וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים מאקנה? יוני הוא חודש המודעות הבינלאומי למחלת העור שמטרידה רבים

עודכן לאחרונה: 20.6.2021 / 16:38

אקנה, ממחלות העור הנפוצות בגיל ההתבגרות ושכיחה בעיקר בצמוד לתקופת הבגרות המינית, אולם חשוב להכיר שמחלת האקנה נפוצה לא פחות גם בהקשר לשינויים הורמונליים בגילאים מתקדמים יותר. על פי נתון חדש, 85% מכלל האוכלוסייה סובלים מאקנה

לא מעט ידועניות בגילאים בוגרים, אימהות לילדים וסבתות לנכדים כבר הצהירו ברשתות החברתיות על הבעיה שפחדו לחשוף - אקנה בגיל בוגר. בנוסף, נתון חדש המשקף את שכיחות המחלה, עומד על כ-85% מכלל האוכלוסייה בעולם המערבי אשר סבלו ממחלת האקנה.

פולה בליק דיין, מומחית לרפואה טבעית וקוסמטיקה מתקדמת: "אקנה הנקראת גם חטטת היא דלקת של בלוטות החלב וזקיק השערות. הפצעים מופיעים בדרך כלל, כתגובה לקויה להורמוני הגוף או חוסר ויטמינים מקבוצת B או ויטמין D וC. יש שלושה הורמונים עיקריים בגוף אסטרוגן, פרוגסטרון וטסטוסטרון, בין ההורמונים צריך להיות איזון בזמן שאין איזון בין ההורמונים אנו עלולים לסבול מאקנה. עוד סיבה לאקנה יכולה להיות גם מתח נפשי, הגורם להגברת התפוקה ההורמונלית מבלוטות יתרת הכליה".

פולה בליק דיין, מומחית לרפואה טבעית וקוסמטיקה מתקדמת. אור גפן,
פולה בליק דיין, מומחית לרפואה טבעית וקוסמטיקה מתקדמת/אור גפן

לעיתים מביא למצבים בלתי הפיכים על הפנים ולנפש

עם השנים חלה עלייה חדה במספר המתמודדים עם המחלה בעיקר במדינות המערב, מה שקידם את עולם הרפואה לחקור עוד ועוד בנושא ולמצוא טיפולים ופתרונות בתחום.

לכולנו ברור כי מחלת האקנה יכולה לגרום למראה מעורר סלידה, להגביר בעיות של דימוי עצמי וביטחון עצמי. בנוסף, ההצטלקות עצמה שנוצרת מהמחלה ונשארת כתוצאה מפצעי בגרות מודלקים שלא טופלו עלולה לפעמים להביא למצבים בלתי הפיכים של הפנים ושל הנפש.

לצד פתרונות מוכרים או מוכרים פחות, בייתים או רפואיים מחלת האקנה כבר אינה מזוהה עם גיל ההתבגרות בלבד ויתרה מכך הרפואה האסתטית מעמידה בפנינו כיום מגוון פתרונות המתאימים לבעיית האקנה בכל גיל וכמעט תחת כל השפעה.

אז מה האפשרויות המוצעות כיום לטיפול באקנה?

אקנה. ShutterStock
אקנה - מחלת העור עשויה להופיע גם בגיל המאוחר/ShutterStock

טיפול רפואי

הפתרונות הרפואיים לטיפול באקנה: ד"ר סיון מרסר, מומחית לרפואת עור אסתטיקה ולייזר מסבירה כי שיטות הטיפול המסורתיות בעולם הדרמטולוגיה לטפל במחלת האקנה הן תרופות אנטיביוטיות שהאפקט שלהן יעיל לפצעי אקנה בגיל בגרות בעודם מודלקים. תופעות הלוואי הן קלות וניתן לצלוח איתם מקרים של מחלת אקנה קלה יחסית.

גלולות למניעת הריון

אופציות נוספות הן תכשירים הורמונאליים; גלולות למניעת הריון למשל, הפועלות להקטנת תהליך הפרשת החלב ותכשירים המבוססים על נגזרות של ויטמין A כמו ראוקוטן, הנועד לטיפול להפחתת הפרשת בלוטות החלב. טיפול זה נחשב ליעיל מאוד אך הוא אסור לנשים בהריון ועלול לגרום לתופעות לוואי רבות ועל כן ההתאמה שלו מחייבת במרשם ומעקב קפדני מאוד של רופא העור, אל מול המידע הרפואי של המטופל.

חומצות

כיום, במקרים נוספים אחרים, רופאי עור מפנים לרקיחה ומרשמים של חומצות, למשל חומצה רטינואית, גם היא נגזרת של ויטמין A ומטרתה העיקרית היא שחרור פקקי חלב התקועים בתעלת זקיק השערה. היא עלולה לגרום לגירוי, יובש ודלקת של העור אך משפרת את מצב האקנה ברוב המקרים.

חשוב לציין כי יש לגלות סבלנות לאורך התהליכים המרפאים את מחלת האקנה. ברוב המקרים ניתן לראות שיפור לפחות לאחר 6-4 שבועות של טיפול מוקפד.

טיפול קוסמטי

פתרונות הקוסמטיקה המקצועית לתסמיני אקנה בעור: ליאת פליסר הלפרט סמנכ"לית הדרכה ופיתוח בדרמלוג'יקה ישראל, מסבירה כי מחלת האקנה אינה גזירת גורל, לבסוף היא נעלמת וישנם דרכים לשפר את המחלה ואף להעלים אותה לגמרי, אם כי הדרך בה בוחרים חשובה מאוד לתוצאה הסופית. ראשית חשוב אבחון העור אצל בעל/ת מקצוע, דרמטרפיסטית או רופא עור כמובן ורק לאחר לגשת לאופן שגרת הטיפול.

הלפרט פליסר מונה נקודות חשובות אליהן יש לשים לב: מניעה על בסיס קוד גנטי - אם יש אקנה במשפחה, סביר להניח שיהיו תסמינים למחלה בצורת קומודונים ונקבוביות בולטות כבר בגיל מאוד צעיר, לכן חשוב כבר בהופעתן הראשונית - למנוע את ההחרפה של מצב העור וישר ללכת לטפל אצל איש מקצוע, שם יטופל העור בסדרת תכשירים, שתפקידם קטילה של חיידקי האקנה עד לדעיכתם, כמובן שבמצב קיצון יש לגשת לרופא עור ולטפל באמצעות תרופות מסוג ראוקוטן.

הקשר בין אקנה להגנה מהשמש - הדעה הרווחת היא שוויטמין D (שמש) משפר אקנה ומייבשו, זו טעות שעלולה להביא להתפרצות והחמרה ולכן, עור אקנתי צריך להיות מוגן בקפידה מהשמש באמצעות מקדמי הגנה ייעודיים לעור שמן המכילים רכיבים שמעכבים את התפתחות הדלקת, והם למעשה גם תכשיר טיפולי לעור וגם מסנן קרינה ומגן מהשמש.

עוד בעניין תכשירים ייעודיים יש לשים לב להשתמש ב תכשירים שאינם מכילים אלכוהול, דטרגנים, חומרי בישום או שאינם ייעודיים לעור שמן. אלו עלולים לייבש ואף להרוס את מרקם העור, מפאת ייצור מוגבר של חלב, ייבוש וחוזר חלילה וזה נזק שמסרב להסתיים.

sebum clearing masque, סבון קלירינג מסק של דרמלוגיקה מסדרת אקטיב קלירינג מחיר 223 שקלים. יחסי ציבור,
sebum clearing masque, סבון קלירינג מסק של דרמלוגיקה מסדרת אקטיב קלירינג מחיר 223 שקלים/יחסי ציבור

רפואה טבעית וקומסטיקה מתקדמת

פוללה בליק דיין: "טיפול חייב להיות חיצוני ופנימי יחד. האקנה יופיע לרוב באזורים בהם יש ריבוי של בלוטות חלב שהמקום הכי שכיח זה הפנים אך גם יכול להתפתח אקנה באזור הגב והחזה. היות ומדובר על חוסר איזון הורמונלי טיפול באקנה יעשה ראשית ע"י בדיקות דם על מנת לבדוק האם קיים חוסר איזון ובירור לגבי התנהלות חיים. ישנם גורמים נוספים שמשפיעים על הופעת אקנה כמו לחץ, חשיפה לחיידקים ואבק וכו. אוכלוסיה עם נטייה לאקנה תהיה רגישה יותר במצב סטרס כמו לפני מבחנים, חיילים בזמן הטירונות או כל שינוי בחיים".

סבון פנים לניקוי יסודי ושיקום עור הפנים, פולה. המחיר: 130 שקלים. תומר מסינגר,
סבון פנים לניקוי יסודי ושיקום עור הפנים, פולה. המחיר: 130 שקלים/תומר מסינגר

צמחי המרפא מהרפואה הסינית

פתרונות מעולם צמחי המרפא ברפואה הסינית, המועילים לתסמיני עור שמן ואקנתי,

"אקנה הינה בעיית העור השכיחה ביותר" אומר ד"ר איתן ברמן, מומחה ברפואת העור ויועץ לחברת "קמדיס", המפתחת ומוכרת מוצרי לטיפול בבעיות עור, "לעיתים פציינטים שלי מגיעים אלי מתוסכלים משגרת הטיפול שלהם משום שאינה מביאה תוצאות ואני ממליץ לשמור על פשטות בשגרת הטיפול ולבחור במוצרים הנכונים ללא שימוש "יתר".

אק קליר קיט, ערכת האקנה של קמדיס. מחיר 143 שקלים. יחסי ציבור,
אק קליר קיט, ערכת האקנה של קמדיס. מחיר 143 שקלים/יחסי ציבור

הצמחים העיקריים המיטיבים עם אקנה:

צמח הפורטולקה - צמח אנטי דלקתי המעכב את התפתחות הפתוגן שמעודד אקנה ה - Cutibacteriumacnes במקביל פעילות הצמח מעודדת את התפתחות החיידק החיובי staphylococcus epidermis - חיידק שחי תמיד בסביבת העור שלנו, ובמצבי אקנה כמותו יורדת ומאפשרת לפתוגן השלילי להתרבות.

צמח הרובהאוב והסקוטלריה - נחשבים צמחים מובילים, במקרה של אקנה הינם סייעים לויסות כמות החלב (הסבום) המופרש בעור, בנוסף הם מסייעים כמו צמח הפורטולקה לאיזון מחדש של מיקרוביום העור.

מייבש פצעונים מסדרת דרמאור של ביוטיקייר מחיר 14.90 שקלים. יחסי ציבור,
מייבש פצעונים מסדרת דרמאור של ביוטיקייר מחיר 14.90 שקלים/יחסי ציבור

אזהרות וטיפים

ניקוי יתר: "רבים נוטים לחשוב שניקוי הפנים פעמים רבות ביום יעזור להפחתת השומניות והפצעונים. האמת היא הפוכה: ניקוי יתר עלול להגביר את רמת ייצור השומן בעור כפיצוי על "סילוקו" בניקוי. לכן מומלץ לנקות העור עם סבון פנים המותאם לעור שמנוני ונוטה לפצעונים, שאינו מייבש את העור ומסייע להפחתת החלב העודף שגורם להתפרצות האקנה. יש לכל היותר, יש לנקות את הפנים פעמיים ביום - בוקר וערב".

מים ולא שמן: "איזון העור ורמת הלחות בו חשובה מאוד בעור שומני הנוטה לפצעונים. מומלץ לבחור בקרם על בסיס מים ולא על בסיס שמן, קרם על בסיס שמנים יכול לחסום את נקבוביות העור ולגרום להאצת פצעונים ואקנה".

גירוי יתר: מגוון רחב של טיפולים שניתנים היום להקלה על אקנה, טיפולים אומנם אפקטיביים, אבל עלולים לגרום לגירוי, ותופעות לוואי אחרות.

instytutum acne ערכת טיפוח לעור אקנתי של אינסטיטוטום, מותג טיפוח אינדי. מחיר 779 שקלים. יחסי ציבור,
instytutum acne ערכת טיפוח לעור אקנתי של אינסטיטוטום, מותג טיפוח אינדי. מחיר 779 שקלים/יחסי ציבור

מחלת העור השכיחה ביותר בעולם

יונית בומשטיין מנהלת מחקר ופיתוח ו CTO של חברת קמדיס: אקנה וולגריס היא מחלת העור השכיחה ביותר בעולם. המחלה מאופיינת בנגעים, קומדונים, ראשים לבנים שחורים ופצעים מוגלתיים וציסטות לעיתים. העור בדרך כלל אדמומי, ואפילו כואב.

חלופת מוצרים המכילים צמחים יכולה להציע פתרון בטוח ללא תופעות לוואי. כל צמח מכיל קבוצות מולקולות רבות ומגוונות. "עבודת הצוות" בין קבוצות המולקולות הרבות מעצימה את האפקט הטיפולי תוך שמירה על התאים הבריאים בעור. מנגנונים אלו מורידים את הסיכון לתגובות ותופעות לוואי מצד המטופל לדוגמה, בטיפול אנטיביוטי, האנטיביוטיקה אמנם משמידה את החיידק "הרע"- מחולל המחלה, אבל במקביל יכולה להשמיד גם חיידקים טובים המאזנים את העור.

בתכשירים המכילים תמציות צמחים, הפעילות היא סלקטיבית, היא תוקפת את החיידקים הבעייתיים ובמקביל מעודדת גידול של החיידקים טובים התומכים בסביבת עור מאוזנת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully