וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוסט קורונה? מדינות G-7 החליטו להטיל מס על ענקיות הטכנולוגיה

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 5.6.2021 / 17:19

החובות שצברו מדינות העולם בזמן הקורונה וחילופי השלטון בארצות הברית עומדים מאחורי ההחלטה הדרמטית שקיבלו שרי האוצר של המדינות העשירות בעולם, להטיל מס בשיעור התחלתי של 15% על ענקיות הטכנולוגיה, כגון אמאזון, מיקרוספוט ואחרות. הדרך לשם כנראה לא תהיה קלה

כבר כמה שנים שמדינות רבות בעולם מתחבטות בשאלת מיסוי חברות הענק של עולם הטכנולוגיה, שמות שמוכרים לכולנו כמו גוגל, אמזון, מיקרוסופט, אפל, פייסבוק וחברות נוספות. מול חלקן הגיעו רשויות המס במדינות השונות להסדרים נפרדים, כך שלא ברור עד כמה יושפעו מההחלטה, אך חלק מהתאגידים הגלובליים הגדולים בתחום הטכנולוגיה, עדיין מנצלים את העובדה שמדינות רבות, בעיקר קטנות, מוכנות להציע להן הצעות מפתות כדי למשוך אותן לפעול מתחומן.

זאת ועוד: אמנם תשומת הלב תתמקד באופן טבעי בחברות הענק, אך ההנחה שיישור הקו בין מדינות ג'י-7, היא פתח גם למלחמת מס מול חברות הייטק בינוניות או אף קטנות שניצלו את העובדה שלא תמיד רשויות המס במדינות השונות, ידעו איך להתמודד עם חברות דיגיטל, שלגביהן קשה לעיתים לקבוע היכן נמצא מרכז הפעילות

זו לא הפעם הראשונה שהרעיון להגיע להסכמה עולמית בקשר למס שיוטל על אותן חברות עולה לדיון, אך עד כה הוא לא הגיע לכדי מימוש, לא רק בגלל התנגדות של מדינות קטנות, כמו אירלנד למשל, שרק לאחרונה הבהירה שוב שמבחינתה הקלות מס הן דרכן של כלכלות חלשות להתחרות באלה של מדינות חזקות, אלא בעיקר בשל התנגדות נחרצת של הנשיא האמריקאי לשעבר, דונלד טראמפ, שלא רק שהתנגד למהלך נחרצות, אלא אף הודיע כי יטיל מכסים גבוהים , כמעין צעד ענישה, על סחורות ממדינות שיטילו מס שכזה.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בכנס שמרני באורלנדו, פלורידה, 28 בפברואר 2021. רויטרס
דונלד טראמפ. תבוסתו בבחירות החזירה לחיים את היוזמה שעליה הטיל וטו/רויטרס

ג'ו ביידן מציג: פרופיל 21

חילופי השלטון בארה"ב, הם למעשה שעומדים ברקע ההחלטה הדרמטית של מדינות ג'י-7 (בריטניה, צרפת, ארה"ב, קנדה, יפן, איטליה וגרמניה) לגבש מתווה במסגרתו יוטל מס של 15% על ענקיות הטכנולוגיה.

למעשה, הנשיא האמריקאי, ג'ו היידן, היה זה שדחף למס בשיעור גבוה אף יותר, בגובה של 21%, אך לבסוף הושגה הסכמה על 15% בלבד, כשיש מי שמקווים שזו רק ההתחלה. המס החדש אמנם לא יהיה גלובאלי, אלא יוטל בכל מדינה בנפרד, אך העובדה שמדובר על המדינות העשירות והחזקות בעולם, תכריח, ככל הנראה, את כל מי שירצה לעשות איתן עסקים, ליישר קו.

ג'נט ילן, הנגידה הנכנסת של הפדרל ריזרב. Alex Wong, GettyImages
ג'נט ילן, שרת האוצר האמריקאית, בימיה כנגידת הבנק המרכזי בארה"ב. השמיעה הצהרה שלא הייתה מביישת את יו"ר ההסתדרות/GettyImages, Alex Wong

לשלם את חובות הקורונה

שרי האוצר שהשתתפו בכינוס התקשו להסתיר את ההתרגשות. שר האוצר הגרמני, אולאף שולץ, טוען שהמיסוי החדש יעזור לשלם את החובות שהצטברו במהלך הקורונה. שר האוצר הבריטי, רישי סונק היה הנלהב מכולם כאשר הכריז בפשטות: "אני מאושר" - וטען כי הדבר יקל על חברות בריטיות לעשות עסקים בהגינות וכן ימנע העלמות מס.

יש לציין כי בשנים האחרונות הועלו לא מעט טענות נגד גופים כגון ענקית המכירות אמאזון, כי היא פוגעת קשות בעסקים קטנים ובינוניים שאינם יכולים להתחרות במחירים שמציעה החברה לציבור הצרכנים. על רקע זה ניתן אולי להבין את ההערה ה"כמעט-סוציאליסטית" שהשמיע ג'נט ילן, כאשר אמרה כי "המס החדש יבטיח יחס הוגן למעמד הביניים האמריקאי, כמו גם לעובדים בארצות הברית ובעולם".

סוף פסוק? לא בטוח: צריך לזכור שמדובר בתאגידי ענק, שיש להם גם מהלכים וגם קופה שתהיה אטרקטיבית למדינות רבות בעולם שינסו להוסיף ולהתחרות על פעילותן באמצעות מרוץ הפחתת מסים, מענקים והקלות. מה יקרה למשל למדינה שתיישר קו לכאורה עם שיעור המס החדש, אך תמצא דרכים יצירתיות לבוא לקראת חברות ענק באמצעות שורה של הקלות והטבות אחרות?

ולמרות זאת, העובדה שבפעם הראשונה עומדות המדינות העשירות בעולם ומציגות חזית אחידה מול ענקיות הטכנולוגיה, מבטיחה כללי משחק חדשים לגמריץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully