וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נבלמה העלייה במחיר מכוניות חדשות?

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 19.5.2021 / 15:33

לאומי שוקי הון: קצב עליית מחירי המכוניות, שעמד בתחילת השנה על 4%, התמתן לכ-3% נכון להיום וצפוי להמשיך לרדת בהמשך השנה, ככל שייגדל היצע הרכבים המשומשים

"קצב העלייה של מחירי המכוניות צפוי להתמתן בחודשים הקרובים". כך מעריכים בלאומי שוקי הון, בסקירה מיוחדת על ענף הרכב.
הכלכלן גילי בן אברהם מציין כי "בתחילת השנה ראינו האצה בקצב עליית מחירי המכוניות, כשהגורם העיקרי לכך היה העלאת מס הקנייה על רכבים. על רקע זה, קצב העלייה במחירי המכוניות בישראל (חדשות ומשומשות) הואץ לכ-3.8% בשיעור שנתי בתחילת השנה, לעומת 2.6% בחודש הקודם".

בן אברהם ממשיך: "מה שמקזז חלק מהעלייה הזו, וצפוי לפעול כך גם בהמשך, הוא ההתאוששות במכירות המכוניות החדשות, שחזרו מאז הרבעון השלישי של 2020 לרמות דומות לאלו שנרשמו בתקופת טרום הקורונה.

ההתאוששות במכירת המכוניות החדשות, שהתגברה ככל שהמשק חזר לשיגרה, מגדילה את ההיצע של מכוניות משומשות, שמהוות את רוב מכירות הרכב בישראל (כ-80%, על פי הערכות). לכן, ההתאוששות במכירת המכוניות החדשות תרמה לריסון עליית כלל מחירי המכוניות בישראל. נכון לעכשיו (אפריל 21), קצב התייקרות מחירי המכוניות עומד על כ-3%, ואנו מעריכים כי הוא יילך ויתמתן בהמשך השנה, על רקע המשך העלייה בהיצע הרכבים בשוק המשומשות".

סוחר רכב. ShutterStock
מכונית חדשה: אם לא תהיה פגיעה בייצור, העלייה במחירים תתמתן/ShutterStock

למרות התחזית: מחסור יחדש את עליית המחירים

בן אברהם מציין עם זאת, כי "סיכון מסוים לתחזית, שעשוי לדחוף את מחירי המכוניות החדשות כלפי מעלה במידה מסוימת, ולכן גם את כלל מחירי המכוניות בישראל - הוא האפשרות למחסור באספקת רכבים ממגוון חברות בכל העולם בעתיד הקרוב. זאת, עקב מחסור ברכיבים אלקטרוניים, שמעיב על הייצור של רכבים חדשים.

הצפי לירידה בייצור הגלובלי של רכבים עקב המחסור במוליכים למחצה עלול להוביל לכך שמחירי המכירה של רכבים חדשים יעלו בשל כך, ויפעלו לעליית מדד מחירי המכוניות. נוסף על כך, עלייה במחירם של חומרי גלם נוספים המשמשים לייצור מכוניות, דוגמת מחירי המתכות, תומכת אף היא בעליית מחירי המכוניות החדשות".

לדבריו, בסוף 2020 היו בישראל כ-3.17 מיליון כלי רכב פרטיים, המהווים כ-86% מכלי הרכב המנועיים בישראל. "בשנים 2015-2018 חלה ירידה במדד מחירי המכוניות, שהסתכמה במצטבר בכ-15% (דצמבר 2018 בהשוואה לדצמבר2014). מאז, חלה עלייה מצטברת של כ-6%, הודות לגורמים כגון הירידה בקצב הגידול של כלי הרכב הפרטיים במשק בשנים האחרונות, ושלוש פעימות של העלאת מס הקנייה על כלי רכב חדשים בתקופה זו.

כלכלן לאומי שוקי הון, גילי בן אברהם. פרטי,
הכלכלן גילי בן אברהם, לאומי שוקי הון/פרטי

שיפור ביכולת לרכוש רכב חדש

ראוי לציין, כי בשונה ממשברים כלכליים קודמים, מדד מחירי המכוניות הפגין עמידות יחסית במהלך משבר הקורונה, ובלט גם בהשוואה לסעיפים אחרים במדד המחירים לצרכן שלרוב היו נמוכים ביחס לשגרה. ייתכן כי הסיבה לכך היא שהביקוש לכלי רכב במשבר הנוכחי נפגע רק במתינות ביחס למשברים כלכליים קודמים, על רקע הירידה בשימוש בתחבורה הציבורית בעקבות הקורונה".

עוד הוא מציין כי "בשנים האחרונות הנשיגות (affordability) של כלי הרכב בישראל, כלומר, היכולת של האדם הממוצע לרכוש רכב, השתפרה משמעותית. מקובל למדוד את רמת הנשיגות הזו באמצעות היחס בין מדד המחירים לצרכן של מכוניות לבין השכר הממוצע במשק. היחס בין בשני הפרמטרים, ירד משמעותית מאז שנת 2012 הודות לשילוב של ירידה במחירי המכוניות במרבית השנים ועלייה של השכר הממוצע וההכנסה הכספית נטו של משק בית ממוצע במהלך השנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully