וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך המלא לזכויות בני נוער בעבודה

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 22.6.2021 / 17:26

עם היציאה לחופש הגדול בני נוער רבים מחפשים עבודה, בין אם כדי לממן את בילויי הקיץ או לסייע בפרנסת המשפחה. במקרים רבים מעסיקים מנצלים את העובדים הצעירים. כדי להימנע מכך, מפרסם היום משרד העבודה והרווחה את זכויות בני הנוער בעבודה

רגע לפני החופש הגדול, מינהל אסדרה ואכיפה בזרוע העבודה מפרסם מדריך זכויות מעודכן לבני הנוער העובדים:

באיזה גיל אפשר להתחיל?
חל איסור על העסקת בני נוער מתחת לגיל 14 ולכן אם טרם מלאו לכם 14 לא ניתן להעסיק אתכם.
אם מלאו לכם 14 וטרם מלאו לכם 16 מותר להעסיק אתכם רק במהלך חופשות רשמיות מהלימודים.
אם מלאו לכם 16 מותר להעסיק אתכם גם במהלך שנת הלימודים.
אם אתם חניכים העובדים על מנת לרכוש מקצוע במסגרת עבודה מעשית מודרכת (בנוסף על לימודי מקצוע) על פי חוק החניכות, מותר להעסיק אתכם במהלך שנת הלימודים כבר מגיל 15.

באלו מסמכים עלי להצטייד כדי להתחיל לעבוד?
כל שעליך לעשות הוא לגשת לרופא המשפחה ולבקש אישור רפואי להעסקה ולהגישו למעסיק. לאישור הרפואי המוגש למעסיק יש לצרף צילום תעודת זהות שלך או של אחד מהוריך. למעסיק אסור להתחיל בהעסקתך לפני שהוגשו לו מסמכים אלו.

האם עלי לדרוש מסמכים כלשהם מהמעסיק עם תחילת העסקתי?
המעסיק נדרש למסור לך, תוך 7 ימים מיום תחילת העבודה, טופס הנקרא הודעה לעובד שמטרתו להבהיר לך את מהות העבודה שעליך לבצע וכן את הזכויות שלך. בהודעה לעובד צריכים להופיע, בין היתר, זהות המעסיק והעובד, תאריך תחילת העבודה ומשך תקופת העבודה, עיקרי התפקיד של העובד, שמו ותפקידו של הממונה הישיר של העובד, גובה השכר השעתי של העובד, אורכו של יום העבודה ושל שבוע העבודה, וכן פרטים נוספים אשר יוכלו לסייע לעובד לדעת טוב יותר מה מצופה ממנו במהלך תקופת עבודתו.

מה הוא שכר המינימום שמגיע לי?
בטבלה הבאה ניתן למצוא את התעריף השעתי המינימלי שמחויב המעסיק לשלם לך. באפשרות המעסיק כמובן להציע שכר הגבוה מהתעריף המינימלי.

טבלת שכר לבני נוער. משרד העבודה,
טבלת שכר המינימום לבני נוער, כולל חניכים/משרד העבודה

אם המעסיק מציע לי שכר כולל גבוה משכר המינימום לגילי שאינו תלוי במספר שעות עבודה?
כאשר העובד משתכר בשכר חודשי, יש לוודא כי היקף התשלום שהעובד מקבל בהתאם להיקף משרתו אינו נמוך משכר המינימום.

האם רשאי המעסיק לבסס את שכרי רק על טיפים שקיבלתי עבור שרות מלקוחות?
כן, בתנאי שהכסף נספר בספרי החשבונות של המעסיק. במידה וסכום הטיפים לא יגיע לתעריף שכר המינימום - על המעסיק להשלים סכום זה.

האם מגיע לי החזר הוצאות על נסיעות לעבודה?
בנוסף לשכר עבור עבודתך, מגיעים לך דמי נסיעה ממקום המגורים אל מקום העבודה ובחזרה- כאשר מדובר במרחק של יותר משתי תחנות אוטובוס. זאת, בסכום כולל של עד 22.60 ₪ ליום עבודה. כלומר, אם הוצאות הנסיעה שלך עולות על 22.60 ₪ (הלוך וחזור), המעסיק אינו מחויב לשלם לך הוצאות נסיעה העולות על סכום זה. כמו כן, אם הוצאות הנסיעות נמוכות מהסכום, המעסיק מחויב לשלם רק את הסכום המינימלי הדרוש לך בכדי להגיע לעבודה ולחזור למקום המגורים.

האם המעסיק חייב לתת לי הפסקה?
ביום עבודה הנמשך 6 שעות ומעלה חובה לתת לכם לפחות 45 דקות הפסקה, מתוכן 30 דקות רצופות. השהות במקום היא בד"כ על חשבונכם, אלא אם נוכחותכם במקום נדרשת על ידי המעסיק.
ומה לגבי הפסקות לשימוש בשירותים?
המעסיק מחויב לתת לך הפסקות לשימוש בשירותים בהתאם לצרכיך.

כמה שעות מותר לי לעבוד ביום?
בני 14 ומעלה מותר להעסיק לכל היותר 40 שעות בשבוע ועד 8 שעות ביום בין השעות 08:00-20:00 . לבני ובנות 16 ומעלה בלבד, במקום בו עובדים חמישה ימים בשבוע, מותר עד 9 שעות ביום, בין השעות 06:00-24:00.
אסור להעסיק אתכם בשעות נוספות! במידה והועסקתם בשעות נוספות, המעסיק למעשה עבר על החוק, ואולם, הוא מחויב לשלם לכם על העבודה בשעות אלו.

המעסיק מבקש שאעבוד ביום שבת. האם מותר לי?
אסור להעסיק אתכם ביום המנוחה השבועי! על פי חוק, יום המנוחה השבועי לעובד יהודי הינו שבת; יום המנוחה השבועי לעובד לא יהודי הוא שישי, שבת או ראשון - לפי בחירתו (כאשר היום הנבחר חייב להישאר קבוע לאורך תקופת העסקתו). לדוגמה, ניתן להעסיק עובד יהודי ביום שישי עד כניסת השבת, כאשר זמן המנוחה הוא לפחות 36 שעות.
חגים נחשבים כיום מנוחה שבועי ולכן אסור להעסיקך בימים אלו. בחול המועד מותר להעסיקך כרגיל.

האם המעסיק חייב לשלם לי בעבור תקופת התלמדות במקום?
המעסיק מחויב לשלם לעובד בעבור הזמן שהוא נמצא לרשותו, לרבות תקופת התלמדות או תקופת ניסיון.
יש לשלם שכר עבור כל שעת עבודה החל מן השעה הראשונה. בנוסף, חובה לשלם עבור ימי הכנה וישיבות עבודה - מדובר בחלק בלתי נפרד מהעבודה; על כל שעה של "יום הכנה", "השתלמות" או "ישיבת עבודה" יש לשלם.

שברתי צלחת במסעדה. האם המעסיק יכול להוריד לי מהמשכורת את הנזק שנגרם לו?
אין להטיל על העובד קנסות או עונשים! כל ניכוי מהשכר, בגין קנסות, נזקים וכיוצא באלה אסור, אלא אם כן הותר בפירוש בהסכם קיבוצי.

לפניות ותלונות בחשד להפרות חוקי עבודה ניתן לפנות למינהל הסדרה ואכיפת חוקי עבודה במשרד העבודה: report.achifa@labor.gov.il; פקס: 03-6828690; טלפון: 2570*
ניתן גם להגיש תלונה אנונימית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully