וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדריכלות 2021: חמשת המשרדים הגדולים שומרים על מקומם, אך הענף בסכנה

עודכן לאחרונה: 28.5.2021 / 6:41

יחד עם ההזדמנויות שיצר משבר הקורונה לאדריכלים, הוא הביא גם לעיכובים ומשברים, מה שהופך את הענף לבר-סיכון גבוה מהממוצע. דירוג DUN'S 100 סוקר את הפעילות ומציג את משרדי האדריכלות המובילים לשנת 2021

נכון לשנת 2020, קיימים בישראל כ-11,500 מחזיקי תעודת אדריכלות, אולם על פי הערכות, רק כמחציתם פעילים בשוק כאדריכלים. כיום, פעילים כ-3,000 משרדי אדריכלים, כולל משרדים קטנים ואדריכלים עצמאיים, כאשר הענף נחשב לריכוזי יחסית והמשרדים הגדולים והבינוניים מבצעים את מרבית העבודות הגדולות.

דירוג DUN'S 100 מציג את משרדי האדריכלות המובילים לשנת 2021, כאשר הדירוג מתבסס על מספר האדריכלים והנדסאי האדריכלות במשרד. חמשת המשרדים הגדולים בענף שומרים על מקומותיהם לעומת דירוג 2020:

בנאי - אילוסטרציה. ShutterStock
על אף ההזדמנויות שנוצרו בתקופת הקורונה, רבע ממשרדי האדריכלות בישראל נמצאים בסיכון/ShutterStock

מנתוני הדירוג לשנת 2021 - משרדי האדריכלים:

'יסקי-מור-סיון' ממשיך להוביל את דירוג האדריכלים והינו הגדול בענף, המעסיק 127 אדריכלים והנדסאי אדריכלות.

במקום השני, המשרד 'ברעלי לויצקי כסיף דה לה פונטיין אדריכלים' אשר מיזג לשורותיו החל מיולי 2020 את משרד 'ד.ש אדריכלים' בראשות האדריכל רפאל דה לה לפונטיין, ומעסיק 106 אדריכלים והנדסאי אדריכלות. משרד זה עשה את הקפיצה המשמעותית במספר אדריכלים והנדסי אדריכלות לעומת שנה שעברה.

במקום השלישי המשרד 'משה צור אדריכלים בוני ערים', המעסיק 95 אדריכלים והנדסאי אדריכלות.

עשרת משרדי האדריכלים הגדולים מעסיקים יחד כ-930 עובדים מקצועיים, שהינם אדריכלים, מהנדסים, הנדסאים, גיאוגרפים, מתכנני ערים, מעצבי פנים ושרטטים.

ירידה בתפקוד מוסדות התכנון

אפרת שגב, סמנכ"ל דאטה ואנאליזה בדן אנד ברדסטריט על השפעת משבר הקורונה על הענף: "ענף האדריכלות אינו חסין ונפגע אף הוא מהמשבר הכלכלי בעקבות נגיף הקורונה, המוביל לעלייה ברמת הסיכון בענף".

שגב מוסיפה כי: "בשנה החולפת חלה ירידה משמעותית בפעילות בקרב מוסדות התכנון, בפרט במהלך הסגר הראשון, שהביאה לירידה באישור תכניות חדשות ובמתן היתרי בניה לפרויקטים חדשים, בשיעור של כ-8% בהשוואה לשנת 2019, זאת לצד ירידה בהתחלות בניה בשיעור של כ-3.5% בהשוואה לשנת 2019, שנבעה בעיקר כתוצאה מסיום תכנית "מחיר למשתכן" והיעדר יישום תכנית חלופית ומירידה בשיווק קרקעות מצד רשות מקרקעי ישראל".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אפרת שגב, סמנכ"ל דאטה ואנליזה, דן אנד ברדסטריט. ניב קנטור,
אפרת שגב, סמנכ"ל דאטה ואנליזה, דן אנד ברדסטריט/ניב קנטור

עיכובים בשל המצב הפוליטי

ירידה נרשמה גם בתכנון פרויקטים חדשים של משרדים, לאור מעבר של עובדים לעבודה מרחוק. בהתאמה, מעל 70% ממשרדי האדריכלות דיווחו על האטה בכניסת פרויקטים חדשים בשנה החולפת.

במבט קדימה, הוצאה לפועל של פרויקטי תשתית בפרט, עלולים להתעכב גם לאור המצב הפוליטי והיעדר תקציב מאושר. עם פרוץ משבר הקורונה, משרדי אדריכלות רבים נאלצו להוציא חלק ניכר מעובדיהם לחופשה ללא תשלום. עם זאת, בהתבסס על נתוני דירוג Dun's 100 לשנת 2021, בהשוואה לקודמו, נראה כי מרבית מהמשרדים הגדולים החזירו את עובדיהם וחזרו לעבודה שוטפת.

דירוג 10 משרדי האדריכלות הגדולים. יח"צ,
דירוג 10 משרדי האדריכלות הגדולים, DUN'S 100/יח"צ

מרחבים פרטיים וציבוריים שודרגו בהשפעת הקורונה

משבר הקורונה יצר גם הזדמנויות, בעיקרן עליה בביקוש לפרויקטים של מחסנים לוגיסטיים (מרלו"גים) כתמיכה לנפח פעילות המסחר המקוון בישראל שהלך וגבר.

בפן התכנוני, הקורונה הביאה לביצוע התאמות תכנוניות על מנת לאפשר מרחב גדול יותר: הרחבת שטחים ציבוריים, הקמת חללים פתוחים שניתן לסגור במידת הצורך, או מרפסת שהפכה לצורך חיוני בכל חלל מגורים.

כמו כן, הקורונה השפיעה גם על המרחב העירוני. כך, ניכרת מגמה של פתיחת שבילי אופניים נוספים, הרחבת שטחי מסעדות, סימון מרחבים ציבוריים לפנאי ועוד, על מנת לעודד את המפגש הפרונטלי מחדש עם פתיחת המשק במקביל לירידה בתחלואה.

אך גם ההזדמנויות שנוצרו לא מפצות דיין על הירידה בפעילות ועל אי-הוודאות השוררת בענף במבט קדימה לשנת 2021. על פי מדדי דן אנד ברדסטריט, אחד מכל ארבעה משרדי אדריכלות נמצא כיום בסיכון גבוה מהממוצע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully