וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה עדיין לא הזמן לסטוצים: לבגידה שלכם בכל זאת יש משמעות כלכלית

28.6.2021 / 15:18

פסיקת בית המשפט העליון, לפיה אין לשלול את זכותה של אישה שבגדה על חלקה בבית המגורים, עוררה סערה, אבל האם המשמעות היא שבני זוג של בוגדים יכולים באמת לצאת ללא נזק? רחוק מכך. עו"ד רונן דליהו מסביר את המשמעויות הכלכליות של הצמחת קרניים

מי ומה מונוגמיה/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

"אפשר לראות בסיפור הזה כמה גרוע, רעוע ומזעזע מעמדו של הגבר במערכת המשפט בישראל. הוא עלול למצוא עצמו במצב שבו הוא מחויב לשלם מחצית מהירושה שלו לאישה בוגדנית שהיא גם סרבנית גט, ושבסוף היא יוצאת הקורבן והוא התוקפן. כשבפועל הוא הסמרטוט".

הביקורת הנוקבת של ד"ר רונית דרור, חוקרת בתחום אלימות בין בני זוג, על פסק הדין המהדהד שניתן ביום חמישי על ידי בית המשפט העליון בפרשת האישה הבוגדת, אינה עומדת לבדה. מאז פרסום ההחלטה, הרשת גועשת והשד שטמון בסוגייה הרגישה של נאמנות בתוך התא המשפחתי, התפרץ במלוא כוחו. למצעד המבקרים בחריפות, הצטרף לדוגמה גם ח"כ שמחה רוטמן, ממפלגת הציונות הדתית: "בעבר היה ברור שלא תנאף, זו דרישה לגיטימית, שמעוגנת בעשרת הדברות, אולם עכשיו, בא ואומר בית המשפט - אין לך שום זכות לצפות לנאמנות מבת הזוג. הפסיקה ממחישה את עוצמת הניתוק האדירה של בית המשפט ממרבית מדינות העולם, שם ברור כי אין לגיטימיות לבגידה".

על מה קמה כל המהומה? בית המשפט העליון הפך ביום חמישי האחרון, בהרכב מורחב של תשעה שופטים (שישה נגד שלושה) את פסק דינו מלפני שלוש שנים, ששלל את זכותה של אישה בבית המגורים של הזוג שרשומה על שם הבעל בלבד. בין היתר, בגלל שהבעל טען כעילת גירושין כי אשתו היא "אישה נואפת מזה מספר חודשים".

השאלה היא האם באמת מעשה בגידה אינו נושא בצידו כל סנקציה במקרה שהתגלה? האם אישה שבגדה ונתפסה תצא מכך ללא רבב? ומה יהיה עונשו של גבר שנתפס בוגד? לצורך בירור הסוגייה, שוחחנו עם עורך הדין רונן דליהו, מומחה לדיני משפחה ומבכירי עוה"ד בישראל בתחומו.

גבר תופס אשה בוגדת בו. Motortion Films, ShutterStock
בית משפט או לא בית משפט - אל תבגדו/ShutterStock, Motortion Films

האם פסק הדין קובע למעשה כי אין כל משמעות כלכלית למצב בו מתגלה כי האישה בגדה בגבר?

"כפתיח חשוב להדגיש את אמירתו המשמעותית של בית המשפט העליון, כי לא נלקחים בחשבון שיקולי אשמה בפירוק התא המשפחתי בהתאם לדין הנוהג. זה עדיין לא אומר שמוסרית או חברתית מותר לנאוף או לבגוד. אנחנו מדברים על היבט משפטי בלבד. על פי קביעת בג"צ זכויות הקנין שנצברו במהלך חיי הנשואים לא אמורות להיפגע רק בשל אירוע בגידה של מי מבני הזוג.

"ולשאלת המשמעות הכלכלית, לבגידת אישה במקרה זה יכולות להיות משמעיות מסוימות. כך, למשל, בנושא "מזונות אישה". ככלל, על הבעל לדאוג לה לכל צרכיה ומדורה כפי שהיו טרם פרוץ הסכסוך. על פי הדין הדתי, ככל שיוכח כי האישה בגדה, היא מאבדת את זכותה למזונותיה.

"נבהיר מהן אותן מזונות אישה שהיא עלולה לאבד כתוצאה מבגידה. על פי הדין העברי, המונח 'מזונות' כולל את כל הצרכים וטובות ההנאה של האישה. כלומר, בפסיקת המזונות לאישה יביא בית המשפט בחשבון את מכלול הפרטים הבאים, בכפוף לכך שרמת החיים שהאישה הורגלה אליה. בהתאם לכך, בחישוב המזונות נלקחים בין היתר המשתנים הבאים: מדור והוצאות מדור (כולל משכנתא/ שכר דירה, חשמל, ארנונה, מים, טלפון וכד'). כמו כן, היא זכאית לתשלום בגין מזון, ביגוד והנעלה, חינוך, נסיעות, חוגים, בריאות (כולל טיפולים פסיכולוגיים, דיאטנית וכד'), בילוי, בידור ונופש, קוסמטיקה ומספרה.

"לצד האמור, בשנים האחרונות הפסיקה בתחום המזונות התרחבה ולפיה אישה צעירה ובריאה המסוגלת לעבוד ולהשתכר בכבוד - בית המשפט גוזר את גובה דמי המזונות להם היא זכאית בהתאם לפוטנציאל ההשתכרות שלה. בנוסף, אמנם על פי דין תורה, לא ניתן לחייב את האישה לצאת לעבוד, אולם אם בית המשפט או בית הדין מתרשם כי האישה אינה עובדת רק על מנת לזכות במזונות, או אם התפטרה מעבודתה לשם כך, הרי שהתביעה הוגשה שלא בתום לב. במצב זה, הדבר עלול להיות בעוכרה והתביעה תידחה. תוצאה נוספת של בגידת האישה היא אובדן זכאותה לקבלת כתובתה. אותה זכות מושרשת של האישה לקבל "רשת ביטחון" בעת גירושין או בעת פטירת הבעל".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

ומה הדין במקרה בו גבר נתפס בוגד? האם החוק מתייחס לכך באותו האופן?

"במקרה שמדובר בגבר בוגד שגרם לפירוק התא המשפחתי, הוא יחויב בכתובת האישה ולעיתים מסור שיקול דעת לבית הדין הרבני לחייבו גם בפיצויים".

עו"ד רונן דליהו. יחצ,
עו"ד רונן דליהו/יחצ

האם גם בית הדין למשפחה יכול לשלול מזונות אישה על רקע בגידה?

"גם בית המשפט לענייני משפחה מחויב לפעול על-פי הדין העברי ומוסמך אף הוא לבטל מזונות של אישה שבגדה בבעלה. בו בעת, בתי המשפט למשפחה לא ממהרים להפעיל סנקציה זו, והבעל יידרש להרים באופן חד משמעי את נטל ההוכחה כי האישה בגדה".

האם במקרה של בגידה, האישה מאבדת גם את זכותה לקבל מזונות ילדים?

"לא. בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה שמים שניהם את טובת הילד בראש מעייניהם. הילדים אינם צריכים לסבול ממעשי הוריהם ולכן בגידה של מי מבני הזוג המתגרש, לא תשפיע על גובה מזונות הילדים ולא על קביעת המשמורת והסדרי הראיה, אלא רק טובתם וצורכיהם של הילדים בפועל".

3 נתונים מהדהדים על בגידות

  • 60% מהבגידות נעשו עם פרטנרים אותם אנו פוגשים במקום העבודה. זה מסביר גם את העובדה שהסיכויים לבגוד עולים פלאים כאשר נוסעים לנסיעות עסקים, אשר כידוע משלבות שני מרכיבים חשובים לבגידה: סביבת העבודה יחד עם יבשת אחרת, בה אף אחד לא מכיר אותך.
  • נשים עושות סקס פעמים רבות מתוך שיקול קר ותועלתני ולעתים ללא משיכה מינית. במחקר שארך חמש שנים וכלל יותר מאלף נשים, דיווחו 51% מהן שקיימו יחסי מין עם גבר רק כדי לנקום על בגידתו של בן הזוג.
  • בגידה יכולה להוות טריגר לגירושין, אבל גם לשיפור הקשר אם מבינים את שורשיה ומטפלים בהם. מחקר שנערך בארה"ב מצא ש-87% מהנשים הנבגדות בחרו להישאר עם הבעל שלהן ולא להיפרד ממנו.
  • עוד באותו נושא:
  • בגידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully