וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הדירות יתייקרו השנה ב-8.6%"

עודכן לאחרונה: 17.6.2021 / 13:46

"שוק הדיור בוער ונמצא על פי תהום. בכוחה של הממשלה החדשה להציל אותנו ממשבר חברתי כלכלי, אם תשכיל לטפל בכשלים של הענף ולא תסתפק בפתרונות זמניים, הפעם זה ניצחון עילאי או כישלון מוחץ", כך אמר ראול סרוגו, בכנס התאחדות הקבלנים והקרן לעידוד ענף הבנייה

בשבוע האחרון, לראשונה מתחילת הקורונה, נחשפת התמונה המלאה על חומרת המצב בענף הבנייה והתשתיות: הביקוש לדירות נוסק, תשומות הבניה עולות דרמטית, שיווק קרקעות המדינה מדשדש, לצד חלקו של השוק הפרטי במכירת קרקעות שכמעט ונמחק,

הרשויות המקומיות בולמות את ההתחדשות העירונית, מספר העובדים בענף הבנייה והתשתיות נחתך וחברות סיניות מאיימות לחסל חלקים ממנו.

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "שוק הדיור תלוי לראשונה זה שנים אך ורק בממשלה. ככל ותפעל באופן אגרסיבי בצד ההיצע, אפשר יהיה להגיע להתחלות בנייה של 70 אלף דירות בשנה בתוך פחות משלוש שנים בלבד וזה מה שיוריד את מחיר הדירות". הדברים נאמרו בכנס הבינלאומי לנדל"ן ותשתיות של התאחדות הקבלנים בוני הארץ והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה, שמתקיים באילת.

ראול סרוגו - נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ. כפיר סיון,
ראול סרוגו - נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ/כפיר סיון

היעדרם של בעלי הקרקע הפרטית, הביא לזינוק במחיר

מנכ"ל ההתאחדות אמנון מרחב הציג שורה של נתונים מבוססי דיווחים על שוק הדיור וענף הבנייה וחשף לראשונה כי בשש השנים האחרונות, צנח חלקם של מוכרי הקרקע הפרטית בישראל מ-40% ל-15% בלבד מכלל הקרקע. מרחב אמר על כך: "הירידה הקשה בהיקף הקרקע שנמכרה במשק בכלל והעדרם הכמעט מוחלק של בעלי הקרקע הפרטית ממנו, הביאו לזינוק במחירים שיזמים שילמו על הקרקעות".

אמנון מרחב, מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ. יח"צ,
אמנון מרחב, מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ/יח"צ

"המדינה היא מוכרת הכמעט בלעדית של קרקע לבניה"

חיזק את הדברים, ממלא מקום נשיא ההתאחדות, אלי אביסרור: "המחסור בקרקע זמינה לבנייה, הפך למכת מדינה והתוצאה היא מיידית. הירידות שאנחנו רואים במכירת קרקע פרטית ונכונות היזמים לשלם סכומי עתק על קרקע, מצביעות על צפי של היזמים והקבלנים להמשך עליית המחירים שכבר מתרחשת".

"מול עינינו יש אות אזהרה גדול. המדינה הפכה למוכרת הקרקע לבנייה כמעט לבדה, לראשונה זה עשרות שנים. הממשלה הזו קיבלה אופציה להעלות את הענף והמשק על דרך חדשה".

המחסור בעובדים עלה, ההמתנה לדירה מתארכת

עוד אמר מנכ"ל ההתאחדות, אמנון מרחב: "התמונה הרחבה היא של מחסור מדרדר בעובדי העבודות הרטובות כבר שנים. אלה עבודות שישראלים לא מוכנים לבצע. חוסר בעובדים הוא חסם מרכזי שעליו אנחנו מתריעים שנים ומביא להתארכות זמן הבנייה והגיע השנה לשיא חדש של 31.5 חודשי בנייה בממוצע".

סרוגו אמר: "אנחנו זקוקים לתוספת 30,000 עובדים זרים לענף הבנייה, שתוביל לקיצור זמן הבנייה הממוצע בחצי שנה ועלייה ביכולת הייצור לכדי תוספת של 12,000 יח"ד בכל שנה".

"היעדר תכנון ובנייה ארוכי טווח"

סגן נשיא ההתאחדות, חיים פייגלין: "ההתאחדות הייתה הראשונה להתריע על היעדר חשיבה ארוכת טווח של תכנון הבנייה בישראל, כבר לפני כחמש שנים. כבר שנים שאנחנו מצביעים על חוסר ההיגיון. המדינה מדברת על צפי הכפלת האוכלוסייה עד 2050 אבל מתנהגת כאילו זה לעולם לא יגיע".

"הממשלה הנכנסת צריכה לפתוח דף חדש בתחום התכנון ולהציג מיד הליך תכנון מתארי רב שנתי ולקבוע יעד של האצת התחלות בניה שיגיע ל-100 אלף דירות בשנה בתוך שנים ספורות. התכנון צריך לכלול שני מטרופוליני ענק בצפון ובדרום לאוכלוסייה של 1.5-2.5 מיליון תושבים ועיבוי מיידי בערים הקיימות. בכלל זה יש לאפשר המרת תוכניות חסרות עתיד לשטחי תעסוקה לטובת גידול בהיצע דירות למגורים, חשיבה מחדש על בנייה לגובה ותכנון מגדלים מעורבי שימושים. לא תהיה דרך אחרת להתמודד עם העתיד במדינה עם קצב גידול כמו שלנו בישראל".

"הסינים יגרמו ל- 7,600 מובטלים ישראלים בענף"

"בתחום התשתיות", אומר סגן נשיא ההתאחדות צביקה דוד, "ישנה הזדמנות לקפיצת דרך אמיתית. בתקופת הקורונה ההשקעה בתשתיות הייתה מפתח מרכזי למניעת הדרדרות המשק למשבר חמור הרבה יותר. הממשלה הנכנסת חייבת להחליט על הגדלת השקעות בתשתיות ובנייה ציבורית: הגדלת ההשקעה ל-6 מיליארד שקלים, תתרום לעלייה של 4% בהשקעה בתוצר עד 2023 ותקרב אותנו מאוד להיקף המקובל במדינות OECD".

דוד אף התייחס לתהליך השתלטות של חברות בנייה סיניות על הענף. "מדובר ברעה חולה בחסות המדינה. יש כאן תעשייה ענקית שמפרנסת מאות אלפי ישראלים ואנחנו שבים ומתריעים על הסיכונים הכלכליים והביטחוניים שבכניסת חברות זרות שבבעלות ממשלת סין לענף שלנו. חברות שרגליהן הודרו כמעט מכל מדינה במערב. זו אותה סין שהצביעה נגדנו באו"ם שוב ושוב ואותה סין שמואשמת על ידי נשיא ארה"ב, בפגיעה בביטחון בכל מקום שבו היא בונה".

"50 מיליארד שקל לסינים, במקום לידיים ישראליות"

לדברי דוד "סכנת הפוטנציאל לזכיות של חברות סיניות/זרות בשנים 2021-2029 מתוך תכניות שאושרו ותוקצבו בלבד, הוא לא פחות מ-50.3 מיליארד שקל. כל שקל בהם היה יכול לעבור לידיים ישראליות משלמות מיסים ותורמות למשק. אם לא יהיה שינוי עד 2029 יאבדו 7,600 עובדים ישראלים את מקום עבודתם לסינים. אנחנו דורשים מהממשלה לחקור לעומק את ההשפעה הצפויה מכניסתם לעבודה פה ובטוחים שהמסקנות יאפשרו שינוי תפיסה שיגן על הקבלנים הישראלים".

אייל ינאי. עודד קרני,
אייל ינאי, מנכ"ל משותף בחברת המידע העסקי Coface Bdi/עודד קרני

עליה של כמעט-9% במחירי הדירות השנה

אייל ינאי, מנכ"ל משותף בחברת המידע העסקי Coface Bdi: "מסקר הקבלנים שערכנו עולה כי שנת הקורונה אכן פגעה פגיעה משמעותית בענף הבנייה. לצד הירידה ברווחיות, יחד עם זאת, מבנה ההון של החברות בענף נותר יציב, כמו גם מוסר התשלומים בענף".

ינאי הוסיף ושיתף מתוך הסקר: "על רקע משבר הקורונה, מספר חברות הבנייה בישראל המשיך לקטון, יחד עם ירידה במספר הקבלנים הפעילים ו-133 חברות בניה שנגרעו מהענף השנה. לאור זאת, מרבית הקבלנים צופים גידול בפעילות ועליית מחירים ניכרת גם השנה, שעל פי הסקר תגיע לגידול של 8.6% בממוצע, הגבוה ביותר בשבע השנים האחרונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully