וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרדוקס הישראלי: שיא במספר המשרות הפנויות ועלייה בשיעור האבטלה

עודכן לאחרונה: 15.6.2021 / 13:12

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום כי בחודש מאי נרשם שיא נוסף במספר המשרות הפנויות במשק שהגיע לכ-133 אלף - הנתון הגבוה ביותר מאז תחילת הסקר בשנת 2009. אם הכותרת הזאת נשמעת לכם מוכרת, זה כי היא פורסמה גם בחודש שעבר. אז איך זה שהאבטלה בעלייה?

ממש כמו בחודש שעבר, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום את נתוני המשרות הפנויות במשק לחודש מאי, המצביעות על כך שנרשם שיא נוסף במספר המשרות הפנויות במשק שהגיע לכ-133 אלף - הנתון הגבוה ביותר מאז תחילת הסקר בשנת 2009.

שיעור המשרות הפנויות בענפי האירוח והאוכל, מלונות ומסעדות, הגיע לערך גבוה וחריג זה חודש שני ברציפות ועומד על כ-17.3%. המשמעות היא שעל כל 100 מועסקים בענפים אלו יש יותר מ-17 משרות שמחכות לאיוש. כתוצאה מכך, מסעדות רבות נאלצו לצמצם את שעות הפעילות, חלקן פתוחות פחות ימים בשבוי או מספר שעות מצומצם יותר ביום.

צעירים אוכלים ערב השנה החדשה. ShutterStock
צעירים במסעדה: למה לעבוד במלצות אם אפשר לחגוג על חשבון דמי החל"ת?/ShutterStock

הביקוש לעובדים עולה, אך גם האבטלה

במקום השני מבחינת היקף המשרות הפנויות נמצא ענף המכירות (סוכני מכירות, נציגי מכירות, עוזרי מכירות בחנויות ומוכרים בדוכנים ובשווקים), בענף זה חסרים קרוב ל-13 אלף עובדים.

המקומות השלישי והרביעי שייכים לענף ההייטק ובו חסרים כ12.5 אלף מהנדסים וכ-9.2 אלף מפתחי תוכנה.

במקביל, אתמול פורסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתון אחר, המצביע על דווקא עלייה בשיעור האבטלה, שעמד במחצית השנייה על 9.9% לפי החישוב הרחב של הלשכה. מדובר אומנים בעלייה קלה לעומת השבועיים הראשונים של מאי (9.6%), אך ניתן לומר שמגמת הירידה באבטלה בעקבות פתיחת המשק נבלמה.

ההחלטה הסופית לגבי מתווה החל"ת הבעייתי, שאחראי על הפרדוקס הישראלי המתואר - שיעור אבטלה גבוה יחד עם שיא במספר המשרות הפנויות, טרם התקבלה.

אביגדור ליברמן שר האוצר החדש. דוברות משרד האוצר,
שר האוצר החדש: יקשיח את מבחן החל"ת כדי לחסל את הפרדוקס?/דוברות משרד האוצר

התכנית של שר האוצר

שר האוצר, אביגדור ליברמן הודיע אמש כי בכוונתו לבטל את החל"ת עד גיל 45 כדי לתת לדבריו, "בוסט לכל המשק". עוד ציין כי למעט כי בכוונתו להחריג עד סוף השנה את ענף התיירות. "נקבל החלטות נכונות גם אם הן לא פופולריות. כרגע לבטל את החלת עד גיל 45 עם כל הכאב זה החלטה נכונה לטובת המשק".

מדובר בהקשחת המודל להארכת החל"ת שתכנן להעביר שר האוצר לשעבר ישראל כ"ץ ולפיו החל מה-1 ביולי יופסקו תשלומי דמי אבטלה למובטלים הצעירים עד גיל 28 ללא ילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully