וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסעת לחו"ל ללא הסכמת בן הזוג? עליך להיבדק בפוליגרף

26.5.2021 / 9:52

פסק דין שניתן ע"י ביה"ד הרבני האזורי בחיפה פותח צוהר להתדיינות המתנהלת מאחורי הדלתיים הסגורות של בתי הדין הרבניים. במקרים רבים מגיעה המחלוקת למבוי סתום שמקשה על ההכרעה - ואז נעזרים לעיתים בבדיקות פוליגרף. כך היה עם אישה שטסה לחו"ל ללא הסכמת בעלה ובגדה בו

אישה בבדיקת פוליגרף. ShutterStock
תשובות מחשידות בעוצמתן/ShutterStock

לבית הדין הרבני בחיפה הוגשה תביעתה של אישה, אשר תבעה לחייב את בעלה לשלם לה את מלוא סכום הכתובה בסך של 100,000 שקל בעקבות דרישתו להתגרש. הבעל טען כי איננו חייב בתשלום הכתובה, למרות שהוא זה שיזם את הליכי הגירושין וזאת משום שהאישה טסה לארה"ב ללא הסכמתו ושם שרכה את דרכיה עם מספר גברים.

בעקבות מחלוקת שהתעוררה בין הצדדים אודות הנסיעה לארה"ב, הפנה בית הדין את האישה (בהסכמתה) לבדיקת פוליגרף שהסתיימה בתוצאות חד משמעיות: לא רק שהבעל התנגד לנסיעתה לארה"ב, אלא שהיא גם קיימה שם יחסים אינטימיים ובבדיקת הפוליגרף אף נכתב כי תשובות האישה לשאלות בנושא יחסי אישות עם אדם אחר שאיננו בעלה היו מחשידות בעוצמתן.

כדי לנסות להתמודד עם תוצאות בדיקת הפוליגרף, טענה האישה כי היא חולה במחלה שפוגעת בזיכרון אולם לא זו בלבד שהיא לא הציגה מסמכים להוכחת טענותיה, אלא שהתברר שהמחלה שבשמה נקבה האישה איננה מחלה שפוגעת בזיכרון כלל. בנסיבות הללו נקבע בבית הדין שהאישה איננה זכאית לתשלום הכתובה ותביעתה נדחתה. או אז התפנה בית הדין לדון בענייני הרכוש.

מעבר לתשלום כספי לאיזון זכויות שנצברו לכל אחד מבני הזוג מעבודה במהלך שנות הנישואין, טענה האישה לזכויות בדירה שירש הבעל מאמו. ע"פ חוק יחסי ממון, דירה שהתקבלה בירושה איננה בהכרח משותפת לבן / בת הזוג, אולם האישה טענה שהיא זכאית לקבל מחצית מן הדירה משום שהיא התגוררה בדירה ואף שילמה את הוצאות השיפוץ שלה והדבר מלמד על כוונת שיתוף. האישה הציגה בבית הדין הלוואה בנקאית שנטלה, אולם האיש טען שלא זו בלבד שההלוואה כוסתה במסגרת כספי האיזון, אלא שכספי אותה ההלוואה שימשו את האישה לנסיעתה המדוברת לארה"ב כך שמדובר בלא פחות מחוצפה. על טענותיו של האיש הוסיף בית הדין כי גם השיפוץ הנטען לא היה כזה שהשביח את הדירה בצורה משמעותית אלא בסך הכל נועד להתאים את הדירה לצרכי המשפחה ולפיכך נקבע כי האישה לא זכאית לשום חלק בדירת הירושה של הבעל.

עורכי הדין דניאל פרידנברג ואוהד הופמן ממשרד "הופמן & פרידנברג" המתמחים בענייני משפחה וירושה מסבירים כי הגם שבהליכים אזרחיים רגילים המשקל של בדיקות פוליגרף הוא נמוך, הרי שבבית הדין הרבני מדובר בכלי נפוץ. במקרים רבים של טענות הקשורות באירועים הידועים רק לבני הזוג, ובהיעדר יכולת להביא עדים או ראיות להוכחה או הזמה, הפוליגרף משמש לעיתים כלשון המאזניים בהכרעה המשפטית הנדרשת. ברור, מסבירים עורכי הדין, כי כאשר השאלה העומדת על המדוכה היא בעלת משמעות אדירה למי מן הצדדים, כי אז יש צורך לנקוט משנה זהירות בטרם מתן הסכמה לבדיקה שכזו.

  • עוד באותו נושא:
  • פוליגרף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully