וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק העבודה: פגיעת הקורונה מתגלה רק עתה?

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 23.6.2021 / 15:04

שירות התעסוקה מציג את נתוני התעסוקה לחודש מאי 2021: לראשונה מאז פרץ המשבר, שיעור תובעי האבטלה שאינם בחל"ת ונותרו ללא מעסיק, גבוה יותר ממספר השוהים בחל"ת - 45.4% לעומת 54.6%. נמשכת הירידה במספר דורשי העבודה

כמו בכל חודש מפרסם היום שירות התעסוקה נתונים תונים עיקריים על שוק העבודה בישראל, והפעם, למרות ירידה במספר דורשי העבודה בישראל, מתגלה שינוי יחסי שאפשר שהוא צריך להדיר שינה מעיני כל העוסקים בתחום:

אם חשב מישהו שהקורונה ונזקיה עומדים לחלוף מחיינו, מלמדים נתוני שירות התעסוקה כי הוא התבדה - ולא רק בגלל החשש שמעוררת ההתפרצות האחרונה. מאז נפתח המשק נדמה היה כי המובטלים "החדשים", שאיבדו את מקום עבודתם כתוצאה מהשינויים שחוללה המגפה, חוזרים בהדרגה לעבודה.

אלא שפגיעת הקורונה לא התבטאה רק באובדן זמני של מקום העבודה, אלא גם בסגירת עסקים גבוהה (ביחס לממוצע בשנים קודמות) ובצמצומים. לכן, למרות המשך מקמת הירידה במספר תובעי האבטלה, הנתון לפיו יש לראשונה יותר דורשי אבטלה מאשר שוהים בחל"ת, צריכה להדליק נורה אדומה.

טקס חילופי שרים במשרד הכלכלה- אורנה ברביבאי ועמיר פרץ, 14 ביוני 2021. שריה דיאמנט, פלאש 90
שרת הכלכלה החדשה, האלופה במיל' אורנה ברביבאי. קושרת בין הפריון בעבודה לרמת החיים/פלאש 90, שריה דיאמנט

עיקרי דוח שירות התעסוקה:

• נמשכת מגמה הירידה במספר דורשי העבודה: בין סוף אפריל לסוף מאי, ירד סך דורשי העבודה (לרבות תובעי אבטלה, תובעי הבטחת הכנסה ודו"ע שאינם תובעים כל קצבה) ב 10% - מ- 580,464 בסוף אפריל ל- 522,579 אלף בסוף מאי.

• מספר תובעי האבטלה הנמוך ביותר מאז פרץ המשבר: בסוף מאי, לראשונה מאז ה 15.3.2020, עמד מספר דורשי העבודה תובעי האבטלה על פחות מ 400 אלף (397,502).

• העלייה במספר המשרות הפנויות לצד הירידה במספר דורשי העבודה מעידה על התאוששות המשק: בניכוי מספר דו"ע השוהים בחל"ת, במהלך חודש מאי על כל משרה פנויה במשק התחרו 1.5 דורשי עבודה - דומה מאוד לנתונים ששררו בישראל ב- 2017.

• קצב וסיכויי החזרה לעבודה תלויים במידת החוסן התעסוקתי של דורש העבודה: נתוני חודש מאי מלמדים כי ככל שדורש העבודה חסין יותר תעסוקתית, כך קצב וסיכויי החזרה שלו לעבודה גבוהים יותר ולהפך - למשל, בין פברואר למאי ירד מספר דורשי העבודה השוהים בחל"ת ב- 55%, בעוד מספר דורשי העבודה שנותרו ללא מעסיק בקצה ירד ב- 9% בלבד; בדומה, נמצא שלנשים, מבוגרים, ערבים ודורשי עבודה עם מיומנויות עבודה נמוכות יותר קשה יותר לחזור לעבודה.

• גם החודש, הערים הערביות והחרדיות ניצבות בראש רשימת הערים בעלות שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר: בדומה למגמות שנרשמו מאז היציאה מהסגר השלישי, גם במאי נרשמה ירידה בשיעור דורשי העבודה בכל הערים (לבד מרהט) כאשר בדומה לחודשים הקרובים גם במאי נמשכה התאוששותה הגוברת של אילת. 4 מתוך 5 הערים הראשונות ברשימה הן ערביות ואחת מהן חרדית, כאשר את הרשימה מובילה גם החודש אום אל פחם עם שיעור דורשי עבודה של 22.4%.

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "דורשי העבודה שנתונים בסיכון תעסוקתי הם אלו שרחוקים יותר משוק העבודה"/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

"יש לפעול לטיפוח ההון האנושי"

שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה (במיל') אורנה ברביבאי: "ישנו קשר בין פריון עבודה נמוך לבין הפער ההולך וגדל ברמת החיים. נמשיך לפעול למען החזרת המובטלים לשוק העבודה, לצמצם פערי השתכרות ולמצוא פתרונות יצירתיים לצמיחת המשק".

מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור: "נתוני התעסוקה שנרשמו מאז היציאה מהסגר השלישי, ובפרט אלו שנרשמו במהלך חודש מאי, מעידים שוב שדורשי העבודה שנתונים בסיכון תעסוקתי הם אלו שרחוקים יותר משוק העבודה.

המשמעות היא, שגם בתום תקופת הזכאות רבים מהם עלולים להתקשות לשוב למעגל העבודה, להיקלע לאבטלה ממושכת, אולי אף כרונית, ובחלק לא מבוטל מהמקרים להזדקק לקצבאות סוציאליות. כדי לאפשר את חזרתם לעבודה ולהבטיח את סיכויי ההתמדה והמוביליות שלהם בשוק העבודה יש לפעול לטיפוח ההון האנושי והתאמתו לתנאי השוק המשתנים, לעודד חזרה מיטבית לעבודה ולאפשר רשת ביטחון אפקטיבית ודיפרנציאלית למי שיזדקקו לה ויתקשו לשוב לעבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully