וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הבנקאות היא הסלולר החדש?

מאיה רפפורט, סמנכ"לית ב-PEPPER

עודכן לאחרונה: 25.6.2021 / 8:57

זוכרים את השינוי הדרמטי בשוק הסלולר, ביום שבו נכנסה לתוקף הרפורמה שמאפשרת לנו להתנייד בין המפעילים? אותו הדבר הולך לקרות בחודשים הקרובים למערכת הבנקאית, כאשר נוכל לנייד את חשבון הבנק שלנו ב"קליק"

זוכרים שפעם, בכל פעם שרצינו לעבור מחברת סלולר אחת לשנייה היינו צריכים להחליף מספר טלפון? כל זה השתנה בסוף 2007, אז יצאה רפורמת ניוד המספרים בשוק הסלולר. באותה תקופה עבדתי בסלקום וכולנו נערכנו לשינוי הגדול שהרפורמה הולכת להביא לשוק. ואכן, רפורמת הניוד בסלולר נתנה מענה ל"כאב צרכני" ותרמה לפיתוח התחרות בשוק הסלולר.

דבר דומה עומד לקרות בעוד כשלושה חודשים בעולם הבנקאות - ב-21 בספטמבר תתחיל לפעול מערכת לניוד חשבונות בנק בקליק. הקמת המערכת נעשית על פי חוק, ביוזמת משרד האוצר ובנק ישראל, במטרה לפשט את תהליך המעבר בין בנקים ולתת מענה לאחד החסמים שמקשים על לקוחות לעבור בנק.

פגישת ייעוץ עם בנקאי. ShutterStock
בלילה בין היום ה- 7 וה- 8 יעברו כל הכספים בפועל לבנק החדש. בסיום התהליך, החשבון הישן ייסגר/ShutterStock

בגלל התהליך המורכב, רק 2.5% עוברים בנק

אז מה עומד להשתנות בחיי לקוחות הבנקים בעוד שלושה חודשים? כיום, העברת חשבון היא תהליך מורכב שמחייב סנכרון תהליכים רבים - העברת החיובים של כרטיסי החיוב, ההשקעות, הצ'קים, המט"ח ועוד. זו אחת הסיבות לכך שרק כ- 2.5% מהלקוחות עוברים בנק מדי שנה.

מספטמבר, מועד עליית המערכת לניוד חשבונות בקליק, לקוחות שירצו לעבור לבנק חדש יצטרכו רק לאשר הוראת מעבר וכל הפעילות הבנקאית שלהם - משכורת, כרטיסי אשראי, הוראות קבע, צ'קים, מט"ח ותיק ניירות הערך - תעבור איתם באופן אוטומטי.

האחריות להעברת החשבון החדש - העברת התשלום, היתרות ועוד, תהיה על הבנק החדש שאליו הצרכן יבחר לעבור, ואילו באחריות הבנק הישן יהיה לדאוג לסגירת החשבון אצלו.

התהליך יארך 7 ימי עסקים, שבמהלכם הבנק החדש והבנק הישן "יסתנכרנו" בפרטי המוצרים והמידע הפיננסי של הלקוח, ובמהלכם הבנק הישן יטיל מספר חסימות על שירותים פיננסיים. בלילה בין היום ה- 7 וה- 8 יעברו כל הכספים בפועל לבנק החדש. בסיום התהליך, החשבון הישן ייסגר והמשך הפעילות יתחיל להתנהל בחשבון החדש.

תור בבנק. ShutterStock
בקרוב: מעבר בין בנקים שיושלם בתוך כמה ימים/ShutterStock

מהפכה? רק אם תושלם רפורמת הבנקאות הפתוחה

ישראל צועדת בעניין הזה בעקבות רפורמה דומה שבוצעה בבריטניה, אשר הביאה לכך שלמעלה מ-6 מיליון חשבונות עברו תהליך דומה של מעבר בין בנקים. ההנחה היא כי גם בישראל נראה עלייה בשיעורי המעבר בין בנקים כתוצאה מהשקת מערכת הניוד בין בנקים.

וזו לא ההשפעה היחידה שתהיה למהלך: לכ-70% מהלקוחות יש כיום יותר מחשבון בנק אחד, מגמה שהולכת ומתחזקת בשנים האחרונות. חלק ניכר מהם מחזיקים שני חשבונות ויותר כחלק מתפיסה של ניהול תקציב (חשבון לניהול זוגי, חשבון השקעות, חשבון להוצאות ועוד), אבל יש גם כאלה שפותחים חשבון נוסף כדי להימנע מהסרבול הכרוך בהעברת המוצרים הפיננסיים שלהם.

לאנשים אלה, הרפורמה תאפשר למזג חשבונות, להחליט היכן לרכז את כלל הפעילות שלהם, ולסגור את החשבונות הנוספים.

אז האם מדובר במהפכה? מדובר בצעד שיקל על הלקוחות בהתנהלות הפיננסית שלהם אך אם מסתכלים על רפורמת הניוד בין בנקים כצעד בודד, התשובה היא כנראה שלילית. יחד עם זאת, אם מסתכלים עליו כחלק משורה של מהלכים נוספים, כמו רפורמת הבנקאות הפתוחה, אין ספק שזהו צעד חשוב בדרך לקפיצת המדרגה הבאה של שירותי הבנקאות בישראל.

הכותבת, מאיה רפפורט, היא סמנכ"לית מוצר, דאטה ואסטרטגיה ב PEPPER

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully