וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פציעות בחדר כושר: מי יפצה את הנפגעים ובאילו מקרים?

עודכן לאחרונה: 3.6.2021 / 16:40

המקרה של המתאמן שנפצע באורח קשה בחדר הכושר בגבעתיים הציף את השאלה באילו מקרים תהיו זכאים לפיצוי ומה הסכום שתקבלו. פנינו לעו"ד מומחה כדי שיספק תשובות לשאלות

לפני מספר ימים נפצע מתאמן באורח קשה במהלך אימון בחדר כושר בגבעתיים. הוא פונה לבית החולים שיבא, תוך ביצוע פעולות החייאה. במהלך התחקיר התברר כי מספר משקולות כבדות במיוחד נפלו עליו ובעקבות כך הוא איבד את הכרתו. לצערנו, אין מדובר במקרה יחיד בו מתאמן נפגע במהלך אימון בחדר הכושר. אמנם, מרבית התאונות בישראל מסתיימות בפציעה קלה יחסית, אך עדיין, חלקן מצריכות שיקום ארוך, תוך פגיעה בלתי מבוטלת באיכות החיים של הנפגע. השאלה היא מי יפצה את הנפגע עבור נזקיו והאם כל תאונה תזכה אותו בקבלת פיצויים. על מנת לברר סוגיה זו, פנינו לעו"ד דוד פייל, מבכירי עוה"ד בישראל בתחום הנזיקין והביטוח, שעוסק בין היתר בייצוג נפגעים בחדרי כושר.

רגליים של גבר בחדר כושר. ShutterStock
האם כל תאונה בהכרח תזכה אתכם בכסף?/ShutterStock

אילו חובות מטיל החוק על מכוני הכושר בכל הנוגע לשמירה על בריאות המתאמנים?

המכון מחויב על פי חוק ולאור פסיקות בתי המשפט, לספק למתאמנים סביבת אימונים בטוחה נקייה מסיכונים. חובה זו מעוגנת בין היתר בחוק הספורט, שמסדיר את פעילות מכוני הספורט, מגדיר מהו מכון ספורט, מי יכול לאמן ומהם התנאים הנדרשים ממכון כדי לספק סביבת אימון בטוחה ונאותה למשתמשים.

בנוסף, גם חוק הספורט וחוק רישוי עסקים מגדירים את התקנות והרישיונות השונים שנדרש המכון לעמוד בהם. בין היתר החובות שמוטלת על מכון כושר, עליו להציב בתחומו מכשירים תקינים ומפוקחים שעוברים בדיקות תקופתיות, להסיר כל מכשול או איום על בריאות המתאמנים, לדאוג להדרכה נכונה למתאמנים, לדאוג כי רצפת המכון תהיה נקיה ויבשה וכמובן שהמאמנים בו עברו הכשרות מתאימות והשם מחזיקים בתעודות רלוונטיות.

אולם חובותיו אינן מסתכמות בכך: הבעלים והמפעיל של חדר הכושר נושאים באחריות כלפי המנויים. מלבד זאת מוטלת על מפעילי חדר הכושר חובת הזהירות המתבקשת, המתחילה בסביבת אימון בטוחה ונטולת מכשולים, שכוללת מעברים נוחים ומרחקים בטוחים בין המתקנים השונים, תאורה תקינה, הגנה על המתאמנים מפני נזקים סביבתיים ועוד. נושא מרכזי הוא מספר המאמנים ביחס למספר המתאמנים. אופן ההתנהלות של מאמנים וההשגחה שלהם על פעילות בטיחותית במכון. כמו כן, על המכון לוודא שחדרי המקלחות והשירותים יתוחזקו כראוי. היה ומתאמן יפצע במסגרת שימושו במקלחות או בשירותים, ובכלל זה גם בסאונה, עשויה בהחלט לקום לו עילת תביעה כנגד המכון.

האם כל תאונה שאירעה במכון תוביל בהכרח לתשלום של מלוא הפיצויים למתאמן שנפצע?

לא בהכרח. אמנם המכון מחויב לספק למתאמנים סביבה בטוחה ולפקח באמצעות המאמנים על אופן השימוש במתקנים, אולם למטבע הזה יש שני צדדים: גם המתאמנים צריכים להקפיד להישמע להוראות המאמנים ולא לבצע פעולות שסוטות מתוכנית האימונים שהורכבה באמצעות המאמן או מהוראותיו. וכך, למשל, בפסק דין שניתן בעניין מתאמן שנפצע במהלך הרמת משקולות בכפר המכבייה, פסקה השופטת כי הוא אינו זכאי לקבל פיצויים. זאת היות והוכח כי הפציעה התרחשה כפועל יוצא של הפרת החובה לעגן כראוי את המשקולת, כל שכן כאשר מדובר על מתאמן ותיק. השופטת דחתה את הטענה כי התאונה ארעה בעקבות רשלנות שמקורה בתקלה במכשיר. לסוגיית האשם התורם יש משקל רב אך עצם ההתרשלות מצד המתאמן, לא תוביל בהכרח תמיד לדחייה מלאה של התביעה. לעיתים קרובות, מופחת מגובה הפיצוי סכום שמשקף את שיעור רשלנותו התורמת.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
דוד פייל. לני מידן,
עו"ד דוד פייל/לני מידן

מה לגבי אחריותו של המדריך?

חוק מכוני כושר, רישוי ופיקוח, קובע כי המדריכים במועדון מחויבים בהסמכה ממוסד מוכר על ידי משרד הספורט להסכמת מדריכי כושר. לשון החוק והפסיקה קובעים כי מפעיל חדר הכושר חייב להשגיח, באמצעות המדריכים, כי המתאמנים עושים שימוש נכון במכשירים ואינם מסכנים את עצמם וכמובן גם הסובבים אותם. המבחן שבתי המשפט יערכו הוא האם המכון ו/או המאמן נהגו בסבירות ובאחריות. ככל שיתברר שהם סטו מכללי זהירות סבירים, הם יחויבו לפצות את הנפגע.

נפצעתי במהלך אימון. את מי אני תובע?

הכתובת הראשונה היא המכון, כמובן, לרבות חברת הביטוח שמבטחת את אחריותו כלפי נזקים שיגרמו לגופם ורכושם של המתאמנים. קבלת הפיצוי מצריכה כאמור מהתובע להרים את נטל ההוכחה כי המכון התרשל ובעקבות כך נגרם לו נזק. כמו כן, ככל שיש פוליסת תאונות אישיות למתאמן, ניתן לקבל מכוחה פיצוי, ללא הוכחת רשלנות. די להוכיח כי נגרם נזק פיזי בעקבות התאונה. מעבר לכך ובמקביל, ניתן להגיש תביעה גם לחברת הביטוח שמבטחת את המתאמן בפוליסת אובדן כושר, ככל שישנה כזו. בנוסף, ככל שמדובר על פציעה במסגרת אימון במקום העבודה, הדבר יהווה תאונת עבודה, על כל המשתמע מכך.

כיצד עלי לפעול בדקות הראשונות שלאחר התאונה בשביל שאקבל פיצוי כספי מירבי?

מדובר בסט פעולות שהכרחי לבצע בסדר הבא ובמדויק. ראשית כל, מייד לאחר הפציעה, וככל שצוות המכון אינו מודע לכך, יש לדווח מיידית על כך לגורם הבכיר שנמצא באותה העת במכון. כמו כן, יש חשיבות מרבית לתיעוד של זירת הפציעה כמו גם של הפציעה עצמה. היה וקיימים עדים להתרחשות, כדאי מאוד לקחת את פרטיהם, על מנת שבשלב הבא ניתן יהיה לגבות מהם עדות שתסייע לגבש את טענות התביעה. בנוסף, יש להקפיד כי הרופא בבית החולים כותב בצורה מפורטת ומסודרת את כל השתלשלות העניינים. המציאות מלמדת כי לא אחת, בשל פגם שנפל ברישום תלונות החולה ונסיבות התאונה, התעוררו בעיות כאלו ואחרות שהקשו על עורך הדין לבסס את טענת הרשלנות , טיב הפציעה והנזקים של התביעה.

כמה כסף אוכל לקבל כפיצוי בגין הנזק?

זה כמובן משתנה ממקרה למקרה, בהתאם לחומרת הפגיעה, מידת הרשלנות התורמת של הנפגע ונתונים נוספים. בשורה התחתונה - גובה הפיצוי יכול להגיע למאות אלפי שקלים ובמקרים מסוימים גם למיליוני שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully