וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתווה הפיצויים לעסקים מעורר התנגדות עזה

עודכן לאחרונה: 24.5.2021 / 20:18

שר האוצר, ישראל כ"ץ ומנהל רשות המסים, סיכמו על מתווה הפיצוי בגין נזקים עקיפים, בעקבות "שומר החומות". הפיצויים עד 40 קילומטר לפי מתווה צוק איתן ובין 40-80 ק"מ, לפי מתווה הקורונה. התנגדות קשה בהסתדרות ובארגוני המעסיקים למתווה שמקפח לטענתם חלק גדול מהעסקים

כתוצאה מהלחימה ומבצע "שומר החומות", ובהמשך למתן פיצויי מס רכוש בגין נזקים ישירים לרכוש ולמבנים, סוכם בין שר האוצר למנהל רשות המיסים על מתווה פיצויים בגין הנזקים העקיפים. המודל: מתווה הפיצויים לאחר צוק איתן, עם ההתאמות הנדרשות.

בהתאם לכך, שר האוצר יפיץ בשעות הקרובות להערות הציבור תקנות ייעודיות אשר יובאו לאישור ועדת הכספים.

לאחר אישור התקנות בכנסת, יהיה רשאי כל ניזוק שבתוך הטווח המוכרז להגיש תביעה בגין נזק עקיף לקרן הפיצויים ברשות המסים.

יחד עם זאת, המתווה שטרם אושר כבר מעורר התנגדות. ההסתדרות וארגוני המעסיקים והעצמאים מבקרים אותו בחריפות על שהוא, לטענתם, מקפח חלק גדול מהעסקים שנפגעו קשות על אף שהם מרוחקים מקו העימות.

לאחר הסכם הפסקת האש | אשקלון חוזרת לשיגרה 21 במאי 2021. ניב אהרונסון
תושבים באשקלון יוצאים מהממ"דים לקניות. כמה יקבלו העסקים שעמדו סגורים?/ניב אהרונסון

פיצויים גם עבור מי שנשארו בבית עם הילדים

כל העסקים שנמצאים בטווח של 40-0 ק"מ מגבול רצועת עזה, יהיו זכאים לקבל את אחד ממסלולי הפיצויים "הירוקים" להלן:

מסלול מחזורים: בעל העסק יוכל להגיש תביעה לקבלת פיצויים בגין ירידה במחזור העסקי בשל המצב הביטחוני, בהתאם לדיווח השוטף של העוסק למע"מ (חד-חודשי או דו-חודשי). הנוסחה תכלול השוואת המחזור העסקי בהתאם לשיטת הדיווח כאמור, לעומת תקופה מקבילה בשנת 2019. סך הפיצויים במסלול זה לא יעלה על מיליון שקל.

מסלול שכר: מעסיק יוכל להגיש תביעה לקבלת החזר בגין שכר ששילם לעובדים עבור ימי היעדרותם שנבעו כתוצאה מהמצב הביטחוני בהתאם להנחיית פיקוד העורף. כמו-כן הפיצויים יינתנו עבור עובדים שנעדרו ממקום עבודתם, לצורך השגחה על ילדיהם הקטנים תחת לגיל 14 וגם בעבור אדם עם מוגבלות, שנמנע ממנו להגיע למקום העבודה ולשהות בו, משום שאינו יכול לעמוד בהנחיות פיקוד העורף.

עוד מסלולים אפשריים

במסגרת המתווה נבחנים גם מסלולים נוספים:

מסלול הוצאות שוטפות: נבחן הצורך במסלול זה שלפיו בעל העסק יוכל להגיש תביעה לקבלת פיצויים בגין הנזק התפעולי שנגרם לעסק בתקופה הרלבנטית. מסלול זה נקבע במטרה לפצות על הוצאות עודפות של העסק שנוצרו כדי לשמור על המחזור הרגיל שלו בזמן המבצע. סך הפיצויים במסלול זה לא יעלה על 1 מיליון שקלים. (גיבוש מסלול ייעודי לענף החקלאות).

מסלול אדום: בעלי עסקים בתחום יישובי ספר שבטווח של 7-0 ק"מ מגבול רצועת עזה, יוכלו לבחור בין המסלולים הירוקים האמורים לבין המסלול האדום, במסגרתו יהיו רשאים לתבוע פיצויים בגין הנזקים העקיפים אותם יוכיחו לגבי אובדן הרווח ובהתאם לאופי העסק.

* תנאי להגשת תביעה בכל אחד מהמסלולים הוא תשלום משכורת לעובדים שנעדרו בשל המצב הביטחוני, בתנאים שייקבעו בתקנות ובכפוף להוראות פיקוד העורף בדבר סגירת מוסדות חינוך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
נפילת רקטה סמוך למפעל אסם בשדרות, 17 במאי 2021. ללא, יניב כליף
נפילת רקטה בסמוך למפעל אסם בשדרות/יניב כליף, ללא

המאבק עובר לוועדת הכספים

יובהר כי עסק יהיה זכאי להגיש תביעה באחד ממסלולי הפיצויים בגין נזק עקיף עקב מבצע "שומר החומות" או להגיש תביעה למענק השתתפות בהוצאות הקבועות בגין מאי-יוני 2021.

כמו כן הוחלט כי, במקביל לפיצוי העקיף בגין "שומר החומות", יימשכו המענקים והסיוע השוטף שבמסגרת רשת הביטחון הכלכלית לקורונה, בהתאם לכך, שר האוצר הגיש לאישור ועדת הכספים את הצווים למתן המענקים בגין מאי-יוני 2021, לרבות מענק השתתפות בהוצאות הקבועות לתקופה זו. לאחר אישור ועדת הכספים, יחתום שר האוצר גם על הצו אשר מוריד את רף הזכאות למענק קבועות מפגיעה של 40% לפגיעה של 25% ומעלה.

שר האוצר ישראל כץ מתחסן נגד קורונה, איכילוב, 20 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
שר האוצר, ישראל כ"ץ/ראובן קסטרו

"חיזוק החוסן והביטחון"

שר האוצר, ישראל כ"ץ: "עם סיומו של מבצע שומר החומות, בו תקפו כוחות הביטחון את ארגון הטרור חמאס, כעת הגיעה השעה להעמיד סיוע כלכלי מקיף לכל מי שנפגע כתוצאה מהלחימה, וזאת כחלק מחיזוק החוסן, הביטחון והוודאות של תושבי מדינת ישראל. כפי שפעלנו במהירות וביעילות בכל הנוגע לפגיעות ברכוש ובמבנים במהלך הלחימה, כך גם נפעל בכל הנוגע לנזקים עקיפים שנגרמו לתושבים ולעסקיהם".

יו"ר ההסתדרות הנכנס,  ארנון בר דוד. אורן כהן, דוברות ההסתדרות, אתר רשמי
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד/אתר רשמי, אורן כהן, דוברות ההסתדרות

התנגדות למתווה בהסתדרות וארגוני המעסיקים

ההסתדרות ונשיאות המגזר העסקי דורשות שמתווה פיצוי "שומר החומות" יחול ע"פ הוראות פיקוד העורף ולא על בסיס טווח גיאוגרפי.

לקראת הדיון מחר בוועדת הכספים של הכנסת, שלחו הערב יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, מכתב דחוף לשר האוצר ישראל כץ וביקשו להעניק פיצוי לכלל העסקים והעובדים בטווח המגבלות שנקבעו ע"י פיקוד העורף, ולא רק לאלה בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה.

ההסתדרות ונשיאות המגזר העסקי קוראות להחיל מנגנון פיצוי נזקים עקיף אחיד לכלל העסקים והעובדים אשר נפגעו במהלך מבצע "שומר החומות", בכל האזורים שנכללו בהגבלות אשר הטיל פיקוד העורף. מחר בבוקר תתכנס ועדת הכספים של הכנסת לדון במתווה הפיצוי.

לדבריהם, במסגרת המבצע הטיל פיקוד העורף מגבלות על פעילות חינוכית ועסקית על מנת לשמור על חיי התושבים. החלטה זו שיבשה את הפעילות העסקית, לא רק בטווחים הקרובים לרצועת עזה, אלא באזורים נרחבים ברחבי הדרום, השפלה והמרכז - שמעבר לטווח ה-40 ק"מ.

במכתב ששלחו יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי לשר האוצר ישראל כץ, הבהירו השניים כי יש לפצות את כלל העסקים והעובדים בטווח המגבלות שנקבעו על ידי פיקוד העורף, כפי שנעשה במערכות קודמות דוגמת "צוק איתן".

לדברי השניים, הכוונה לפצות רק על בסיס טווח גיאוגרפי, "מחטיאה את המטרה ומותירה עסקים ועובדים רבים מחוץ לטווח הפיצוי. לכן, יש לוודא כי כלל העסקים והעובדים שבטווח המגבלות של פיקוד העורף ייכללו".

יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי. יחצ,
דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי/יחצ

"מה אשם בעל עסק ברחובות?"

גם עו"ד רועי כהן, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל: "הודעת שר האוצר למתווה של מתן פיצוי עד 40 ק"מ תגרום לכך שהעסקים ששוב נפגעו עקב הוראות המדינה לא יהיו זכאים לפיצוי. מה אשם בעל עסק ברחובות, יבנה או חולון שעקב הוראות פיקוד העורף העסק שלו נסגר, והעובדים שלו ישבו בבית.

מדוע הוא צריך לממן את החלטות המדינה? הגיע הזמן שהממשלה תיקח אחריות ותדאג לפצות בהתאם להוראות שהיא עצמה הוציאה. נדרוש מוועדת הכספים מנגנון פיצוי לכל עסק שיוכיח מדרום לנתניה שהוא נפגע עקב אותן הוראות. העסקים יפסיקו להיות הפרייארים כל פעם מחדש. הרקטות בשמיים, והם נושאים בנטל לבדם".

רועי כהן. יחצ,
רועי כהן, נשיא להב/יחצ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully