וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הג'יפ חדש, השיניים רקובות: מחצית מהישראלים מוותרים על טיפולי השיניים

עודכן לאחרונה: 8.6.2021 / 15:06

הם נוסעים על ג'יפונים חדשים ושולחים תמונות מחו"ל, אבל כשזה מגיע לשיניים, כמעט 50% מהישראלים לא דואגים לתחזוקת הפה שלהם או של ילדיהם. מדוע זה קורה - וכיצד גם פה חברות הייטק הן המרוויחות הגדולות?

"אני הכי אוהב את אלו שנוסעים על ג'יפונים חדשים, האישה - מפונפנת, עמוק מאוד בתוך החלום הבורגני אבל כשבאים לשלם בסוף הטיפול, פתאום, הפרצוף מתעקם. פתאום צריך לפרוס לה את התשלום ל-12 או שבהרבה מאוד מקרים, גם אם מדובר בילדים שלה ובטיפולים הכרחיים, היא אומרת 'נוותר, יקר'. אז בגדול, מסתובבים בישראל להערכתי מאות אלפים של תושבים שנוסעים על רכב יקר, אבל עם שיניים רקובות. מעדיפים לעשות סופ"ש באילת ולהעלות תמונה לסטורי מאשר לטפל בשיניים".

המילים של אוהד, רופא שיניים מאזור המרכז, מתכתבות היטב עם נתונים חדשים, על פיהם מחצית מהציבור בישראל מוותר על טיפולי שיניים בגלל העלויות הכבדות שכרוכות בכך. על פי סקר שערך לאחרונה מכון גיאוקרטוגרפיה עבור מחלקת המחקר של חברת היעוץ לביטוחים קבוצתיים - 'פרש קונספט', עולה כי 48.9% מהמשיבים נמנעו מטיפול שיניים בגלל העלויות שכרוכות בו. עוד עולה מהסקר, כי עלותם הגבוהה של הטיפולים מונעת גם מהורים לממן לילדיהם טיפולי שיניים. מתברר כי 24.1% מההורים ויתרו על כך מפאת שיקול כלכלי.

גבר צעיר סובל מכאב שיניים. ShutterStock
כואב לכם? תלכו פ...ינג לטפל בשיניים שלכם/ShutterStock

הנתונים אמנם מהדהדים אך לא מפתיעים, שכן ההוצאה הלאומית לטיפולי שיניים בישראל היא מהגבוהות בעולם ומגיעה לכ-9% מההוצאה הלאומית הכוללת לבריאות. וכך, עלויות טיפולי השיניים בישראל הגבוהות אינן מונעת רק ממקבלי השכר הנמוך במשק את הטיפול הרפואי הנדרש. על פי נתוני הסקר, 25.2% מהמשיבים שויתרו על הטיפול, משתכרים שכר שגבוה מהממוצע.

גיאוקרטוגרפיה בחנו אף את הקשר בין הלאום וביצוע טיפולי שיניים: על פי נתוניו, מתגלע פער בשיעור של 131% במספר ההורים הערבים שנמנעים מטיפול שיניים בהשוואה לנעשה במגזר היהודי. עוד עולה מהסקר כי לאחד מכל 5 משיבים (18.2%) יש ביטוח שיניים קבוצתי דרך מקום העבודה. דתיים חרדים נמנעים יותר מטיפולים, כשהדבר בולט בעיקר לגבי ילדים - 30% מול 17.6% בקרב חילוניים.

מחזור שוק רפואת השיניים בישראל עומד לפחות על כ-6 - 5 מיליארד שקלים בשנה. בלמ"ס מעריכים כי ההוצאה הלאומית לרפואת שיניים עמדה בשנת 2019 על כ-7.8 מיליארד שקל במחירי 2015. ההוצאה הלאומית על רפואת שיניים בישראל היא, כאמור, מהגבוהות בעולם המערבי, אך כ-95% מהוצאה זו מגיעה מכיס צרכני הקצה. בישראל יכול אזרח לקבל טיפולי שיניים במספר מסגרות. במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי, יכולים ילדים עד גיל 18 וקשישים לקבל טיפולים בסיסיים כחלק מסל השירותים. נתח השוק הכולל של קופות החולים בשוק רפואת השיניים בישראל - כ-14% בלבד. נתח שוק חברות הביטוח מוערך בכ-8% מהשוק.

אודי פרישמן. יחצ,
היום כבר מציעים אפילו כיסוי אסתטי. ד"ר אודי פרישמן/יחצ

אודי פרישמן, יו"ר חברת פרש קונספט העוסקת ביעוץ לביטוחים קבוצתיים בתחומי הבריאות והשיניים, אומר כי לא ניתן כיום לרכוש ביטוח שיניים פרטי בישראל, אלא רק במסגרת ביטוחים קבוצתיים. לדבריו, תחום ביטוחי שיניים הקבוצתיים במקומות עבודה צובר תאוצה בשנים האחרונות, בעיקר בענפי ההייטק והפיננסים שמציעים את הביטוח כחלק מהמלחמה על עובדים ושימורם. למעשה, ביטוח שיניים קבוצתי הוא מוצר בעל ערך נתפס גבוה מאוד בקרב העובדים. מעבר לסיבות הטריוויאליות של הטבה לעובד, הגדלת הנאמנות של העובד לארגון ובידול הארגון מול מתחרים, ביטוח שיניים מקל על העובדים לשמור על בריאות השן ומאפשר להם לקבל טיפולים שבאופן פרטי לא היו מצליחים לממן.

עוד מציין ד"ר פרישמן כי ניתן כיום לרכוש שני סוגי של ביטוחי שיניים - ביטוח משמר וביטוח משקם. לרוב, הארגונים ומקומות העבודה רוכשים עבור עובדיהם ביטוח שיניים משמר מורחב שכולל גם מרכיבים משקמים חיוניים כמו השתלות, והכול במימון מלא של המעסיק ומאפשרים לעובדים שרוצים בכך להרחיב את הכיסוי לרובד המשקם המלא.

הוא מוסיף ואומר כי לאור התחרות בשוק והעליה בביקוש, החלו חלק מחברות הביטוח להציע גם כיסוי אסתטי לטיפולי שיניים. הטיפולים האסתטיים השכיחים המוצעים במסגרת הפוליסות השונות הם הלבנת שיניים, יישור שיניים למבוגרים עם סגר צלבי ו/או צפיפות שיניים ו/או רווחים בשיניים, וטיפול בשיניים חזיתיות מחרסינה בעיקר במצבים של שיניים מוכתמות.

מחיר טיפולי שיניים. דורון שיינר, עיבוד תמונה
מחיר טיפולי שיניים/עיבוד תמונה, דורון שיינר

טווח המחירים בשוק הוא גדול מאוד ונובע מהעובדה שמדובר בשוק לא משוכלל שבו המידע הגלוי לציבור קטן והציבור משלם לפי האמון שלו ברופא המטפל והמסגרת הטיפולית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully