרי החברה נובע מהידיעה כי כישרונות נמצאים לא רק במרכז, ובפריפריה יש מידה שווה של אנשים מוכשרים שיכולים להיות חלק מהמארג המקצועי של החברה.

ווסטרן דיגיטל מצהירה כי היא חרטה על דגלה את נושא הגיוון וההכלה, והיא יוזמת מגוון פרויקטים בנושא גיוון תעסוקתי ושותפה במספר תכניות, כמו למשל: בוטקאמפ לנשים בחברה החרדית אשר מסיימות הכשרת הנדסאיות במכללות החרדיות ועוברות בווסטרן דיגיטל הכשרה אינטנסיבית של 3 חודשים (ולאחר מכן נקלטות כעובדות מן המניין בחברות ההיי-טק השונות), תכנית מנטוריות לסטודנטיות מהפריפריה הכוללת מלגת לימודים מלאה, בה משתתפות מדי שנה מעל 20 סטודנטיות מהחברה הערבית והחרדית, העסקת בני נוער מצטיינים בכיתות י'-י"ב בתוך מרכזי הפיתוח של החברה לטובת פיתוח דור העתיד של עולם ההייטק בישראל ועוד.

ציקו שוחט-רוזנפלד, מנהל אתר תפן בווסטרן דיגיטל ישראל התייחס לנושא: "הכלה, גיוון, ושוויון הינם ערכים אנושיים מובהקים, אבל לא רבים יודעים שהיכולת של חברה טכנולוגית להכיל כח אדם מגוון ושונה היא סופר הכרחית להצלחתה בעולם תחרותי. אתר תפן של ווסטרן דיגיטל מצטיין בכך ומכאן גם עולה כוחו. ראשית, ריכוז הכישרונות מתפלג באופן אחיד. אנחנו גילינו לאורך השנים שוויתור על כח אדם מתרבויות ומגוונים שונים אומר בהכרח וויתור על ריכוז הכישרון בחברה".

"בנוסף, הרעיונות הטכנולוגים הכי טובים שיצאו מתפן עלו בסיעור מוחות בין אנשים עם זוויות ראייה וגישה שונות. יש לנו עובדים רבים מהחברה הערבית, וחלקם שותף בהנהלה הבכירה ובהובלת פרויקטים מורכבים של חומרה משובצת תוכנה. פרויקטים אלה הכניסו מאות רבות של מיליונים לחברה העולמית ותרמו באופן ישיר להצלחת מרכז הפיתוח בארץ. מבלי להיכנס לדעות פוליטיות, בהבנה שחיים משותפים הם מציאות הכרחית, אין לי ספק שהמודל של החברה בתפן הוא קרן אור בימים קשים אלו שמשאיר תקווה ורצון לשותפות על אף הקושי".

עוד מוסיף שוחט-רוזנפלד: "אנו שואפים להיות חברה טכנולוגית מובילה וערכית ומאמינים כי ניתן ליצור ערך קהילתי ועסקי על ידי קידום יוזמות חברתיות באמצעות שותפויות רחבות, חיבור עובדים לצרכים קהילתיים מקומיים וכמובן השקעת משאבים. אני בטוח כי חלק משמעותי בהצלחת החברה בארץ נובע מהיכולת להכיל ולתת ביטוי לתרבויות ולגוונים שונים ואנחנו נמשיך לטפח ערכים אלו גם בעתיד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ציקו שוחט-רוזנפלד,. שלומי יוסף,
ציקו שוחט-רוזנפלד, מנהל אתר תפן בווסטרן דיגיטל ישראל/שלומי יוסף

סודהסטרים:

בסודהסטרים כ- 3,000 עובדים, מעל לשליש הם מהחברה הערבית, מוסלמים, נוצרים או בדואים.

גלית צוקר סמנכ"לית HR גלובלית מציינת כי: "בסודהסטרים דו-קיום זו לא סיסמא זה חלק מההווי שלנו, אנחנו משקיעים בכך יום יום ולא רק עכשיו כשיש מתיחות או מהומות. אנחנו חוגגים את החגים של המוסלמים לצד החגים של יהודים, אירועי הרמדאן מאוד משמעותיים אצלנו בחברה ומחכים להם כל השנה, אנחנו מתייחסים לכולם בכבוד ויודעים לקיים שיח עם כל חברה בדרכיה וע"פ תרבותה".

גם בימים אלו כלל עובדי החברה הגיעו לעבודה והתנהלו במנותק ממה שקורה ברחובות הערים: "לא עצרנו את העבודה והמשכנו לעבוד כתף אל כתף. כשהכל התחיל היה חשש מסוים, כי ראינו מראות קשים דרך כלי התקשורת שלא ראינו מעולם בישראל. על כן קיימנו דיונים עם מנהלי המפעל והחלטנו לקחת צעד אחד קדימה, להיות עוד יותר קרובים יותר לעובדים בפסי הייצור וגם בהפסקות ונוכחנו לראות עד כה את האחווה המדהימה וזה מאוד מחמם את הלב, גם לעובדים חשוב לשמור על הבית ומשאירים את הסכסוך הפוליטי מחוץ המפעל" משתפת צוקר.

"כבר לפני שנים, הוחלט שעל כל מוצר שלנו מוטבע דגל ישראל מעליו הכיתוב: "יוצר על ידי ערבים ויהודים שעובדים בהרמוניה". במפעל שלנו בלהבים, יש גם מסגד וגם בית כנסת כי אנחנו מכבדים את חופש הדת של כולם. המפתח לדו קיום הוא לכבד אחד את השני, זה כבר חלק מאיתנו בבסיס שלנו, המסר של כל המנהלים הוא להתנהג אל כולם כבני אדם בשגרה וגם בחירום".

"עם פרוץ המבצע והמהומות שלח מנכ"ל החברה, אייל שוחט, מכתב בעברית ובערבית לכל העובדים ובו הדגישה את החשיבות להיות סבלנים וסובלניים "ראינו את התמונות שמגיעות מלוד, מבת ים ומטבריה ומתקשים להאמין. אנחנו יודעים שהמציאות יכולה להראות אחרת. שאסור לתת לקומץ מתפרעים להרוס בשביל כולם. שזה הזמן שלנו להראות לכולם שאפשר לחיות ביחד" מרחיבה צוקר ומתארת את ההתנהלות מבפנים.

"בימים האחרונים החלו העובדים להעלות ספונטנית ברשתות החברתיות קריאות לדו קיום, ואף התארגנו וקיימו הפגנה משותפת לדו קיום בצומת בית קמה "כשמשקיעים בדו קיום כל השנה, אפשר לראות שזה לא סיסמא, זה החיים שלנו ואפשר לחיות ביחד".

גלית צוקר, סודהסטרים. יח"צ,
גלית צוקר סמנכ"לית HR גלובלית, סודהסטרים/יח"צ

סייברארק: אסטרטגיית הגיוון משתקפת בפרופיל הצוות

חברת סייברארק (CyberArk), חברת הסייבר הישראלית השנייה בגודלה בעולם, מובילה גלובלית באבטחת זהויות, משקיעה רבות בקידום ערכי הגיוון וההכלה, גם בארץ וגם ברמה הגלובלית.

לדברי רותי שקד, סמנכ"לית HR גלובלית בסייברארק: "המחויבות שלנו בהעסקת טאלנטים היא לייצר תרבות עבודה מגוונת המאפשרת מפגש של דעות מקצועיות ואישיות וזהויות שונות. זאת, מתוך הנחת עבודה, שגיוון והכלה מאפשרים יצירתיות ושיתוף פעולה עמוק, ושככל שהעובדים בחברה מרגישים רצויים וחלק מקהילה אחת, המוטיבציה שלהם לעשות את המיטב להצלחה המשותפת, תהיה גבוהה יותר".

דוגמאות לפעילויות ויוזמות שמתקיימים מדי שנה בסייברארק, בארץ: ציון יום האישה הבינלאומי במספר פעולות מעצימות והבאת דוברת אורחת. ציון חודש הגאווה הבינלאומי תוך מספר פעולות כמו: פאנל פנימי וסיפורי עובדים בהנחיה חיצונית הנושא השנה למשל: משפחות הקשת. יצירת תכנים עבור חודש ההיסטוריה השחורה (Black History Month), ראש השנה הסיני וחודש המורשת הלטינית.

העובדים בחברה עוברים הכשרות בנושאים מיוחדים, לדוגמא: אפליה בלתי מודעת, Neuro-diversity - שפירושו סובלנות וקבלה של אנשים מיוחדים ברמה הנוירולוגית, כגון אנשים עם אוטיזם. לרגל יום המאבק הבינלאומי בגזענות, אירחה סייברארק את שברה אורין (Chevara Orrin), יזמית חברתית ואסטרטגית עטורת פרסים לנושאי גיוון והכלה. הדרכות מנהלים בנוגע לגישת ה- GEDI (שוויון, גיוון והכלה) הגלובלית של החברה כדי להבטיח שילוב של ערכים אלה בכל ההיבטים של אסטרטגיית ניהול החברה.

אתר החברה כולל פרק מיוחד המוקדש להון אנושי גלובלי, גיוון והכלה. בעמוד הפותח מסר מפורט ממנכ"ל סייברארק, אודי מוקדי. לדבריו: "כולנו יחד בזה. סייברארק שואפת להגדיל את השוויון, הגיוון וההכלה בכל הדרגים בחברה. לפי אתר החברה, 36% מהעובדים בדרגי הניהול הן נשים.

אפשר לומר שאסטרטגיית הגיוון משתקפת בפרופיל של צוות ה-HR. הצוות של סייברארק כולל יותר מ-50 ממגוון מגזרים ומגדרים.

רותי שקד, סמנכ"לית HR גלובלית בסייברארק. סייברארק,
רותי שקד, סמנכ"לית HR גלובלית בסייברארק/סייברארק

עצמל'ה: ביטחון לעובדי החברה משני המגזרים, היהודי והערבי

אריאל תובל, מנכ"ל ובעלים של רשת עצמ'לה מתייחס לעובדים מהמגזר הערבי וליום השביתה שהצהירו במגזר השבוע: "אנו בחברת עצמל'ה, מעסיקים מגוון רחב של עובדים מכל גווני הקשת, כאשר מנהל המחסן, עובדי המחסן וכשליש מצוותי המרכיבים שלנו הינם מהמגזר הערבי ומתגוררים ברובם במזרח ירושלים. בעקבות המצב הבטחוני והשביתה הכללית במגזר הערבי, רק מחצית מעובדי המחסן הגיעו ביום השביתה לעבודה וכן רק צוות אחד מבין צוותי המרכיבים מהמגזר הערבי הגיע לתת שירות ללקוחות בהרכבת המוצרים".

"בשבוע האחרון, מוסיף תובל, מצאנו את עצמנו במצב מאתגר מאוד, בו ניסינו לשמר את האמון בין העובדים בחברה ולתת ביטחון לכל עובדי החברה משני המגזרים, היהודי והערבי. בנוסף, נתקלנו בפניות רבות של לקוחות שפוחדים שיגיעו אליהם הביתה מרכיבים מהמגזר הערבי, ובמקביל פנו אלינו מרכיבים מהמגזר שחוששים לצאת לעבודה, שמא יפגעו בהם במהלך עבודתם באחד מהבתים אליהם יגיעו".

"חשוב לנו שכלל העובדים והלקוחות שלנו ירגישו בטוחים, לא משנה מי הם או מהיכן הם מגיעים. רשת עצמל'ה היא דוגמה לדו קיום בין ערבים ליהודים, כולנו מחכים שהלחימה תסתיים בקרוב ונוכל לחזור לשגרה", מסכם תובל.

אריאל תובל בעלים ומנכ"ל רשת רהיטי הילדים והנוער עצמל'ה. שחר פליישמן,
אריאל תובל בעלים ומנכ"ל רשת רהיטי הילדים והנוער עצמל'ה/שחר פליישמן

רב בריח: העובדים ברצפת הייצור חיים יחד באחדות ובשלום

ענת ורניק מנהלת משאבי אנוש חברת רב בריח: "לרב בריח, מפעל באשקלון בו עובדים 23 פלסטינים שלא הגיעו לעבודה ביום השביתה, עקב העוצר. במפעל, הממוקם בכרמיאל בו רוב העובדים ערבים ישראלים, כולם הגיעו לעבודה ובמפעל של חברת נוריאלי ציוד לבנייה, שרכשה רב בריח, בו עובדים 90% פלסטינים, הם לא הגיעו בגלל העוצר".

"רב בריח היא דוגמא לדו קיום, אין תחושה של יהודים וערבים, העובדים ברצפת הייצור באחדות ובשלום. אין ערבים או יהודים שחוששים להגיע לעבודה בשל ההסלמה", מסכמת ורניק.

ג'מל סעיד וגבריאל מילר, דו-קיום. רב בריח,
עובדי רב בריח, ג'מל סעיד וגבריאל מילר, דו-קיום/רב בריח

פלוריסטם: הגיוון מייצג את החברה הישראלית על פניה הרבות והיפות

פלוריסטם היא חברת ביוטכנולוגיה המפתחת תרופות תאיות המבוססות על תאי שיליה, לטיפול במחלות שונות שאין להן כיום מענה רפואי. החברה מקיימת ניסויים קליניים גלובליים, ממוקמת בחיפה ומעסיקה 166 עובדים. בחברה ובשכבת ההנהלה רוב נשי ומועסקים בה עובדים מכל קשת החברה הישראלית.

פלוריסטם פועלת במגוון דרכים על מנת להעמיק ולחזק את הגיוון התעסוקתי בחברה. בין השאר היא עובדת מול עמותות שונות שמטרתן לקדם גיוס עובדים ממגזרים שונים בחברה הישראלית ומפעילה תכניות להעצמה וללימוד תחום מדעי החיים בקרב קהילות שונות. בשנה שעברה שיתפה פעולה עם תלמידי תיכון עין מאהל כחלק מתכנית ספייסלאב של קרן רמון על מנת לייצר יחדיו ניסוי ביולוגי שבסופו של דבר שוגר לחלל באמצעות נאסא.

אפרת ליבנה-הדס, סמנכלית משאבי אנוש בחברת פלוריסטם: "אנו גאים בהיותינו חברה ישראלית ורואים חשיבות גבוהה בפיתוח תחום מדעי החיים בארץ. הגיוון בפלוריסטם מייצג את החברה הישראלית על פניה הרבות והיפות. הגיוון התעסוקתי והתרבותי הינו מרכיב חשוב בהובלת חדשנות וטכנולוגיה פורצת דרך, כאשר בזכות השוני בינינו אנחנו צומחים ויכולים לפתוח אפיקים חדשים".

"אנו נתקלים גם באתגרים. למשל: מציאת נקודות ייחוס שיתנו שייכות וביטחון לכל העובדים ומציאת המכנה והערכים המשותפים לכולם. האתגר הגדול ביותר הוא לשמור על התרבות הארגונית הייחודית שבנינו לאורך השנים ולהתמודד עם המציאות שהעובדים שלנו פוגשים מחוץ לארגון".

הדס-ליבנה מוסיפה: "מעבר לנושא הגיוון אנו שמים את כובד המשקל על תרבות ארגונית שבבסיסה חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, בסיס של בטחון אישי, מקצועי וחברתי. יצירת אוירה וכלים המאפשרים לאדם למלא את ייעודו בביטחון ובשמחת העשייה, תוך מתן דוגמה אישית של המנהלים".

אפרת ליבנה-הדס. דייויד גארב,
אפרת ליבנה-הדס, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת פלוריסטם/דייויד גארב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully