וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקעה במניות: מה אתם צריכים לדעת כדי להתחיל לסחור בבורסה?

שחף קן – מנהל דסק השקעות – מיטב דש טרייד

1.6.2021 / 12:38

ב-2020 לבדה, שנת הקורונה, נפתחו כ-141 אלף חשבונות מסחר חדשים בבורסה בתל אביב. האם ההשקעה במניות מתאימה גם לכם - ומהן חמש שאלות היסוד לפני היציאה לדרך?

מיטב דש טרייד מניות. 123rf.com,
מתאים גם לכם? השקעה במניות/123rf.com

נכתב ע"י: שחף קן - מנהל דסק השקעות - מיטב דש טרייד

השקעה במניות, שהייתה עד לא מזמן נחלתם של מקצוענים בלבד, שינתה וממשיכה לשנות את פניה בשנים האחרונות. ב-2020 לבדה, שנת הקורונה, נפתחו כ-141 אלף חשבונות מסחר חדשים בבורסה בתל אביב.

מה השתנה? מה הפך את המסחר במניות לזמין ונגיש כל כך לכל כך הרבה אנשים בישראל ובעולם כולו? התשובה היא כמובן שילוב של כמה תופעות רבות עוצמה, בהן נגישות המידע והנתונים, פלטפורמות טכנולוגיות חדשות וידידותיות למשקיעים מתחילים, והורדת רף הכניסה מבחינת הכסף הפנוי המושקע, הזמן הפנוי שיצרה הקורונה לרבים ועוד ועוד.

השורה התחתונה ברורה: ההשקעה במניות נפתחה בפני משקיעים חדשים רבים, כשהחסמים הכמעט אחרונים שנותרו הם יידע מקצועי, מעט כסף פנוי והאומץ לקפוץ למים.

מאחר שהכסף הפנוי הוא הבסיס והקפיצה למים היא התוצאה, נותר לנו להתעמק רק בשאלת היידע. ואכן, רבים מהססים אם להתחיל לסחור במניות מהסיבה הפשוטה שהם פשוט לא יודעים כמעט דבר על שוק ההון. למענם, קיבצנו כאן חמש שאלות יסוד - וחמש תשובות.

1. מהי מניה?

מניה היא תעודת בעלות על חלק מחברה, הנסחרת בבורסה. לכל חברה רשומות מיום הקמתה מניות שמפרטות את הבעלות בה. בפני בעלי החברה עומדת בין השאר האפשרות לגייס לחברה הון בבורסה על ידי הנפקה, כלומר: על ידי מכירת אחוזים מהבעלות בתמורה להון. ההנפקה עשויה להתבצע באופן פרטי או באופן ציבורי, באמצעות הבורסה.

רכישת מניות של חברה מסוימת בבורסה מקנה לרוכשים שיעור בעלות בחברה, לפי כמות המניות שבחרו לרכוש. כמשקיעים קטנים מן השורה, קניית מניות לא תקנה לכם זכות ניהול בחברה - וגם לא תטיל עליכם אחריות למתרחש בה. עם זאת, תרוויחו אם מחיר המניה יעלה או תפסידו אם מחיר המניה ירד, ובמקרים מסוימים גם תשתתפו ברווחי החברה, בתשלומים שנקראים דיבידנדים. כמו כן, כבעלי מניות בחברה ניתנת לכם הזכות להשתתף ולהצביע באספות בעלי המניות, שבהן בין השאר נבחר דירקטוריון החברה.

שיעור הבעלות של כל משקיע בחברה אינו קבוע, ותלוי בגורמים משתנים. אם, לדוגמא, החברה מחליטה להנפיק מניות נוספות מעבר לקיימות כדי לגייס הון, חלקם של בעלי המניות הקיימים בחברה יקטן ואחזקתם תעבור דילול. מהלך כזה נקרא דילול מניות.

אילוסטרציה. ShutterStock
נתחיל מהבסיס: מה זה בכלל מניה?/ShutterStock

2. מהי בורסה?

הבורסה משמשת מקום מפגש בין חברות המעוניינות לגייס הון לבין ציבור המשקיעים, שמעוניין להשקיע בחברות ולסחור במניותיהן מתוך שאיפה למקסם תשואות.

חברות פונות אל הבורסה, בישראל או במקום אחר בעולם, כשהן זקוקות להון למימון המשך דרכן, בדרך כלל למטרות צמיחה והתרחבות. כפי שכבר הסברנו, הציבור שרוכש מניות בהנפקה הופך לשותף בחברה, עם כל הזכויות והחובות הנלוות לכך. לאחר ההנפקה מניות החברה המונפקת מתחילות להיסחר באופן שוטף וציבורי בבורסה באמצעות חברי בורסה, שהם בנקים או בתי השקעות שעמדו בדרישות רגולטוריות מחמירות של הבורסה לניירות ערך וקיבלו רישיון לסחור בבורסה. מחיר המניות בבורסה נקבע על ידי ביקושים והיצעים, שנקבעים בדרך כלל על פי הערכת המשקיעים בנוגע לשווי והביצועים של החברות בהווה ובעתיד.

3. איך ניתן להשקיע בבורסה?

השאלה איך לבצע השקעה במניות בשוק ההון נגזרת ישירות מהתשובה לאחת השאלות החשובות שכל משקיע חייב לשאול את עצמו מראש: מה מידת הסיכון המתאימה לי? בעוד שהשקעה עצמאית וישירה במניות נחשבת מסוכנת יותר, השקעה דרך מכשירים פיננסים כמו קרנות נאמנות, קרנות סל או אפילו תיק השקעות מנוהל, נחשבת השקעה שמאפשרת לפזר ולצמצם סיכונים.

קרן נאמנות היא מעין תיק השקעות מנוהל גדול, שבו מושקעים מספר רב של משקיעים ומנוהל באופן אקטיבי על ידי מנהל השקעות או גוף מנהל אחד. הקרן מאגדת משקיעים לצורך השקעה משותפת בניירות ערך, לפי מדיניות השקעה ורמת סיכון שנקבעו מראש. ההשקעה בקרנות נאמנות נחשבת פחות מסוכנת בשל הפיזור הרחב הקיים בכל קרן. עם זאת, דמי הניהול ברוב הקרנות האקטיביות גבוהים למדי, מה שבא מן הסתם על חשבון התשואה.

קרנות סל הן מוצר השקעה פסיבי, שלא בוחר באופן אקטיבי ניירות ערך להשקעה, אלא עוקב אחרי מדדים ומחקה את פעילותם. לדוגמא, קרן סל שעוקבת אחר מדד הנאסד"ק, מדד המניות הטכנולוגיה בבורסה האמריקאית, תשקיע במניות הכלולות במדד זה. מאחר שאין במוצר זה ניהול השקעות שוטף והמעקב הוא טכני בלבד, נמנע הצורך בדמי ניהול גבוהים.

בבסיס פעילותן של קרנות הסל והמוצרים המחקים האחרים עומדת ההנחה שקשה להשיג לאורך זמן תשואות גבוהות יותר מהמדדים המובילים בשוק ולכן עדיף לחקות אותם. חשוב לציין כי קרנות הסל לא מחויבות להשיג הלכה למעשה את התשואה של המדדים שאחריהם הן עוקבות, אלא רק לעשות את מירב המאמצים להשיג תשואה זו.

חדר עסקאות. ShutterStock
עולם דינמי ומרתק. איך משקיעים בבורסה?/ShutterStock

4. מהו תיק השקעות ואיך בונים אותו?

תיק ההשקעות הוא רשימת ניירות ערך מתעדכנת שבה אתם משקיעים את כספכם בשוק ההון. אם בחרתם להשקיע באופן עצמאי, תבחרו את ניירות הערך בתיק בעצמכם, בהתאם למטרות שהגדרתם, מגבלות ההשקעה (כמה כסף פנוי יש לכם ומתי) ורמת הסיכון הרצויה.

אפשרות אחרת היא לבחור בתיק השקעות מנוהל, שמנוהל באופן מקצועי על ידי בעלי רישיון בבתי ההשקעות. בתרחיש זה, בדרך כלל תוכלו להשתתף בקביעת רמת הסיכון בתיק, אך ההשקעה הפרטנית תתבצע על ידי מנהל השקעות מקצועי בהתאם למצב השוק וההתפתחויות בחברות.

5. האם כדאי לסחור בבורסה באופן עצמאי?

על אף שהמסחר העצמאי נחשב כיום לטרנד חזק בבורסות בארץ ובעולם, כדאי לזכור ולהפנים שזה לא מתאים לכל אחד. אם אין לכם יידע מינימלי בהתנהלות שוק ההון ואין לכם רצון לצבור יידע כזה, עדיף שתשקיעו במניות דרך תיק מניות מנוהל.

כדי לסחור באופן עצמאי במניות נדרשות גם תכונות כמו סבלנות, נחישות וקור רוח במצבי לחץ. מצד שני, להשקעה העצמאית יתרונות רבים, בהם השליטה המוחלטת שלכם בכספכם (איפה להשקיע, מתי לקנות ומתי למכור, מה הפיזור הרצוי ועוד); גמישות ויכולת לבצע פעולות באופן מיידי, בלי תיווך של יועצים או מנהלי השקעות; חיסכון בעמלות ובדמי הניהול וכמובן גם הנאה וסיפוק מעצם המסחר, בעיקר מן הסתם בתרחישי הצלחה. חשוב לדעת, עם זאת, כי בכל מקרה (עצמאי או מנוהל) תשלמו מס של 25% על הרווחים שתצברו בבורסה, אם אכן תצליחו לצבור רווחים.

אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ/שיווק לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים ו/או השקעת כספים בפיקדונות כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. האמור לעיל אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר. לפיכך, האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. יצירת עסקה במעו"ף כרוכה מטבעה בסיכון גבוה ולפיכך אין לבצע עסקה של מכירה בחסר (יצירת) אופציות מכירה (PUT OPTION) או אופציות רכישה (CALL OPTION) או לבצע פעולה בחוזה עתידי, אלא אם יהיה המבצע מסוגל לשלם את הסכום שהוא עלול להידרש לו בעת המימוש, הגם שלעיתים לא ניתן לחשב מראש את מלוא סכומי ההתחייבות על פי העסקאות במעו"ף שנוצרו.

שחף קן – מנהל דסק השקעות – מיטב דש טרייד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully