וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המטבע הסיני החדש בדרך לכבוש את העולם הפיננסי?

תהילה לוי לאטי

עודכן לאחרונה: 23.6.2021 / 16:32

מטבע סיני חדש כובש את סין, אבל בניגוד למטבעות בלוקצ'יין אחרים, הוא נשלט על ידי הבנק המרכזי ומהווה צעד נוסף בהשלמת המהפכה המוניטרית הגדולה של המדינה

ב-23 בפברואר הודיעה העיר צ'נגדו על הגרלה מיוחדת: מאתיים אלף שוברים נמכרו בערכים של בין 27-37 דולר, כאשר הפרס הגדול הוא בשווי של כ-6 מיליון דולר. אלא שהפרס לא ישולם ביואן - הוא ישולם במטבע הדיגיטלי החדש שהנפיק הבנק המרכזי, ה-DCEP (Digital Currency Electronic Payment), מדובר במטבע הדיגיטלי החוקי היחיד בסין לעת עתה.

ההגרלה בצ'נגדו גדולה יותר מזו שנערכה בבייג'ינג בראשית אותו חודש, בה הוגרלו כ-1.5 מיליון דולר בין חמישים אלף משתתפים. בשש פרובינציות וערים אחרות ביניהן שנז'ן וסוג'ו גם ערכו בחודשים האחרונים בדיקות משלהן לפופולריות המטבע הדיגיטלי המדובר. בדומה להגרלה בבייג'ינג, גם ההגרלה של צ'נגדו נערכה לרגל חגיגות ראש השנה הסינית וחולקו בה מעטפות אדומות (מתנות לראש השנה הסיני). המטבע הדיגיטאלי כבר יכול לשמש לתשלום חשבונות, נסיעות, קניות ותשלום לרשויות ממשלתיות וסין מתכננת להפצה גדולה יותר שלו באולימפיאדת החורף שתיערך בבייג'ינג בחורף הבא.

המטבע החדש הסיני משתמש בטכנולוגיית בלוקצ'יין -תיעוד דיגיטלי אוניברסלי המשמש לאימות עסקאות. אך בשונה מביטקוין ומטבעות קריפטו דומים, המופעלים על ידי מערכת מבוזרת, המטבע הדיגיטלי החדש נשלט על ידי גורם יחיד - הבנק המרכזי של סין.

מטבע DCEP. אתר רשמי,
נשלט על ידי הבנק המרכזי. DCEP/אתר רשמי

בכך נראה שהמעבר להגרלת מטבעות קריפטו הוא חלק בלתי נפרד ממהפכת תשלומי האונליין שעברה סין בשנים האחרונות. שתי האפליקציות העיקריות והמפורסמות ביותר לתשלומי אונליין הן Alipay של Alibaba ו-Wechat Pay של Tencent. המטבע הדיגיטלי החדש שפיתח הבנק המרכזי בסין צפוי לעבוד בטכניקה זהה לאפליקציות התשלום.

כוונתה של ממשלת סין היא למעשה להמיר את המערכת המוניטרית כולה, על מנת שתתבסס בטווח הארוך על המטבע החדש. כך למשל, מקודמת חקיקה שתחייב סוחרים לקבל את ה-DCEP כתשלום חוקי לכל דבר. בהתאם, מקודמת מדיניות והנחיות לצמצום להגבלת מונופולים בפלטפורמות אונליין, כאשר חלק מהמטרה היא לצמצם את כוחן ואת העוצמה הכלכלית שצברו ענקיות האינטרנט הסיניות, בין היתר בתשלומי אונליין דרך הפלטפורמות שלהם ולאפשר לממשל הסיני יותר שליטה בנושא. בנוסף, מקדמת סין בשנים האחרונות את מערכת דירוג האשראי של סין. מערכת דירוג האשראי אוספת מידע על יחידים וחברות בסין ומדרגת את ההתנהגות והדירוג הפיננסי של יחידים וחברות בסין. כך למעשה יהיה לסין מידע כולל על משתמשי המטבע.

יתרונות השימוש במטבע הדיגיטלי ברורים: הקטנת העלויות של העברות בנקאיות, צמצום הסיכונים שבעסקאות מזומן לא מקוונות, מיגור הלבנות הון ומימונים בלתי חוקיים והכל בפיקוח ישיר של הממשל בסין.

תהילה לוי לאטו. נטלי שור,
עו"ד תהילה לוי לאטי/נטלי שור

הבנק המרכזי בסין מקדים מדינות רבות אחרות בעולם אשר שוקלות גם הן לפתח מטבע דיגיטלי. למעשה, ככל הנראה סין תהיה הכלכלה הגדולה בעולם, שתהיה הראשונה להשיק מטבע דיגיטלי לאומי. ככל שיותר מדינות תשתמשנה במטבע הדיגיטלי הסיני, תוכל להיווצר סיטואציה חדשה של בניית מערכת פיננסית חדשה, המבוססת על המטבע הסיני.

נוכחותה של סין במדינות רבות כחלק מתוכנית דרך המשי והקשרים של סין עם מדיניות רבות במזרח אסיה, אפריקה ובדרום אמריקה , עשויים לסייע לה בהפצת המטבע הדיגיטלי שלה ולהגדיל את חלקו של המטבע המקומי שלה בעתודות המט"ח של מדינות אחרות. בהתאם לכך, סין כבר החלה בפיילוט בהונג קונג, שמהווה מרכז סחר משמעותי למטבע הסיני וכן החלה בשיתוף פעולה בנוגע למטבע הדיגיטלי עם תאילנד ועם איחוד האמירויות. נראה כי מאמציה של סין להפוך את המטבע הדיגיטלי לבינלאומי נובע מתוך רצון להציב את המטבע הדיגיטלי כמוביל עולמי ובכך להתגבר על מטבעות דומיננטיים אחרים בעולם.

עורכת הדין תהילה לוי לאטי, שותפה ומנהלת מחלקת סין ומזרח אסיה במשרד עורכי הדין הבינלאומי סאליבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully