וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומר החומות או משבר האקלים: מחירי הפירות והירקות שוברים שיאים

עודכן לאחרונה: 31.5.2021 / 10:07

מחירי הפירות והירקות שוברים את שיאי כל הזמנים. רק שבעוד שההנחה הרווחת היא שהחקלאים או רשתות השיווק הם אלה שקובעים את המחירים בשוק, מתברר שהפעם יש עוד גורמים שמשפיעים ישירות על המחירים: ממבצע שומר החומות ועד לשינויי האקלים

יצאנו בטטה: מחיר קילו של ירק השורש הבסיסי כל כך, זינק למחיר של-17 שקלים לקילו, גם אפרסקים הפכו תענוג לעשירים ונמכרים ב-40 שקלים לקילו, ומה נאמר על השסק ששבר שיא כל הזמנים והגיע ל-70 שקלים לקילו? ועוד יותר מכך, על הדובדבן שבקצפת, שהגיע ל-100 שקלים לקילו, כמעט כמו פרלינים משוקולד איכותי...

"יש השפעות שרואים אותן בין חצי שנה לשנה לאחר אירוע קיצוני", מסביר רון יהודה שטרית סמנכ"ל השיווק של אתר "מושבניק" המתמחה בשיווק ישיר מן החקלאי לצרכן, "גלי קור קיצוניים או ימים חמים מן הרגיל בחורף, הביאו למצב שגם ירקות החורף לא הניבו יבול מספק, ולא נשאר מה לאחסן על מנת לספק את השוק במהלך הקיץ".

בטטה. ShutterStock
בטטה: המחיר הגיע ל-17 שקל לקילו/ShutterStock

מ-2 טון ל-700 קילו

החקלאים שעדיין נושאים באותן תשומות: כוח אדם, עלויות השקיה, חומרי הדברה ועוד, מניבים - בעקבות אירועי קיצון במזג האוויר - פחות תוצרת מאותו שטח נתון. להערכת החקלאים, מדובר בפחות מ-50% תוצרת, ביחס לתקופה המקבילה בשנים קודמות.

"ההבדלים הם משמעותיים", מסביר יהודה שטרית, "אם אותו שטח שהניב בעבר 2 טון מניב כיום 700 קילו, מדובר על הרבה פחות רווח ועל הוצאות מאד גבוהות, שמתגלגלות בסופו של דבר למחיר התוצרת ומשפיעות באופן ישיר על המחיר לצרכן".

דובדבנים. ShutterStock
כמעט כמו פרלינים - הדובדבן הגיע למחיר של 100 שקל לקילו/ShutterStock

השפעת שומר החומות

הלחימה בשטחי דרום הארץ השפיעה גם היא באופן ישיר על המחירים: "חקלאים לא יכלו לקטוף את התוצרת מאחר ופיקוד העורף אסר על שהייה בשטח פתוח, מה עוד שרבים מן הפועלים לא הסכימו להגיע לעבודה מתוך פחד. מדובר בטונות של סחורה שהלכו השנה לפח". אומר שטרית.

התוצאה הישירה היא שגם לאחר תחילת עונת הקיץ, שבה המחירים גבוהים ממילא, מחירי הירקות והפירות לא מראים ירידה משמעותית במחיר, כפי שקורה בדרך כלל ואפילו להיפך - חלקם מגיעים למחירי שיא.

שסק על העץ. ShutterStock
השסק שמחירו שבר את שיא כל הזמנים, היה הראשו לאפיין קיץ קשה בגזרת הפירות/ShutterStock

הקשר בין החקלאי לצרכן התהדק

אבל לא הכל רע, לפחות מבחינת החקלאים\ שלצד האתגרים מהשנה הנוכחית מצביעים גם על מגמה מעודדת: "לשמחתנו לצד לא מעט אתגרים שהביאה עימה תקופת הקורונה, אפשר לראות שהיא הביאה גם לשינוי חיובי מבחינתנו בקשר שבין הצרכן והחקלאי", מסביר אבי יעקב, המגדל שדות תירס, מלון וירק.

"יותר צרכנים נחשפו במהלך התקופה לרמת התוצרת של גידולים מקומיים מול ירקות ופירות ביבוא, כמו גם התרגלו לנוחות שבשילוח עד הבית ונשארים איתנו גם כעת, כאשר השווקים חזרו לשגרה" מחזק שטרית.

משאית בכביש. Krivosheev Vitaly, ShutterStock
ישירות מהחקלאי לצרכן מסייע לחקלאים להתקיים/ShutterStock, Krivosheev Vitaly

אתרי המכירות מתחרים ברשתות השיווק

בעוד שישראלים רבים נחרדים מהמחירים על מדפי הסופרמרקט, יש מי שנהנים מאספקה ישירה לביתם: חקלאים רבים זיהו שיווק ישיר כערוץ רווחי והוגן הרבה יותר עבורם מאשר רשתות השיווק והתחילו לעבוד באופן ישיר עם אתרי המכירות, מה שמאפשר לאלו להציע לצרכנים, ירקות ופירות ייחודיים כמו: תירס לבן, פרחי קישוא או בטטה ערמונים, מצעי נבטים, פטל ומוצרים נוספים, שלא ניתן להשיג ברשתות השיווק.

בהתאם לגידול בביקוש לתוצרת מקומית, החלו האתרים להרחיב גם את פריסת השילוח הארצית וכך הם מגיעים לכל מקום בארץ כמעט, מה שהופך את ההזמנה הישירה של הצרכן מהחקלאי, לנגישה יותר, נוחה ואף זולה יותר.

ועדיין, למרות העובדה שהשתכללות וריבוי ערוצי המכירה אמורה לשחק בסופו של דבר לידי הצרכן, קשה להתשחרר מהרושם לפיו ירקות ופירות, הבסיס של סל המזון הישראלי, הפכו הקיץ למרכיב היקר ביותר שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully