וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשתית החשמל אינה ערוכה לגידול הצפוי בביקוש לרכב חשמלי

עודכן לאחרונה: 6.6.2021 / 11:41

פירמת רואי החשבון BDO פרסמה תחזית אופטימית בנוגע למספר כלי הרכב החשמליים שיעלו על כבישי ישראל השנה, אבל מתריעה על פער בתכנון תשתיות החשמל שאינן ערוכות לכך

הזינוק בביקוש לכלי הרכב החשמליים שלוו בכניסת טסלה לשוק המקומי ולצידה תחילת השיווק של יותר ויותר דגמים חשמליים לחלוטין, במגמה שתוסיף ותתגבר במהלך השנים הקרובות, הביאה את פירמת רואי החשבון BDO לפרסם תחזית מרחיקת לכת לפיה מכירות כלי הרכב החשמלי יגיעו השנה ל-19 אלף.

לפי הדו"ח, שמאחוריו עומד חן הרצוג הכלכלן הראשי של החברה, ל-8,650 כלי הרכב החשמליים שכבר עלו על הכבישים בחמשת החודשים הראשונים של 2021 תתווסף כמות משמעותית של כלי רכב חשמליים. שיעור החדירה שלהם שיעמוד על 5.5 אחוזים אמנם רחוק מהנתון של השוק האירופי העומד על 15 אחוזים, אולם השוואה לשווקים בסדרי הגודל של ישראל דוגמת שוודיה והולנד מצביעה על כך ש-5 אחוזים הם סף החדירה שמעבר לו קצב הצמיחה הופך למהיר משמעותית.

כך למשל, בהולנד צמח נתח השוק של המכוניות החשמליות מ-5 ל-25 אחוזים בתוך שנתיים ובשוודיה מ-5 ל-32 אחוזים בתוך שלוש שנים בלבד.

הטענת רכב חשמלי. ShutterStock
הציבור דורש, התשתית לא מספקת. עמדת הטענה לרכב חשמלי/ShutterStock

האוצר יתנגד לשינוי במס

אולם לצד התחזית האופטימית במונחי איכות הסביבה, הצפי למצבת כלי רכב חשמליים או היברידיים נטעני שקע בשיעור של 215 אלף כלי רכב עד שנת 2025 מציב גם ביקורת על מדיניות הממשלה בהיבט של היערכות המדינה לקליטה של כלי הרכב האלו בכל הקשור לתשתיות לאומיות.

"תכנון משק החשמל בישראל עדיין מתבצע לפי תחזית שעודכנה לאחרונה בשנת 2018" מציין הרצוג בדו"ח ומוסיף כי: "אינה כוללת את השפעת הרכבים החשמליים על הביקוש לחשמל. התוצאה היא תכנון חסר של תשתיות לאומיות".

ההיערכות הזו, אותה מגדיר הרצוג כאתגר של הממשלה הבאה, כוללת מדיניות הסרת חסמים ועידוד כניסת רכב חשמלי. אולם ככל שאלו יכללו הטבות מיסוי, אלו מהלכים להם צפוי להתנגד האוצר בשל רכיב המיסוי על כלי רכב בהכנסות המדינה. כיום שיעור המס על מכוניות חשמליות לחלוטין עד סכום של 300 אלף שקל, עומד על 10 אחוזים.

ההיערכות אליה מתייחס הרצוג כוללת גם האצה של הקמת תשתית טעינה מבוססת לכלי רכב חשמליים, פריסה שכיום מבוצעת על ידי חברות פרטיות. היעדר תשתית טעינה נרחבת, זמינה ומהירה היא אחד החסמים בחדירת כלי רכב חשמליים בהיקפים גדולים, המגבילה על פי רוב את הבעלות על מכוניות חשמליות ללקוחות שברשותם חניה פרטית ואפשרות להקמת עמדת טעינה פרטית בה.

חן הרצוג, כלכלן ראשי BDO. BDO ISRAEL,
חן הרצוג, הכלכלן הראשי BDO/BDO ISRAEL

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully