וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוא הציל את המדינה אבל מת בשקט - למה?

4.6.2021 / 1:25

הכלכלן עמנואל שרון הוא בין האחראים לחילוץ המדינה מהבור הכלכלי אליו נקלעה בשנות ה-80 אבל מותו לא דווח בכלי התקשורת. אביחי שניר סבור שמדובר בהדגמה טובה ליחס שאנחנו מעניקים למשרתי הציבור

עמנואל שרון. מאת Zlerman - נוצר על ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=54123783, אתר רשמי
עמנואל שרון/אתר רשמי, מאת Zlerman - נוצר על ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=54123783

ביום שבת, קיבלתי הודעה מחברה של אמא שלי. היא הודיעה שהדוד שלה, עמנואל שרון נפטר. פתחתי מייד את האינטרנט לראות האם יש על כך ידיעה באחד האתרים. לא מצאתי. אפילו לא ידיעה קטנה.

האמת, האתרים צודקים שהם לא מיהרו עם הידיעה הזאת. עמנואל שרון בסך הכל היה סמח"ט גולני, עשה דוקטורט במתמטיקה, היה מראשוני אנשי המחשבים בארץ, היה המנהל הראשון של מטה הסדר הקיבוצים ואחר כך היה יו"ר בנק הפועלים במשך שש שנים, כולל בתקופה שבה הבנק הפך מבנק בבעלות המדינה לבנק בבעלות פרטית.

חוץ מזה, הוא גם אחד האנשים שכולנו חייבים לו תודה גדולה על כך שמדינת ישראל לא פשטה רגל: ב- 1985, הוא היה מנכ"ל משרד האוצר, והיה לו תפקיד חשוב מאוד בתוכנית הייצוב שהורידה את האינפלציה מלמעלה מ- 400% בשנה לפחות מ- 20%. התוכנית שמה את ישראל על מסלול שהפך אותה ממדינה שלממשלה שלה יש כמעט 200% חוב-תוצר, למדינה שמקבלת מחברות הדירוג ציון A+ אפילו שהיא מתנהלת כבר יותר משנתיים בלי ממשלה ושנה וחצי בלי תקציב. אבל בכל זאת, מבחינה חדשותית, המוות שלו הוא לא משהו שחשוב לדווח עליו: במדינת ישראל שבה בכל יום יש חדשות, מי יכול לזכור את מי שהציל את המדינה לפני 35 שנים?

אבל לי יש זיכרון מוזר. משום מה, נוצר אצלי חיבור בין הכותרות הענקיות שקיבלה הידיעה ששר האוצר לשעבר, משה כחלון, עומד לקבל משכורת של 8 מיליון שקל תמורת עבודה של ארבעה ימים בשבוע בחברה שמציעה הלוואות בריבית של למעלה מ- 20%, לבין השקט שבו התקבלה הידיעה על מותו של עמנואל שרון. עמנואל שרון כמנכ"ל משרד האוצר הציל את כלכלת ישראל; משה כחלון כשר האוצר גרם למשרד האוצר ולמדינה נזקים שעליהם כולנו נשלם במשך שנים. בכל זאת משה כחלון הרבה יותר מעניין.

משה כחלון בראיון באולפן וואלה חדשות, 10 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
דווקא לא בודד. משה כחלון/ראובן קסטרו

יותר מזה: בגלל הקורונה, עמנואל שרון בילה את התקופה האחרונה לחייו בבידוד, כשחלק גדול מהזמן גם הילדים והנכדים שלו לא יכלו לבקר אצלו. בנוסף, לפני כמה חודשים הוא חלה בקורונה ובילה תקופה לא קצרה במחלקת קורונה. גם שם, מן הסתם, הוא היה מאוד בודד. משה כחלון, לעומת זאת, רחוק מאוד מלהיות בודד. מי שמרוויח כמעט מיליון שקל בחודש, אף פעם לא יצעד לבד.

לכן, אפשר להסיק משהו מהשקט שבו התקבלה הידיעה על מותו של עמנואל שרון. עמנואל שרון הרוויח לא רע. אבל את מרבית זמנו הוא בילה במגזר הציבורי, והרוויח משכורות של המגזר הציבורי. מכיוון שכך, המוות שלו לא מעניין. אז בניגוד לכל מי שיצאו בביקורת על כחלון, אני דווקא חושב שהוא צודק. במדינה שלא נותנת כבוד למי ששירתו אותה, אז מי שיכול, שלפחות ירוויח כסף.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully