וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל מקורות: תורמים לשלום כלכלי בין המדינות

ליאור נוביק

עודכן לאחרונה: 6.6.2021 / 15:15

"הכנס יוצר עניין רב, גם במדינות המפרץ וגם בארה"ב, למרות שחלפה כבר שנה מאז הסכמי השלום (הסכמי אברהם) שנחתמו עם ישראל. עכשיו שהסתיים שלב ההתרגשות מגיעים לדבר האמיתי", אומר מנכ"ל מקורות, אלי כהן, בין הדמויות הבולטות שלקחו חלק בכנס Forum Investment Global

"עכשיו שגלי התיירות חלפו והקורונה עומדת להסתיים אנחנו עוברים לעבודה עסקית לאור הסכמי השלום והתחושה היא שחברה כמו מקורות תורמת לשלום יציב וכלכלי-עסקי בין המדינות", הדגיש כהן. מטרת הכנס הייתה להפנות זרקור אל מרכזי הכוח הכלכליים העולמיים, ולקדם שיתופי פעולה בין חברות ישראליות ואמירתיות, בסיוע הקשרים הגלובליים של קבוצת הג'רוזלם פוסט וקבוצת התקשורת חאליג' טיימס.

אחד הנושאים החמים שעלו בכנס הוא התייעלות אנרגטית ושימור משאבים, כאשר המשאב החשוב ביותר באזור הופך להיות המים בעקבות נזקי ההתחממות הגלובלית. "ישראל הגיעה למצב אופטימלי בתחום ייצור ואספקת המים", מדגיש כהן, "אין כרגע בעיה של מים לשתייה או לחקלאות, אנו מספקים גם מים לירדנים, לפלסטינים ויכולים לספק מים לכל אזור.

עד לפני כמה שנים בעיות מים היוו סיבה ליציאה למלחמה והיום זה כבר לא רלוונטי, יש לך את היכולת לספק את הפתרונות לסוגיה הזו בכל מקום בעולם, ולפתור גם את הבעיות של תעשיית החקלאות. הגיע הזמן למים איכותיים בעלות נמוכה - ואנחנו יכולים לספק אותם".

אלי כהן מנכ"ל מקורות בוועידת ג'רוזלם פוסט בדובאי. מרק ישראל סלם,
פאנל מרוקו בוועידת ג'רוזלם פוסט בדובאי. במרכז: אלי כהן מנכ"ל מקורות/מרק ישראל סלם

מקורות היא חברת המים הלאומית של מדינת ישראל והיא נוסדה בשנת 1937. זו חברה ממשלתית הפועלת תחת אריות משרד משאבי המים ומשרד האוצר והיא מספקת כ-80 אחוז ממי השתייה בישראל וכ-70 אחוז מצריכת המים בארץ. "החברה יותר מבוגרת מהמדינה", מדגיש כהן, "אנחנו מתמחים בהתפלת מים ייחודית למים מליחים, שנמצאים בעיקר באזור שלנו ובמפרץ הפרסי, ומומחים באינטגרציה ברמה בינלאומית, כלומר יודעים לקחת מים מכל מקום, להשביח, לתעל ולשנע אותן עד לברזים.

אין הרבה חברות בעולם שיודעות לעשות את זה והכל תחת פיקוח ובקרה בכל מה שנוגע לאיכות המים, בדיקות ואבטחת סייבר למתקנים. רמת האיכות של המים עולה משנה לשנה וזה תחום שמאוד נצרך, גם במדינות באזור שלנו וכמובן במדינות עולם שלישי, ובשנים הקרובות גם במערב אירופה ובארה"ב כי תופעת התחממות האקלים ומיעוט בגשמים הפכו לבעיה בינלאומית.

"הצד השני זה הטיפול בשפכים", הוא מוסיף, "שטומן בחובו פוטנציאל עסקי משמעותי שנוגע גם לאיכות הסביבה. ישראל מטפלת ב-85 אחוז מהשפכים שהיא מייצרת, ומקורות עושה זאת ברוב השפכים בארץ, בין אם זה לצרכי השקיית החקלאות או מים המוכנים לשתייה. נושאים שמאוד מעניינים את מרוקו ומדינות המפרץ".

המהפכה הטכנולוגית של מקורות

בשנים האחרונות הפכה מקורות לחברה טכנולוגית לכל דבר ונמצאת בחוד החנית בכל הקשור לפיתוחים חדשניים בענף - מה שמעלה עוד יותר את העניין הרב שכבר מגלים בה בעולם. "יש אצלנו יחידה שלמה שעוסקת רק בפיתוח חדשנות ברמה של מוצרים, פתרונות הנדסיים מתקדמים ועד לרמה של הקמת חברות והשקעות כספיות ושיתופי פעולה עם חברות ישראליות ובינלאומיות", אומר כהן, "אנחנו שמחים לשתף פעולה במסגרת של מעטפת, או ברמת קרן השקעות שאנו בוחנים אפשרות להקמתה - מקורות מובילה עולמית בתחום הביג דאטה, התנהלות אנרגטית, איכויות מים והגנת סייבר עם פיתוחים חדשניים שעובדים נהדר בשטח ומוכחים".

כהן מדגיש כי מדינות רבות בעולם, ומדינות המפרץ בפרט, מביעות עניין רב בחדשנות הרבה שיוצאת מישראל - מה שנותן פתח לשיתופי פעולה אזוריים. "החוזקה של ישראל זו היכולת לייצר יש מאין, אנחנו מדינה קצה שצריכה לדאוג לאינטרסים שלה מבחינת מזון, מים וחשמל. מדינה שכל הזמן ממציאה פטנטים כדי לשרוד, לשכלל את היכולות שלה, זה הבסיס. בסוף אם מסתכלים על עצמנו זה סוג של נס, שלמרות כל המשברים והמלחמות הצלחנו לייצר כאן סוג של גן עדן, וזה מאוד מעניין את העולם.

"דוגמה לאתגרים ולהצלחות של משק המים המקומי אפשר למצוא כבר לפני 60 שנה", הוא מוסיף, "כדי להפריח את הנגב היה צריך להעביר מים מהצפון דרומה ולשם כך הוקם המוביל הארצי. כיום ניהול התשתיות הפך ליותר טכנולוגי ובעקבות ההתייבשות של כדור הארץ עולה הצורך במובילים ארציים הפוכים, כלומר שלוקחים מים ממתקני התפלה ומספקים לאזורים צחיחים. עובדי מקורות הם פטריוטים, יש פה שליחות ציונית, כאשר המשימה הראשונה והאחרונה היא לספק מים לאזרחי ישראל - חווינו זאת ביתר שאת במבצע הצבאי האחרון מול עזה, שנאלצנו לתקן תקלות באזורים בעיתיים, כולל צינור המים לעזה.

"כמי שעבד בהרבה חברות פרטיות וממשלתיות אני מאמין שאיחוד האמירויות, בחריין, מרוקו ומדינות אחרות באזור זה הדבר הבא", אומר כהן, "אפשר לקוות שיהיה חילופי רעיונות ותרבויות, שישראלים יוכלו ללכת ללמוד באמירויות וערבים יגיעו לכאן על בסיס חילופי סטודנטים. עכשיו אנחנו בשלב של להוכיח את עצמנו, שני הצדדים רוצים ואני מאמין שיש כאן פוטנציאל מדהים והשמיים הם כבר לא הגבול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully