וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה דרמטית בתלונות קשישים על הונאה וניצול

עודכן לאחרונה: 17.6.2021 / 12:24

לרגל יום המאבק בהתעללות באזרחים ותיקים. המועצה לצרכנות מדווחת על עליה של כ-30% בפניות אזרחים ותיקים אליה בשנה האחרונה. ריכזנו את עיקרי התלונות מצד קשישים:

זוג קשישים. ShutterStock
צרכנים מבוגרים הם קרקע פורייה לניצול והפעלת אמצעי לחץ/ShutterStock

עסקאות רוכלות

מכירת מוצרים או שירותים שצרכן לא הזמין, כמו ברי מים למשל, או שירות למכשירי חשמל תוך הפעלת לחצים לא סבירים לרכוש את המוצר, ובכך פוגעים בזכויותיו הכלכליות.

לנוכח מכלול של נסיבות, הימצאותם של צרכנים מבוגרים בביתם רוב שעות היממה, נכונותם להכניס אליו אנשי מכירות צעירים ואי ידיעת זכויותיהם הצרכניות, עסקת הרוכלות מבחינת בעלי העסקים היא קרקע פורייה לניצול בדידותם ולהפעלת אמצעי לחץ,

עסקת מכר מרחוק (טלמרקטינג)

פניה לצרכן באמצעות הטלפון, תוך נקיטת שיטת שיווק אגרסיבית ומניפולציות פסולות בהן מפתים את הצרכן לרכוש את המוצרים המוצעים לו, דרך מתנה או הנחה גדולה חד-פעמית, שאפשר לקבלן בעת ביצוע הרכישה בלבד.

לחלופין, לעיתים הצרכן מקבל לביתו מוצרים שלא הזמין, והוא מחויב בגינם.

שיווק שירותי רפואה דחופים ואיתור כספים אבודים

ניצול אנשים זקנים בהקשר של שיווק שירותי רפואה דחופים ואיתור כספים אבודים. סירוב לאפשר לקשישים להתייעץ עם בן משפחה, הפעלת לחץ לחתום על חוזה בו ביום והבטחה שהחתימה אינה מחייבת ושאפשר להודיע על ביטול העסקה גם לאחר החתימה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ידיים של אישה זקנה. ShutterStock
נוטים לתת אמון באנשי המכירות שמנצים את תמימותם/ShutterStock

טיפים שימושיים לאזרחים הוותיקים ולבני משפחותיהם

דרשו לקבל עותק של הסכם ההתקשרות לפני שאתם מוסרים אמצעי תשלום וקראו אותו בעיון. במקרים רבים תנאי ההתקשרות סתרו את ההבטחות שניתנו לצרכנים בשיחת הטלפון. דורשים מכם אמצעי תשלום למרות שביקשתם לראות קודם את ההסכם? צריכה להידלק אצלכם נורה אדומה.

התייעצו עם קרוב משפחה או אדם קרוב אחר לפני ביצוע העסקה, כדי לוודא שאתם מבצעים רכישה נבונה, הקפידו לשתף בני משפחה קרובים בעסקאות שאתם מבצעים.

אל תמסרו מספר כרטיס אשראי גם אם אומרים לכם שזה מתבקש כאמצעי זיהוי. במספר תלונות שהגיעו למועצה, צרכנים סיפרו שמסרו כרטיס אשראי לצורך זיהוי בלבד ונדהמו לגלות שנציג החברה עשה שימוש אסור בכרטיס האשראי וחייב אותם מבלי שהסכימו לכך. ביקשו מכם כרטיס אשראי לפני שהחלטתם לבצע את העסקה? שוב, נורה אדומה.

הקפידו לתעד ולשמור כל פניה לבית העסק. אל תתביישו! משיבים לכם שיתקשרו במועד מאוחר יותר? צריכה להידלק אצלכם נורה אדומה. אל תסמכו על הבטחות בעל פה. הן עלולות להיות תקפות עד לרגע התשלום בלבד. כדאי לדעת שאמירות כגון: "אני נותן לך דגם חדש יותר", אינן מבטיחות כי התכונות החשובות לכם אכן נמצאות בו.

שלמו באופן המבטיח את כספכם, למשל, שהתשלומים יתבצעו לאחר מועד האספקה או צ'קים שסחירותם הוגבלה (למוטב בלבד) ומועד פירעונם לאחר מועד האספקה.

קראו היטב את הוראות השימוש והמפרט אשר מגיעים בצמוד לכל מוצר חשמלי בטרם חיבורו לחשמל. בשלב זה שהמוצר רק נפתח, אך לא חובר לחשמל, אתם עדיין יכולים להתחרט ולבטל את העסקה בתוך 14 ימים מביצוע העסקה או קבלת המוצר (המאוחר מבין שניהם). הטענה כי נעשה שימוש במוצר טעונה הוכחה והיא מוטלת על כתפי בית העסק הטוען.

נתוני המועצה לצרכנות על תלונות קשישים. המועצה לצרכנות,
נתוני המועצה לצרכנות על תלונות קשישים/המועצה לצרכנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully