וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית הארכת החל"ת דלפה, המעסיקים הכריזו "מלחמת חורמה"

עודכן לאחרונה: 28.5.2021 / 5:35

בעוד כחודש יסתיים רשמית מתווה החל"ת, אבל באווירת הסיכוי לבחירות, גם המתווה המצומצם ימשיך לתגמל את מי שהחליטו לא לעבוד, כמו צעירים ללא ילדים שיכולים למצוא עבודה בענפי האירוח. התכנית שטרם פורסמה מעוררת התנגדות עזה בקרב ארגוני המעסיקים, שמשוועים לעובדים

בעוד חודש תסתיים תוכנית החל"ת של המדינה, ואנשי משרד האוצר הציגו אתמול לנציגי התעשייה, המסחר והמסעדנות תוכנית ההמשך שאמורה לתת פתרון למובטלים שלא יצליחו למצוא עבודה גם לאחר 1 ביולי.

לפי הערכות הביטוח הלאומי לאחר סיום תוכנית החל"ת יישארו במשק יותר מ-300 אלף מובטלים. שר האוצר ישראל כ"ץ ינסה להעביר חקיקה בכנסת שתאפשר את הארכת התוכנית לפי המתכונת המצומצמת.

אלא שהתוכנית החל"ת החדשה שהוצגה אתמול התקבלה בהתנגדות עזה. לפי התוכנית, דמי החל"ת ימשיכו להיות מושלמים גם לאחר ה-1 ביולי לכל המובטלים, לפרקי זמן בין 25 עד 88 יום, תלוי בגיל המובטל ובמספר הילדים שיש לו.

הסיבה העיקרית לזעמם של אנשי המסחר, התעשייה והמסעדנות היא שגם המובטלים הצעירים שאין להם ילדים יהיו זכאים לחודש נוסף של תשלום החל"ת על חשבון משלם המיסים.

בעקבות הביקורת ביום ראשון הקרוב יתקיים במשרד האוצר דיון פנימי ומסתמן שבמקום הארכת החל"ת למובטלים הצעירים יוצע לקבל מענק חד פעמי לאלה שיחזרו לעבודה.

צעירים בחדר כושר. ShutterStock
גם צעירים בשנות העשרים וללא ילדים ייהנו מהארכה של תקופת החל"ת/ShutterStock

הארכת החל"ת במספרים:

מובטלים עד גיל 25: מי שאין לו ילדים כלל או שיש לו 1-2 "תלויים" (בן/בת זוג התלויים בו לפרנסתו ו/או ילדים), יזכה להארכה של 25 ימים. מי שיש לו יותר משני ילדים, יזכה להארכה של עד 69 ימים נוספים.

בני 25-28, יזכו להארכה של עד 34 ימים (0-2 "תלויים"), או עד 69 ימים, במקרה של יותר משני תלויים.

בני 28-35, יזכו להארכה של ימי החל"ת עד 50 ו-69 ימים (בהתאמה).

בני 35-45 - להארכה של עד 69 ועד 88 ימים (בהתאמה).

בני 45 ומעלה יזכו, בשתי הקטגוריות להארכה של עד 88 ימים.

בני 67 ומעלה ייהנו מההארכה המקסימלית בתוספת הגנה בצורת מניעת קיזוזים בגין כפל קצבאות.

יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי. יחצ,
דובי אמיתי: "מתכוון להילחם מלחמת חורמה"/יחצ

המעסיקים מכריזים "מלחמת חורמה"

"לא מקובלת העמדה הזאת של משרד האוצר אני מתכוון להילחם בה עד הסוף - מלחמת חורמה", אמר בשיחה עם וואלה! דובי אמיתי יו"ר נשיאות המגזר העסקי לאחר שסיים את הפגישה עם האוצר. "זה פשוט נזק גם ברמה החינוכית וגם ברמה הכלכלית. החל"תניקים הפכו לנרקומנים של החל"ת", הוא מוסיף.

המטרה המקורית של תוכנית החל"ת הייתה לספק מענה למובטלי הקורונה שלא מצליחים למצוא עבודה בשל המגבלות על המשק. אלא שהמשק כבר נפתח מזמן למעט ענף התיירות, אך העובדים לא ממהרים לחזור לעבודה ומעדיפים לקבל דמי אבטלה. כמחצית מהמובטלים הם צעירים בגילאי 18-34.

לפי נתוני הלמ"ס, מספר המשרות הפנויות במשק הגיע לשיא מאז תחילת המדידה של יותר מ-130 אלף. להערכת אמיתי המייצג 600 אלף עסקים במשק מדובר במספר גבוה בהרבה. "חסרים למגזר העסקי 170 אלף עובדים. רק תבואו לעבוד".

לדבריו, המחסור מורגש במיוחד בתחומי המלונאות, מסעדנות, ברשתות המסחר, שירות לקוחות של חברות גדולות ועוד. "רק בחקלאות חסרים כרגע 20 אלף עובדים. חברת הוט עדכנה אותי היום שחסרים להם המון אנשי שירות לקוחות. אנשים יודעים שיום אחד ייגמר החל"ת והם יצטרכו לחזור לעבודה, והם אומרים תנו לנו ליהנות או תשלמו בשחור".

אמיתי מציע לתקן את מודל החל"ת הנוכחי כך שייתן מענה באופן נקודתי לענפים שרמת ההתאוששות שלהם ממשבר הקורונה עדיין נמוכה, כמו למשל ענף התיירות.

שחר תורג'מן, יו"ר התאגדות רשתות האופנה המסחר וההסעדה ויו"ר קבוצת בריל, שגם נכח אמש בפגישה עם משרד האוצר מצטרף לדבריו: "הבענו התנגדות נחרצת למתווה שהוצג לנו, בעיקר לסוגיה אחת שהרווקים הצעירים או רווקים בכלל ימשיכו לקבל דמי חל"ת. אנחנו חושבים שבעלי משפחות עם ילדים ואנישים מבוגרים צריכים לקבל ביטחון סוציאלי, אבל צעירים, בריאים ונמרצים אין שום סיבה בעולם שיעריכו להם את החל"ת, להיפך צריך לקצר את זה, לא יום אחד יותר. אמרנו בפגישה גם שהמדינה ממשיכה לעודד את הכלכלה השחורה כי הצעירים שמוכנים לחזור מתנים את זה בתשלום בשחור, אנחנו לא רוצים לעשות את זה".

שחר תורגמן, יו"ר קבוצת בריל. אסף לב,
שחר תורג'מן: "מעודדים את הכלכלה השחורה"/אסף לב

"מיליארדים על כלכלת בחירות"

גם נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, תקף הבוקר את החלטת משרד האוצר להמשיך במתווה החל"ת ומסר כי ""באוצר מבזבזים את הכסף של ילדינו כדי לממן מובטלים שאינם רוצים לעבוד. רק מדיניות קשוחה מול החל"תניקים תייצר מחדש ביקושים למקומות עבודה ותחסוך מיליארדים למשק".

*כמו כן הדגיש נשיא ההתאחדות כי הסיבה המרכזית שעומדת מאחורי המשך החל"ת הוא הבחירות, וכלכלת הבחירות שנלווית אליה*. "המשך החל"ת מעיד על ניהול כלכלי מזעזע והדרך היחידה להסביר את ההתנהלות הזו היא שזו כלכלת בחירות. הרי כשיש 130 אלף משרות פנויות במשק, אין שום הגיון בלהמשיך את מודל החל"ת.

החל"ת עולה למדינה יותר ממיליארד שקל בחודש, ואם מתעקשים להוציא את הסכום העצום הזה בגלל כלכלת בחירות, בטוח שאפשר לעשות עם הכסף הזה דברים טובים יותר, כמו להגדיל את קצבאות הזקנה, להוסיף כיתות לימוד בבתי הספר, להגדיל את סל הבריאות ועוד.

בכל מקרה צריך לשים סוף לתשלום החל"ת, שכן כל עוד מעסיקים בכל הארץ משוועים לעובדים ואותם עובדים נמצאים מבחירה בחל"ת, אין למשק יכולת אמיתית לחזור לשגרה. על כן אני קורא לאוצר לעצור את המשך תשלומי החל"ת- קודם לצעירים בלי ילדים, ואחר כך באופן הדרגתי לשאר העובדים" אמר תומר.

ד"ר רון תומר נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים. מרק ישראל סלם,
ד"ר רון תומר: "מילארדים לכלכלת בחירות"/מרק ישראל סלם

שר האוצר: "ההערות יילקחו בחשבון"

ממשרד האוצר נמסר בתגובה להתקפות על המתווה המתגבש: "בשבועות האחרונים קיים שר האוצר, יחד עם גורמי המקצוע באוצר, דיונים רבים למעקב אחר הנתונים ומגמת שוק התעסוקה בכדי שיהוו בסיס לגיבוש צעדי התעסוקה הנדרשים למועד סיום רשת הביטחון של החל"ת סוף יוני 21. במהלך הדיונים, הוצגה בפני השר תוכנית ע"י גורמי המקצוע באוצר לאחר היוועצות עם בנק ישראל, הביטוח הלאומי וגורמי ממשלה נוספים.

שר האוצר הנחה לקיים היוועצות עם נציגי המגזר העסקי וענפים שונים ובסיום הליך ההדברות יילקחו בחשבון מכלול ההערות, תגובש התוכנית המלאה ותובא לאישור הממשלה והכנסת".

שר האוצר ישראל כץ מתחסן נגד קורונה, איכילוב, 20 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
שר האוצר:"רק לאחר שיילקחו בחשבון מכלול ההערות, תגובש התכנית"/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully