וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

100 הימים הראשונים של ביידן: 4 נקודות מבט מרכזיות

כלכלני דויטשה בנק

עודכן לאחרונה: 1.6.2021 / 13:03

מבצעי החיסונים, תכנית התמריצים, תכנית התשתיות והתשלום עבור הכול. 100 ימי החסד של הנשיא עברו, והכלכלנים הראשיים של דויטשה בנק מנתחים כיצד הם נראו ומה צופן לנו העתיד

הנשיא ג'ו ביידן החל את כהונתו בתחילת שנת 2021. בדומה לתחילת כהונתו בשנת 2009 בעת משבר כלכלי חריף, גם כעת נאלץ הנשיא להתמודד עם משבר כלכלי, אך כזה שמלווה על ידי מגפה שמתרחשת אחת ל-100 שנה.

100 הימים הראשונים של כל נשיא מאפשרים לממשלו להציג את סדרי העדיפות שלו. הנשיא יהיה עסוק מאוד בניסיון להיאבק במגפה דרך מבצע חיסונים מוצלח לצד הצלחה בהעברת תוכנית התשתיות ויוזמות כלכליות נוספות. עבור ביידן, השבה של המשרות שאבדו כתוצאה מהנגיף והצמיחה הכלכלית לא תהיה מספקת. הוא רוצה לשקם את האמון בדיפלומטיה האמריקאית עלי ידי חיזוק שותפויות ובריתות והחזרת ארצות הברית למובילה עולמית. הממשל עד כה פעל בזריזות להצטרף מחדש להסכם האקלים של פריז ולחידוש שיחות הגרעין עם איראן. מתיחות ביחסים עם סין עדיין קיימת. ביידן בחר לממשלו אנשים בעלי ניסיון עבר בחיים הפוליטיים בניגוד לטראמפ ושם דגש רב על בחירת נשים ומיעוטים לתפקידים שונים.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, 22 במאי 2021. רויטרס
הציג חזון ראוי. ביידן/רויטרס

הצלחת מבצע החיסונים: השגת מהירות מקסימלית

הנשיא ביידן המשיך את המאמצים יוצאי הדופן לפתח, לבדוק ולאשר חיסון לקורונה של הממשל הקודם. פריסה של מבצע חיסונים מהיר ככל הניתן תמיד היה תנאי לפתיחה מחודשת של כלכלת ארצות הברית. ביידן הציב יעד של 100 מיליון חיסונים במהלך 100 הימים הראשונים שלו בתפקיד, אך בסופו של דבר הצליח להגיע ל-200 מיליון חיסונים במהלך חודש אפריל. נכון להיום 43.6 אחוז אמריקאים קיבלו מנה אחת של חיסון. אם ארצות הברית תשמור על הקצב הנוחכי-1 אחוז מהאוכלוסייה פר יום ייקח 3 חודשים על מנת להגיע ליעד של 75% שמסמן חסינות עדר.

השלכות לגבי תיק ההשקעות: הצלחתו הזריזה של מבצע החיסונים בארצות הברית גרמה לשינוי בהתנהגות כלפי הדולר. בעוד שבתחילת השנה השווקים היו שלילים לגבי הדולר, המצב כעת הוא מסובך יותר. לאורך זמן הדעה השלילית לגבי הדולר נובעת מהגירעון הממשלתי הגדול וגירעון במאזן הסחר. נגיף הקורונה רק הביא להקצנה של גרעונות אלה לאור תוכניות הסיוע הגדולות של הממשל כמו גם עלייה בייבוא וירידה בייצוא שהביאה לשיא שלילי במאזן הסחר. יחד עם זאת, ברבעון ה-1 ההצלחה המהירה במבצע החיסונים הביא לתמיכה במטבע הדולר אך כעת נראה כי הביקוש לחיסון מתחיל לאבד מומנטום במספר מדינות. בנוסף מדינות שהשתרכו מאחור במבצע החיסונים מדביקות את הקצב. בסופו של דבר אנו מאמינים כי צמיחה כלכלית חזקה יותר בארצות הברית בטווח הבינוני ופערי ריביות יתמכו בדולר ויחזירו אותו לטווח של 1.15-1.2.

תוכנית התמריצים הפיסקלית: מאסיבית וטעונה קדימה

הנשיא ביידן פתח את הברזים עם תוכנית התמריצים שקיבלה את השם ARP. מרכז התוכנית הוא סביב הצ'קים בהיקף של 1400 דולר שניתנו לכל אזרח, וסך הכול סיוע כספי ישיר של 2000 דולר מאז דצמבר. סיוע בדמי אבטלה נוספים של 300 דולר לשבוע גם כן הוארך עד ה-6 לספטמבר. הטבות מס בגין ילדים וסיוע בשכר דירה גם כן נכללו בתוכנית. סך הסיוע והכספים שהוקצו למבצע החיסונים גדולים פי 4 בהיקפם לעומת המשבר הכלכלי ב-2008 וב-1930. בניגוד לסיוע תוכניות עבר הסיוע כעת היה הרבה יותר כאן ועכשיו עם אימוץ הצקים ודמי אבטלה מוגדלים שעזרו לכלכלת ארצות הברית לבצע ריבאונד כלכלי חזק עם פתיחת הכלכלה מחדש. בניגוד למשברים קודמים ההכנסה הכספית של האזרח האמריקאי גדלה בתקופה זו ושיעור החיסכון הגיע לרמה של 33.7 אחוז, הגבוהה ביותר בהיסטוריה לאור העובדה כי האזרחים חסכו את הצ'ארה"ב חיסוןניקים שקיבלו. עובדות אלו הביאו לתחזיות עבור צמיחה חזקה בהרבה בתוצר לשנה הזו במיוחד בהשוואה למדינות מפותחות אחרות. בנוסף השפעות של אפקט עושר כתוצאה מעליית מחירי הבתים והשווקים הפיננסיים יביאו לעלייה חזקה בצריכה הפרטית. התחזית שלנו עבור הצמיחה לשנת 2021 עומדת על 5 אחוז, החזקה ביותר מאז שנת 1984 כאשר הגידול בצריכה הפרטית יגיע לרמה של 6.8 אחוז הגבוה ביותר מאז שנת 1950.

השלכות לגבי תיק ההשקעות: כמו שאמרנו, תוכניות התמריצים שעברו עד כה בעיקר תרמו לגידול במאזן משקי הבית. סקטורים מסוימים יוכלו להרוויח ספציפית מכך על ידי פתיחה מחדש של הכלכלה והתחדשות הצריכה הפרטית. חלקים בסקטור הצריכה המחזורית כמו מלונות והלבשה צפויים לראות ביקושים מתעוררים מחדש לאור פתיחתה מחדש של הכלכלה. להערכתנו, חלק מן המרוויחות הגדולות ביותר במהלך נגיף הקורונה כעת יראו השפעות לרעה על פעילותם. הסקטור הפיננסי צפוי להמשיך ולהרוויח מהנורמליזציה בריבית כמו גם תמחור יחסי זול לשאר השוק כאשר מסתכלים על הגידול הצפוי ברווח לעומת המחיר כיום. מבחינת שווקי אגרות החוב אנו מאמינים כי לעקום הריביות של 2-10 יש עוד מקום להזדקף עד לרמה של 250 נקודות בסיס לפני שהפד מתחיל בתהליך של העלאת ריבית. אגרות חוב בסיכון גבוה ובריבית משתנה ימשיכו להינות ממגמה זו של צמיחה כלכלית וקיטון בסיכון לחדלות פירעון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
לוחם אש בארצות הברית מזריק חיסון נגד נגיף הקורונה, 11 בינואר, 2021. AP
מבצע החיסונים נחל הצלחה כבירה/AP

תוכנית התשתיות: אנושי ופיסי

Build Back Better"" זוהי סיסמת קמפיין הבחירות של הנשיא ביידן כבר זמן רב. הצורך בתוכנית השקעות בחיזוק התשתיות של המדינה הוא בעל תמיכה משני צדדי הקשת הפוליטית. ארצות הברית מדורגת כיום מספר 14 בהסתכלות בינלאומית על רמת התשתיות שלה. התוכנית בהיקף של 2.25 טריליון דולר צפויה להקצות 621 מיליארד דולר עבור תחבורה-בניית גשרים, מחלפים, כבישים, עמדות הטענה לרכב חשמלי, רכבות ושדות תעופה. 400 מיליארד דולר יוקצו לעבר קשישים ומוגבלים להרחבת הטיפול הביתי. 300 מיליארד עבור שיקום יכולת הייצור האמריקאית ותמיכה בחדשנות עבור סקטורים בעלי חשיבות לאומית כמו שבבים. 300 מיליארד נוספים עבור תשתיות מים ובתים. 650 המיליארד האחרונים של התוכנית יוקדשו עבור חינוך, תקשורת אלחוטית והכשרות תעסוקה. כפי שניתן לראות תוכנית התשתיות רחבה בהרבה מההגדרה היבשה הרגילה. תחילה מדובר על השקעה בדברים רגילים כמו כבישים גשרים וכדומה אך החלק השני מוגדר יותר כתשתיות עדינות כמו מימון תוכניות סוציאליות. יוזמות עדינות אלו אמורות להביא לאיכות חיים גבוהה יותר ולתמוך בצמיחה כלכלית גבוהה יותר בטווח הארוך על ידי הבאה לגידול בפיריון. התוכנית צפויה להתפרס על פני 8 שנים כלומר הרבה פחות אגרסיבית ועכשווית לעומת חבילת הסיוע למשבר הקורונה. לאחרונה ביידן הציע תוכנית נוספת AFP בהיקף של 1.8 טריליון דולר ותביא את סך היקף הסיוע שעבר וכעת מוצע ל-4 טריליון דולר. עיקרי התוכנית הזאת היא לסייע במתן הטבות מס להפחתת העוני והוצאות על ילדים, חינוך קולג' קהילתי חינם ועוד.

השלכות על תיק ההשקעות: אחת מהנקודות העיקריות בתוכנית של ביידן היא מאבק בשינוי האקלים על ידי התמקדות באנרגיה ירוקה. מימון עבור אנרגיה חלופית כמו רכבים חשמליים ותחנות הטענה נחוץ על מנת לתמוך בשינוי זה. לכן טרנדים אלה של אנרגיה ירוקה, רכבים חשמליים ותשתיות לתמוך בהן הם הכל חלק מן האסטרטגיה שיש לשקול חשיפה להשקעות בתחומים ESG. סקטורים כמו טכנולגויה צפויים להרוויח משינויים אלה ולספק תזרים יציב של רווחים. סקטור השבבים צפוי להרוויח בגדול מן ההשקעה בתחום התקשורת והרשת הסלולרית כמו גם תמיכה של 50 מיליארד דולר עבור מחקר מקומי וייצור של שבבים. גם סקטור הרכבים צפוי להינות מן המעבר מרכבי הבנזין לעבר הרכבים החשמליים כמו גם סיוע בהיקף של 174 מיליארד דולר בתוכנית לעודד ייצור מקומי של רכבים חשמליים. גם השקעה כללית בחברות בתחום התשתיות היא אסטרטגיה שיש לשקול.

לשלם עבור כל התוכניות: יוזמות מס והשלכותיהם

התוכניות השאפתניות של הנשיא ביידן דרושות מימון שצפוי להגיע בהטלת מיסים על העשירים וסגירת פרצות מס קיימות. הבית הלבן הציע לאחרונה מס רווח הון גבוה עד כדי 39.6 אחוז עבור משקי בית שמרווחים מעל מיליון דולר בשנה. בנוסף הועלתה גם הצעה להעלאת מס הכנסה משיעור של 37 אחוז לרמה של 39.6 אחוז. הממשל למעשה מציע במסגרת כל הצעות המס לגייס 2 טריליון דולר על פני 15 שנים על מנת לשלם עבור החלק המרכזי של תוכניות אלה. בנוסף מציע הממשל להעלות את מס החברות בנפרד על מנת לשלם עבור תוכנית AJP. מס החברות שגובה כרגע ארצות הברית הוא הנמוך ביותר מבין מדינות ה-G7 ביחס לתוצר. התוצאות הסופיות לגבי כל הצעות המיסוי הללו יתבררו בחודשים הקרובים לאחר דיונים והנשיא ביידן מוכן למשא ומתן ופשרות כמו העלאת מס החברות לרמה של 25 אחוז ולא 28. אנו צופים פגיעה בהיקף של 14 דולר או 7 אחוז ברווח הצפוי לשנת 2022 של 191 דולר למדד ה S&P 500

סיכום

100 ימים אל תוך ממשל ביידן, הסביבה המאקרו כלכלית רושמת שיפור ומבצע החיסונים הוא המהיר ביותר מבין המדינות המפותחות. הצעדים הפיסקלים שננקטו מאז תחילת המגפה מציבים את ארצות הברית בעמדת זינוק עם פתיחתה מחדש של הכלכלה. בהסתכלות מבט קדימה נותרו אתגרים. קצב הסיוע הפיסקלי ימשיך ויקטן אל שנת 2022 כאשר אפקט הסיוע של הצ,קים יפחת במהירות. תוכנית התשתיות תתפרס על פני 8 שנים ולכן השפעתה פר שנה תהיה קטנה יחסית ולא תפצה על הקיטון של התוכנית להתמודדות עם הקורונה. גם בגזרת המדיניות המוניטרית לפד צפויה לא מעט עבודה לדאוג שלא תהיינה טעויות מדיניות. הקביעה כי האינפלציה היא זמנית בלבד תעמוד להוכחה והעברת צמצום תוכנית הרכישות של הפד גם תצטרך להיעשות בצורה זהירה. המשקיעים צריכים גם להזכיר לעצמם כי השווקים מסתכלים פני קדימה ולכן הנחת המוצא כי תוכנית התשתיות תעבור חלק יחסית עשויה להתברר כלא נכונה לאור הרוב הדמוקרטי הזעום. ביצועי מדד ה- S&P500 ב-100 הימים הראשונים של הנשיא ביידן הם החזקים ביותר מאז שנת 1932 והממדים נמצאים בשיא כל הזמנים לכן יש מקום לאכזבה במידה וההתפתחויות החיוביות שמתומחרות כעת בשווקים לא יתממשו. לאור התנודתיות הצפויה בעתיד על הלקוחות להישאר ממוקדים במטרות שלהם לטווח ארוך ולשמור על חשיפה מגוונת לסקטורים וסוגי נכסים שיספקו תשואה חזקה בעתיד.

  • עוד באותו נושא:
  • ג'ו ביידן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully