וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הקנאביס נגד משרד הבריאות: "דורש מאיתנו להפר הסכמים מסחריים"

עודכן לאחרונה: 8.6.2021 / 8:11

החברות יוצאות נגד הנחיית היק"ר (היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות) לדווח באופן חודשי את עלויות ייצור ו/או רכישת המוצרים לצד מחירי המכירה, כדי ללמוד את מרווחי הרווח הממוצעים של החברות בענף

אין עשן, אפילו של קנאביס, בלי אש, ואיתותי העשן המגיעים בשבועיים האחרונים מצד חברות הקנאביס הישראלי אינם אותות של שלום ואהבה, אלא סימני מלחמה. זאת לאחר שהיק"ר (היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות) הוציאה לאחרונה הנחייה המחייבת את כלל החברות לדווח על כלל עלויות הייצור, הרכישה והמכירה של מוצריהן בכל חודש.

ההנחייה יצאה ב-25 לפברואר השנה כחלק מאיסוף מידע המתבצע רטרואקטיבית מאז חודש אפריל האחרון, וצפוי לעבור לידי ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והבריאות. זאת כחלק מהמשך בחינת פיקוח על מחירי מוצרי הקנאביס הרפואי בישראל.

תגובת החברות, הנדרשות לשתף את פעילותן המסחרית הפרטית עם משרד הבריאות, לא איחרה לבוא, ואלו החלו למרוד בהנחית המשרד וטוענות, לעת זו, כי אין בכוונתן לשתף פעולה ולהעביר את מלוא המידעים שמשרד הבריאות מבקש.

אילוסטרציה. ShutterStock
קנאביס: החברות לא מתכוונות להעביר למשרד הבריאות את הנתונים המבוקשים/ShutterStock

"בחוסר סמכות ובניגוד לדין"

הגדילה לעשות חברת בזלת פארמה, המחזיקה במפעל הקנאביס הרפואי הגדול בישראל, ששלחה לאגף תכנון תקצוב ותמחור במשרד הבריאות מכתב מטעם עורכי דינה, אשר הגיע לידי 'וואלה! כסף', בדרישה לבטל את ההנחיה.

במכתב כתבה החברה, בין היתר, כי במשרד הבריאות "דורשים מהעוסקים בתחום להפר את ההסכמים המסחריים עליהם הם חתומי ולפרסם את תנאיהם, החוסים תחת חובת שמירת סודיות ונקבעו בהתאם לשיקול דעתם של הצדדים מכוח עיקרון חופש החוזים".

למעשה, חלק מהחברות חוששות כי מרווחי הפעילות, כמו גם מקורות הרווחיות, ייחשפו למתחריהן , שיוכלו לנצל זאת כחלק מהתחרות ההולכת וגוברת בענף. עוד נכתב מטעם בזלת, כי ההנחיות של משרד הבריאות לחברות "נקבעו ופורסמו בחוסר סמכות ובניגוד לדין, ומהוות ניסיון לבצע 'מחטף' - לאור כישלונה ו/או חוסר רצונה של ממשלת ישראל להטיל פיקוח על מחירי מוצרי הקנאביס רפואי בישראל".

בחברת בזלת ציינו גם את ניסיונו הקודם של משרד הבריאות להטיל חובת דיווח על החברות, רק לפני מספר חודשים, במסגרתו התנו את הדיווח בקבלת אישור ייצוא. הנחייה שהוגדרה על ידי בזלת כ"מנוגדת לדין, מבישה ומצערת".

פיקוח על מחירי מוצרי הקנאביס הרפואי הוצע על ידי משרד הבריאות כבר ביולי 2019, לאחר שספקיות הקנאביס המקומיות סירבו לשתף פעולה עם משרד הבריאות בכל הנוגע לרפורמת הקנאביס הרפואי שזה האחרון התווה ויישם. כחודשיים לאחר מכן המשרד העלה "חשד לקרטליזציה ותיאום מחירים בענף הקנאביס הרפואי הישראלי", והכין את הבסיס להקמת ועדת המחירים.

ממשרד הבריאות טרם נתקבלה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully