וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנדל"ן ברתיחה: בכירי הענף התכנסו לדון באתגרים

עודכן לאחרונה: 10.6.2021 / 20:47

באירוע "פסגת הנדל"ן 2021", שהתקיים היום בתל אביב, התכנסו רבים ובכירים מהענף. ראשי הערים מוחים נגד הקיפאון השלטונים ותובעים לעצמם עוד סמכויות. ראש עיריית הרצליה: "המדינה מתנערת מהסכמים. אני מצפה שהממשלה החדשה תראה משילות"

הרשות להתחדשות עירונית: "המהלך שישנה את פניה של מדינת ישראל"

כנס "פסגת הנדל"ן" שנערך בתל אביב, חילץ כמה אמירות נוקבות מקרב ראשי השלטון המקומי נגד הקיפאון במסדרונות הממשלה, שמזין את מצוקת הדיור ומצוקת המיגון.

המנהל הטרי של הרשות להתחדשות עירונית, עו"ד אלעזר במברגר אמר "אנחנו מסיימים שנתיים מאוד מאתגרות מכל הסיבות הידועות, שיתוק ועיכוב של חלק מהפעילות הממשלתית, ונמצאים על סיפה של ממשלה חדשה. חיכינו לרגע הזה כדי להוציא לפועל תכניות שנותנות מענה לחסמים הכי גדולים בהתחדשות עירונית".

במברגר הוסיף: "ראינו צעד ראשון בשבוע שעבר, החלטת מועצה דרמטית בנושא קרקע משלימה, המאפשרת להמיר קרקע לכסף, מאות מיליוני שקלים ועל ציר הזמן מיליארדי שקלים, ולהפוך פרויקטים לכלכליים. בחודשים הקרובים יזמים ישתתפו בתהליכים תחרותיים שבמסגרתם יוכלו לקבל כסף לפרויקטים לא כלכליים".

"אנחנו מאמינים שההתחדשות העירונית תפרוץ בשנה הקרובה משתי סיבות: ראשית, זה כבר כאן, זה נהיה בונטון. שנית, מזהים את קו המגמה. הסתכלתי על נתוני 2020, אושרו תכניות שמאפשרות הוצאת היתרים בהיקף עשרות יחידות דיור, שעומדות להיבנות בשנים הקרובות. מספרים מדהימים, שיעלו ויצמחו עוד יותר ב-2021. אני קורא לכם להיות שותפים למהלך המדהים הזה, שבסופו, ישנה את פניה של מדינת ישראל".

אלעזר במברגר, מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, כנס פסגת הנדל"ן 2021. יוסי אלטרמן גיל מגלד,
אלעזר במברגר, מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, כנס פסגת הנדל"ן 2021/יוסי אלטרמן גיל מגלד

"תמ"א 38 זה כמו ג'אנק פוד, מעט זה טוב וטעים, הרבה זה מזיק"

בפאנל ראשי ערים, אשר התמקד בנושא ההתחדשות העירונית, ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה שנודע בניסיונותיו לרסן את יישום תמ"א 38 בעירו אמר: "לא הייתי מבטל את התמ"א באופן מוחלט, אלא משאיר אותה כברירת מחדל במקומות שאי אפשר ליישם את ההתחדשות העירונית בצורה טובה. בהתחדשות עירונית אפשר להרוויח רחוב, מקומות הליכה נעימים, שטח ירוק ועוד".

שאמה מסביר את עמדתו: "תמ"א 38 זה כמו ג'אנק פוד, מעט זה טוב וטעים, והרבה כבר מזיק. היא לא מאזנת בין האינטרס הציבורי לרצונות של היזם והדיירים. אם הממשלה תתפקד יהיה אפשר לייצר אמון מחדש בין השלטון המקומי והמרכזי".

כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן, כנס פסגת הנדל"ן 2021. יוסי אלטרמן גיל מגלד,
כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן, כנס פסגת הנדל"ן 2021/יוסי אלטרמן גיל מגלד

"למדינה אין שום תכנית, היא מציבה את הרשויות בפני שוקת שבורה"

משה פדלון, ראש עיריית הרצליה אשר יצא בקמפיין נגד רמ"י ומשרד הבינוי והשיכון: "אם הממשלה לא תתעורר ותיקח את המושכות, גם הפינוי-בינוי וגם התמ"א 38 בדרך לקריסה".

"כיום, הסכמים עם הממשלה הם בגדר המלצות בלבד. בהרצליה לקחתי את נושא הדיור והתחלתי לקדם אותו כחלק ממה שהממשלה התחייבה לי במסגרת הסכמי הגג. קידמתי תמ"א 38 ב-200 בניינים עם כ-1500 יחידות דיור, פינוי בינוי ב-30 מתחמים עם 13 אלף יחידות דירות פוטנציאליות, מחיר למשתכן, דיור להשכרה. מה קרה בפועל? הכל התפוצץ. המדינה מתנערת מההסכמים, שום דבר לא מתקיים".

"תמ"א זה לא לבנות דירה עם מעלית וממ"ד", מסביר פדלון, "צריך תשתיות, גני ילדים, בתי ספר, כבישים, ביוב, תשתיות. למדינה אין שום תכנית, היא מציבה את הרשויות בפני שוקת שבורה. אני מצפה שהממשלה החדשה תציג חזון, יעדים, משילות ומנהיגות".

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, פסגת הנדל"ן 2021. יוסי אלטרמן גיל מגלד,
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, פסגת הנדל"ן 2021/יוסי אלטרמן גיל מגלד

פינוי בינוי ב-5 שנים ולא ב-20 שנה

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים אמר כי "תמ"א 38 לא מתאימה לגבעתיים. בערים כמו גבעתיים ורמת גן התמ"א לא מתאימה ובאופן כללי צריך להפסיק לדבר על תמ"א במרכז הארץ. מדינת ישראל לא מקדמת בכלל התחדשות עירונית, היא רק מקדמת בנייה על קרקעות בתוליות. אין תמריצים כספיים. כשיתנו לרשות סמכויות, התושב והיזם יבינו שרק בצורה כזאת ניתן לבנות, ואז יהיה ניתן לקדם מסלול פינוי-בינוי ב-5 שנים ולא ב-20 שנה".

בהתייחסות לנושא התחבורה קוניק ציין: "עד שלא תהיה תחבורה ציבורית בסופי שבוע כמעט לכל מקום בארץ אף אחד מהאוכלוסייה החזקה לא יוותר על הרכב שלו. המטרו היה צריך להיות לפני 70 שנה. המדינה צריכה להבין שיש להתנהל כמו במצב חירום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully