וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יבוטל הפטור ממע"מ על קניות מקוונות?

עודכן לאחרונה: 28.6.2021 / 18:50

אם יבוטל הפטור, המהלך יעזור בעיקר לבעלי עסקים קטנים שטוענים לתחרות לא הוגנות, מאחר שישראלים רבים מעדיפים להזמין באתרי קניות בינלאומיים מוצרים ללא מע"מ וממעטים לקנות בחנויות. יחד עם זאת, לא בטוח ששר האוצר החדש ימהר לקחת מהישראלים את חדוות השופינג ברשת

לדברי גורמים בכירים במגזר העסקי, שר האוצר ליברמן מתכוון להודיע על ביטול הפטור ממע"מ על הקניות המקוונות מחו"ל מתחת ל-75 דולר. רוב מדינות האיחוד האירופי כבר ויתרו על פטור זה שמפלה לרעה את הסוחרים המקומיים.

המהלך יעזור בעיקר לבעלי עסקים קטנים, שטוענים לתחרות לא הוגנות - ישראלים רבים מעדיפים להזמין באתרי קניות בינלאומיים מוצרים ללא מע"מ וממעטים לקנות אצלם. בטווח הארוך ביטול הפטור ממע"מ עשוי, לדברי ארגוני הסוחרים, גם לייצר מקומות תעסוקה חדשים במשק בהנחה שהישראלים אכן יעדיפו לקנות יותר בארץ.

נשים עושות קניות. ShutterStock
קניות אופנה בקניון: האם הישראלים יוכרחו להיפרד מהקניות המקוונות כדי לסייע לסוחרים המקומיים ולקניונים?/ShutterStock

הפטור שנועד במקור להוזיל את יוקר המחייה

פטור ממע"מ על ייבוא אישי בסכומים הנמוכים מ-75 דולר הוחל בישראל כבר ב-2012 על ידי שר האוצר דאז, יובל שטייניץ. המטרה הייתה להוזיל את יוקר המחייה בישראל. זאת, כשנה אחרי המחאה החברתית ומסקנות ועדת טרכטנברג שהגיעו אחריה.

מאז, הדרישה לבטל את הפטור הועלתה מספר רב של פעמים על ידי ארגונים שונים המייצגים את העסקים המקומיים, אך המהלך לא קודם.

באיחוד האירופי, בו הפטור ממע"מ בייבוא אישי מחוץ לארצות אירופה עמד על 22 יורו, הוחלט לבטל אותו כליל, כך גם באוסטרליה ובארצות אחרות. עם זאת, יש להניח כי גם אם יבוטל בישראל, מרבית המוצרים המוזמנים באינטרנט ימשיכו להיות זולים יותר מאשר בישראל.

מי שפועל רבות למען ביטול הפטור ממע"מ על קניות עד לסכום של 75 דולר, נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אמר ל"וואלה! כסף": ביטול הפטור ממע"מ משמעותו ביטול האפליה מול עשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים הנאבקים על קיומם. ביטול הפטור יחזק את הצמיחה, יתרום ליצירת מקומות עבודה ויעשה את מערכת המס לשוויונית יותר".

אשה קונה נעליים. ShutterStock
מעבר לחיזוק הסוחרים המקומיים, לחוויית הקניות "הקלאסית", יש יתרונות משלה, גם לחובבי השופינג/ShutterStock

שר האוצר טרם החליט

אז האם באמת יבוטל הפטור? מוקדם לדעת. החוק שאולי הרע עם יבואנים מקומיים, היטיב עם לא מעט רוכשים פרטיים: כל מי שרכש פריטי אופנה באתרים מחו"ל, כשהם פטורים ממכס, אולי פגע בהכנסתן של חנויות האופנה בישראל, אבל שילם פחות עבור מלתחה חדשה, לא בדיוק ההטבה שפוליטיקאים ייהנו לגזול מהציבור.

בכל מקרה, בין אם מדובר בכוונת אמת ובין אם בתקווה של הסוחרים המקומיים, הרי שמלשכתו של שר האוצר נמסר בתגובה: "בימים אלה מתקיימים דיונים באוצר לגבי חוק ההסדרים, התקציב והתוכניות הכלכליות. לאחר סיום הדיונים וקבלת ההחלטות, ניתן יהיה לתת מענה לכלל הסוגיות עומדות על הפרק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully