וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלונאות במשבר: רגע לפני חופשת הקיץ, קושי אדיר בגיוס עובדים לענף

עודכן לאחרונה: 13.6.2021 / 14:44

מלונאות ההיא אחד הענפים שנפגעו משמעותית בתקופת הקורונה והושבת למשך שנה שלמה, מלבד הפוגות קלות בין הסגרים. כשהשוק החל להתאושש, הגיע סבב הלחימה ושוב נוצר משבר. עם הקיץ ותקופת החגים, מתעוררת גם התקווה לחזור לשגרה אך הענף סובל מחוסר קשה בעובדים

לקראת חופשת הקיץ ותקופת החגים שתגיע לאחריה, מקווים בענף המלונאות שהשוק יחזור להיקפי פעילות משמעותיים, ושהישראלים יגיעו בהמוניהם לנפוש במלונות ברחבי הארץ, כפי שנהגו בהפוגה הקצרה בין הסגרים בקיץ שעבר.

אלא שספק אם בענף המלונאות האמינו כי הקושי העיקרי בחזרה לשגרה, לא יהיה הירידה הדרמטית בכמות התיירים, אלא מצוקה אדירה של חוסר בעובדים.

שחקנים מובילים מהענף מספרים על האתגר ומדגישים כי המדיניות ההססנית של ממשלת ישראל ביחס לחל"ת בוודאי לא עוזרת. הרבה מהרשתות החליטו שהם לא ימתינו לפתרון מהממשלה ויזמו בעצמם דרכים יצירתיות לגיוס עובדים:

עלייה של 25% בהיקף המשרות, רק 6% בהיקף קורות החיים

שי חן, סמנכ"ל מעסיקים JobMaster מנתח את הענף: "בחודשים האחרונים נראה שוק העבודה חוזר להיקפי פעילות גבוהים מאוד. מהנתונים אצלנו עולה שבמאי 2021 נרשמה עליה של 25% אחוזים בהיקף המשרות החדשות. ההתאוששות מורגשת במיוחד בענפי התעשייה, המסעדנות, המחשבים, המכירות, שירות הלקוחות והמזכירות".

"לעומת זאת, בצד המועמדים התמונה שונה. כאן יש עליה מתונה בהרבה. בחודש מאי למשל נרשמה עליה של 6% בהיקף קורות החיים שנשלחו בהשוואה לאפריל. אנחנו רואים שהרבה מהמועמדים עדיין יושבים על הגדר. חלקם מחכים לסוף תקופת החל"ת וחלקם עדיין בוחנים את השוק ואת האפשרויות המוצעות על ידו. הפער הזה מייצר מצוקת עובדים קשה בקרב הרבה מהמעסיקים".

שי חן. יעל צור,
שי חן, סמנכ"ל מעסיקים JobMaster/יעל צור

צעירים לא ממהרים לחזור לשוק העבודה

"התחומים בהם המצוקה בולטת ביותר, הם התיירות והמסעדנות. שם אנחנו רואים חזרה הולכת וגדלה להיקפי הפעילות שלפני עידן הקורונה, אבל מחסור אדיר בעובדים. אפשר לייחס את העובדה למספר סיבות:

ראשית, אלה תחומים שמתבססים בעיקר על כח אדם צעיר וזו הקבוצה העיקרית, שעדיין לא ממהרת לחזור לשוק העבודה. שנית, מדובר ברוב המקרים, בעבודה פיזית קשה שמרתיעה חלק מהמועמדים. נקודה שלישית קשורה לגובה השכר שהוא לא מספיק אטרקטיבי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

העלו את השכר בכ-12% אך הקושי בגיוס עדיין משמעותי

רונן כהן, סמנכ"ל משאבי אנוש ברשת מלונות אפריקה ישראל: "זו אחת התקופות המאתגרות ביותר מבחינת היכולת שלנו לגייס עובדים. בנקודת הזמן הזאת חסרים לי כ- 200 עובדים. הפעולה הראשונה שעשינו היא להעלות את השכר ב-10%-12%, אבל הקושי בגיוס הוא עדיין משמעותי".

כהן מוסיף: "מכיוון שהעלינו את השכר לעובדים חדשים, יישרנו קו עם כל הוותיקים, כדי לייצר מודל הוגן בתוך הרשת. בנוסף אנחנו מאפשרים גמישות תעסוקתית. אם בעבר ענף המלונאות, בשל אופיו, גילה הרבה יותר נוקשות מבחינת הצורך לעבודה בערבים ובסופי שבוע, הרי שהיום אנחנו הרבה יותר גמישים ומאפשרים משרות חלקיות סטודנטיאליות ועבודה מהבית במקרה של נציגי מכירות והזמנות".

בנוסף, שיפרנו את מענקי ההתמדה. אם בעבר קיבלו מענקי התמדה אחרי עשרה חודשים או שנה, כעת מקבלים אותם אחרי שישה חודשים. גובה המענק עומד על 6,000-10,000 שקלים", מפרט כהן ומוסיף כי "דבר משמעותי נוסף שעשינו הוא ניודים בין תפקידים ובין מלונות. אנשים אוהבי גיוון בתעסוקה, ומצאנו שהניוד, שהגיע מאילוץ בעת המשבר, מעודד את העובדים ולכן החלטנו, לגייס עובדים, לאו דווקא למלון ספציפי".

לגבי השונות הגיאוגרפית, מרחיב כהן: "הרשת שלנו פרוסה בכל הארץ ואתגרי הגיוס נמצאים בכל אזור מאילת, דרך אזור השרון ועד חיפה בצפון. זוהי תקופה מאתגרת מאין כמותה. השוני בין האזורים קיים באופיים של התפקידים. באילת יש קושי רב יותר למצוא בעלי מקצוע כטבחים, ברמנים ואנשי אחזקה, בעוד שבמרכז הקושי הוא גדול יותר בתחומי משק הבית והניקיון".

רונן כהן, סמנכ"ל משאבי אנוש, רשת מלונות אפריקה ישראל. תמר מצפי,
רונן כהן, סמנכ"ל משאבי אנוש, רשת מלונות אפריקה ישראל/תמר מצפי

תמריצים למצטרפים וסביבת עבודה מקדמת

ענת סטריק דהאן משנה למנכ"ל רשת ישראל קנדה מלונות: "קיים קושי רב בגיוס כ"א למלונות בכל המקצועות ללא יוצא מן הכלל ,זאת למרות תמריצים ומענקים המוצעים בענף כולו. הקושי בולט במיוחד באזורים כמו אילת וים המלח שבהם התפוסות גבוהות מאד .ישראל קנדה מלונות נמצאת במגמת צמיחה, כל מלונות הרשת פתוחים מזה זמן, והרשת עומדת לפתוח 2 מלונות חדשים בקרוב, גלי כנרת ו- PLAY מידטאון תל אביב .אנו בתהליכי גיוס מתקדמים ומציעים תמריצי שימור למצטרפים וסביבת עבודה כיפית צעירה ומקדמת".

ענת סטריק דהאן. פרטי,
ענת סטריק דהאן משנה למנכ"ל רשת ישראל קנדה מלונות/פרטי

שכר גבוה יותר, בונוסים על התמדה ואפשרות לינה במלון

ערן קויאטק בעלים של רשת מלונות לשם מפעילה מלונות רמדה מוסיף: "מאז שחזרנו לעבוד בסוף חודש מרץ, הקושי הגדול ביותר איתו אנו מתמודדים הוא גיוס עובדים. הדבר גורם לכך שאנו מאבדים הכנסות עקב חוסר יכולת לתפעל את המלונות. הקושי גורף בכל מלונות הרשת בטבריה, נתניה, נצרת ורמת גן. הבעיה קיימת בכל התפקידים אך בעיקר חסרים לנו מלצרים, טבחים, חדרנים ופקידי קבלה והזמנות".

"אין ספק שמודל החל"ת אטרקטיבי יותר לעובדים אשר בוחרים להישאר בבית. אנו תקווה כי הכוונות לשינוי המודל, כך שייתן מענה לאלה שבאמת לא יכולים לעבוד, ייצא לפועל ושוק העבודה יחזור במהרה. כדי לנסות להתגבר אנו מציעים תנאים טובים יותר משמעותית מאלה שהיו לפני הקורונה אך לצערנו עדיין הבעיה קיימת. מלבד שכר גבוה יותר ובונוסים על התמדה אנו מאפשרים לעובדים להישאר ללון במלון ולחסוך נסיעות".

ערן קויאטק 2. יח"צ,
ערן קויאטק בעלים של רשת מלונות לשם/יח"צ

מציינים הטבות במודעות הדרושים

שי חן, סמנכ"ל מעסיקים ב-JobMaster מחזק את הנאמר: "כדי להתמודד עם הביקוש הרב, הרבה מהמעסיקים, בוחנים דרכים יצירתיות לעודד מועמדים לחזור לעבוד. מגוון התמריצים הוא רחב, בהם: שיפור בשכר, הסעות, שעות עבודה גמישות; שיפור בתנאים סוציאליים, סבסוד חניה, הענקת תווי אוכל פתרונות לינה ועוד. חלק מהמעסיקים מציינים את זה כבר במודעות הדרושים שהם מפרסמים כדי למשוך את תשומת לב המועמדים".

"מעניין גם לבחון את הבדלים בהתאם לאזורים גאוגרפיים: במרכז ובשרון המצוקה היא הגדולה ביותר, כי היקף המשרות שנפתחות שם הוא גדול מאוד. בפריפריה הצפונית והדרומית הקושי מצטמצם כי ההיצע העומד בפני המועמדים הוא קטן יותר, אם כי גם שם קיים קושי בגיוס עובדים", מסכם חן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully