וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן השתלמות: מדוע צריך ולמה אסור לפדות?

עמית והגר דרור

עודכן לאחרונה: 24.5.2021 / 17:52

מדוע אתם חייבים שתהיה לכם קרן השתלמות ולמה לעולם אל תפדו אותה? קרן השתלמות היא אחד מאפיקי החיסכון הכי משתלמים וחשובים שקיימים היום בשוק. זהו מוצר השקעה שמרבית מהכספים בו מנותבים אל שוקי ההון

אז מה כל כך אטרקטיבי בחיסכון בקרן השתלמות? זהו האפיק היחיד בישראל שמעניק פטור ממס רווחי הון במשיכת הכספים לאחר שש שנים ואילך, בתנאי שלא חרגתם מתקרת ההפקדה השנתית. הפטור נכון להיום לא מוגבל ולא קצוב בזמן. בזכות ההטבה הכל כך משמעותית הזאת, נעדיף לצבור חיסכון הולך וצומח בקרן ההשתלמות, וליהנות מהאפקט של ריבית דריבית. זוהי הטבה שיכולה להסתכם בעשרות ואף מאות אלפי שקלים לכל קרן השתלמות שפתחתם לאורך כל חיי החיסכון.

לצערנו, אנחנו מכירים המון שימושים לא נכונים בכספיי הקרן הזאת מרגע הפיכתה לנזילה. מי לא שמע סיפורים על אלה שמתגאים כי הם משתמשים בכספים שנחסכו בקרן השתלמות לצורך סגירת המשכנתא, חופשה גדולה בחו"ל, שיפוץ הבית, קניית רכב חדש ועוד. מהלכים כאלה הם טעות קלאסית הנובעת מהעדר השכלה פיננסית. נשתמש בפדיון כספים מקרן ההשתלמות רק כמוצא אחרון של אין ברירה.

תקרת הפטור ממס רווחי הון מתעדכנת שנתית ועומדת נכון ל-2021 על הפקדה שנתית של 18,854 שקלים אם אתם שכירים ו-18,480 שקלים אם אתם עצמאים.

עמית והגר דרור. ספי סמדר,
עמית והגר דרור. מלווים לעצמאות כלכלית דרך יצירת מקורות הכנסה פסיביים/ספי סמדר

היתרונות הכלכליים המשמעותיים של קרן השתלמות

1. אפיק מימון זול לצרכים חשובים - מפעם לפעם אנחנו זקוקים להלוואות למטרות שונות של משק הבית. ליטול הלוואה למטרות צריכה זה הרבה פעמים לא הדבר הנכון, אבל ליטול הלוואה יקרה זה גרוע יותר. במקום לפדות את קרן ההשתלמות למטרות צריכה שחשובות לכם, השתמשו בה כאפיק מימון זול. בקרנות השתלמות רבות תוכלו לקבל במסלול כללי הלוואות על 60%-78% מהכספים הצבורים בקרן בתנאי החזר של "בלון מלא" או "בלון חלקי", בריבית נמוכה של עד פריים מינוס 0.5% (נכון למאי 2021 מדובר על ריבית שנתית של 1.1%) לתקופה של עד 7 שנים. כלומר הכספים שבקרן ימשיכו לצמוח מהפקדות חודשיות וממנגנון ריבית דריבית בשעה שאתם לוויתם את רוב הכספים שנצברו בקרן בתנאי הלוואה מצוינים.

2. רובד חיסכון משלים לפרישה מעבודה - מי שמסתכל על החסכונות הצבורים לו לעת פרישה, יודע שברוב המקרים הקצבה החודשית הצפויה לו מקרן הפנסיה שלו לא תספיק, כנראה, לצרכים הגדלים בגיל הפרישה. מי שיהיו ממושמעים כדי להחזיק את קרן ההשתלמות עד לפרישה מעבודה יוכלו ליהנות מעשרות שנים של צבירה וגידול בהון העצמי בגובה של מאות אלפי שקלים ויותר. אם בעת הפרישה אינכם זקוקים לכספים בקרנות ההשתלמות תוכלו להמשיך ולהצמיח אותם בפטור מלא ממס רווחי הון, גם כשתצטרכו כספים תוכלו לעשות זאת דרך הלוואה מבלי למשוך אותם כלל (כפי שהוסבר לעיל) הכספים יוכלו להמשיך ולעבוד עבורכם ולהגדיל עוד את ההון שלכם גם אחרי הפרישה.

3. אמצעי מינוף לביצוע השקעות אחרות - במקום להשתמש בכספים של קרן ההשתלמות למטרות צריכה, תוכלו להשתמש בהם להשקעות נוספות כדי להגדיל את ההון שלכם. למשל, תוכלו למנף את כספי קרן השתלמות בריבית נמוכה ולהשקיע אותם באפיקי השקעה שיגלמו יחס סיכון-תשואה כזה שיוכל להגדיל את הההון העצמי שלכם גם לאחר תשלום הריבית של הכספים שלוויתם מהקרן. לדוגמא, בקרן השתלמות נזילה בה נצברו 400 אלף שקלים, תוכלו לקחת הלוואה של 70% שהם 280 אלף שקלים בעלות שנתית של 1.1%. את ה-280 אלף אפשר להשקיע באפיקים סולידים מגובי בטוחות חזקות שיניבו 5%-8% תשואה שנתית. כך, גם אם הרווח על השקעה זו יהיה "רק" 5% בשנה, בניכוי הריבית 1.1%, נשאר עם רווח של 3.9% שהם 10,920 שקלים מכסף שלנו שעובד פעמיים - פעם אחת בשוק ההון בצורת קרן השתלמות ופעם שניה במינוף המושקע באפיקים אלטרנטיביים לשוק ההון.

מה עדיף: העלאה בשכר או הפקדה לקרן השתלמות בסכום זהה?

הנתונים מראים שלפחות חצי מהשכירים במשק לא נהנים מהטבת קרן השתלמות מטעם המעסיק. בעוד שהדרישה הפופולרית כמעט של כל שכיר באופן אוטומטי היא לדרוש העלאה בשכר, מעטים מבקשים מהמעסיק, במקום העלאה בשכר, פתיחת קרן השתלמות.

מבחינת המעסיק מדובר בהוצאה זהה, אבל מבחינתכם ההבדל הוא גדול. מרבית השכירים אינם חשים בנוח לדרוש העלאה בשכר וזה כבר דיון אחר, אבל אם כבר גיליתם אומץ, תסבירו למעסיק שלכם מדוע העלאת שכר דרך קרן השתלמות היא כדאית גם לו וגם לכם.

מה היתרונות של קבלת העלאת שכר דרך הפרשה לקרן השתלמות או הגדלת ההפרשה לקרן השתלמות:

1. יצירת משמעות של חיסכון והשקעה - כשהמשכורת מגיעה אלינו לעו"ש אנחנו נוטים לחשוב בדרך כלל איך לצרוך אותה. אבל במצב שבו אנחנו מפקידים באמצעות התלוש לקרן השתלמות אנחנו כופים על עצמנו משמעת של שינוי סדר העדיפויות. במקום לקבל את המשכורת וממנה לקבוע את סכום הצריכה שממנו ייגזר החיסכון, עם קרן השתלמות, קודם מופרשים כספי החיסכון ויתרת המשכורת הולכת לצריכה שוטפת. כך אתם יוצרים הרגל לחיסכון קבוע ולומדים לחיות מהמשכורת החודשית שנותרה.

2. הפחתת תשלום מס הכנסה וביטוח לאומי כנגד עלייה בשכר - בדומה לכל הוצאה מוכרת, הפקדה לקרן השתלמות מקטינה את ההכנסה החייבת במס הכנסה ודמי ביטוח לאומי (לשכירים ועצמאיים אך בשיעורים ויחסים שונים). כדי להבין את המשמעות אז כל שקל שתפקידו לקרן השתלמות הן כחלק היחסי שלכם והן של המעסיק, שקול ליותר משקל אחד של העלאת שכר.

כמה יותר? ככל שהשכר שלכם גבוה יותר כך זה יהיה יותר משמעותי. על כל שקל של העלאת שכר תצטרכו לשלם במדרגת מס שולי ודמי ביטוח לאומי. בהפקדה לקרן השתלמות או הגדלת הפקדה לקרן השתלמות תחסכו את המס ודמי הביטוח הלאומי, היות והיא לא נחשבת לעלייה בשכר הברוטו.

כשמדובר בשכר הגבוה מ-13,000 שקל שאינו נהנה מקרן השתלמות, היחס הוא שכל שקל הפקדה לקרן השתלמות מצד המעסיק, שקול לתוספת של 2 שקלים לשכר ברוטו. נניח והמעסיק מפקיד לכם 7.5% משכר זה שהם 975 שקל, היא שקולה לתוספת של כמעט 2,000 שקל לשכר ברוטו.

3. יצירת סטנדרט של תנאים שתדרשו ממעסיקים עתידיים - אם תבחרו לעזוב את מקום העבודה, תתקשו לוותר על הטבה כמו קרן השתלמות. התנאי הזה עלול לכאורה לייצר חסם לעזיבה, אך ככל שאתם עובדים מסורים ומקצועיים יותר, אתם תדעו להעריך את עצמכם ולדרוש את זה מהמעסיק החדש. הוא גם יראה שאתם עובדים מודעים ודואגים למצבכם ושהוא דווקא התברך בעובדים עתידיים איכותיים ולא יסתכל רק על ההוצאה מכיסו.

בשורה התחתונה אם אין לכם קרן השתלמות תשתדלו מאוד שתיהיה לכם. אם יש לכם קרן השתלמות, תנו לה לגדול ולצמוח ולעולם אל תפדו אותה!

הכותבים מלווים יחידים, זוגות ומשפחות לעצמאות כלכלית דרך יצירת מקורות הכנסה פסיביים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully