וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוף הגז של המדינה: העלו מס, הבטיחו הטבות וגרמו נזקים במיליארדים

דוד כוכבא, מנכ"ל מועצת המובילים

עודכן לאחרונה: 7.6.2021 / 14:24

"הממשלה הוליכה שולל את וועדת הכספים וענף ההובלה ניזוק בלמעלה ממיליארד ש"ח בשנה", אומר דוד כוכבא, מנכ"ל מועצת המובילים, על חזון הגז לתחבורה הכבדה שנגוז

אין נהג בישראל שלא רואה שיירות של משאיות בכל הצירים הראשיים במדינת ישראל ולא רק שם. התרגלנו לראות את השיירות הללו, להתרגז בגללן ולהאשים אותן בכל תחלואי התנועה בכבישים, רק דבר אחד שכחנו, אין ולו משאית אחת שנעה סתם להנאתה בכבישים. ללא ענף הובלה יעיל ויציב - אין קיום למשק.

מאז ומתמיד הבינו באוצר שרכב עבודה, לרבות משא כבד, זכאי להטבה באמצעות הקלות במס הבלו על הסולר, כאשר אחד היעדים הוא הפחתת עלות העבודה במשק והטבה שבסוף התהליך מתגלגלת לצרכן הסופי במחירי מוצרים ושירותים.

עם כניסת הגז הטבעי לחיינו והטירוף של פקידי המדינה למכור גז בכוח, החלו יוזמות ממומנות להופיע, שתכליתן עידוד היזמים ומשק התחבורה לעבור לגז, זאת לצד פיתויים בסכומים של עשרות מיליונים - ואין דורש.

כחלק מהמאמץ לעודד מעבר לגז, יזם האוצר רפורמה במשק הדלק, במסגרתו נבנה מודל פרוס על פני 5 שנים אשר כולל תוספת מס לחברות ההובלה על שימוש בסולר, במקביל להטבת מס על שימוש בגז טבעי.

משה גפני,  6 במאי 2021. יונתן זינדל / פלאש 90, פלאש 90
ח"ג גפני, יו"ר ועדת הכספים: ביקר במילים חריפו, אך הצביע עם הממשלה.../פלאש 90, יונתן זינדל / פלאש 90

גפני: "אם זה נכון, הולכתם אותם שולל"

בדיון מכונן בוועדת הכספים בראשותו של ח"כ גפני הוצגה התאוריה, לצד מחאות מקצועיות מצד נציגי חברות ההובלה אשר טענו כי אין ייצור שגרתי של משאיות מונעות בגז, טענה אשר גובתה בעדויות וספרות מקצועית מצד יצרני הרכב והיבואנים הרלוונטיים. כמו כן, אין ולא תהיה פריסה סבירה של תחנות תדלוק בגז ובהעדר תחנות לאורך הצירים הראשיים, אין אפשרות לנהל תנועה מסחרית של משאיות.

השורה התחתונה - האוצר נתן הטבה לשימוש בגז טבעי לתחבורה תוך התעלמות מהעובדה שאין תחבורה לגז טבעי והכביד את המס על הסולר למרות העובדה שאין חלופה לסולר.
יצרני המשאיות המובילים באירופה מעידים באופן אחיד כי המו"פ הולך למנועי חשמל ומימן, גז טבעי נכלל ברשימת מנועי בעירה מזהמים ומסוכנים לבריאות הציבור וממילא עד סוף העשור יוגבל השימוש בו.

על זאת אמר ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים במהלך ישיבת הועדה שהתקיימה בנושא (ביום 3.7.18) בפנותו לדניאל צוקר, ממנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד רה"מ: " אם אכן מתברר שמה שהאנשים כאן טוענים, אנשים שזה עיסוקם, ויתברר שאנחנו בעצם בדרך לחשמל ואנחנו נכנסנו לנושא של הגז רק בגלל שרצינו להרוויח כסף, יהיה ששון ושמחה במדינה. אם זה נכון, הולכתם אותנו שולל. אתם, זה הממשלה. קח בחשבון שכשתהיה ועדת חקירה למה עשו גז בלי לבדוק את מה שקורה בעולם, אתם תהיו במוקד השאלות". אמר, אך הצביע בעד יחד עם רוב בוועדה...

והאבסורד הגדול - היום, האוצר לוקח למעלה ממיליארד שקל לשנה, תוספת מס מענף ההובלה כתוצאה מביטול הישבון הבלו על הסולר, זאת בנוסף למיליארדים נוספים שנגבים בשגרה, ומממן בהם תשלומי חל"ת לכ-3,000 דורשי עבודה בעלי רישיון סמיטריילר אשר הכשרתם כולל וותק חובה אורכת 4 שנים, בזמן שענף ההובלה אשר חסרים בו יותר מ - 4,000 נהגים, משווע לכ"א מקצועי.
מצופה משר האוצר, ח"כ ישראל כץ, ששימש כשר התחבורה עשור ומכיר היטב את מצוקת הנהגים בענפי התחבורה, לנהוג במקצועיות בהתאמה לצורכי המשק ולהקשיב למצוקות ענף ההובלה שמשפיעות בסופו של יום על כלל המשק.

דוד כוכבא, מנכ"ל מועצת המובילים והתאחדות בעלי מפעלי הובלה. ליאת מנדל,
דוד כוכבא, מנכ"ל מועצת המובילים/ליאת מנדל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully