וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייבים לעבוד: החייב יתפרנס והחוב ייפרס

עודכן לאחרונה: 29.6.2021 / 10:48

מיזם משותף של שירות התעסוקה ורשות האכיפה והגבייה יאפשר חזרה לעבודה של חייבים, תוך פריסת חובותיהם. המטרה: לנטרל את החובות כגורם מעכב מחזרה לשוק העבודה. בהוצאה לפועל רשומים כיום יותר מחצי מיליון חייבים וההערכה היא כי מספרם יגדל

יותר מחצי מיליון חייבים הרשומים בהוצאה לפועל, יוכלו לנסות לשוב ולהתפרנס בכבוד, באמצעות מתווה חדש שייאפשר להם פריסה סבירה של חובותיהם, תוך כדי שהם עובדים לפרנסתם.

עם פרוץ משבר הקורונה ומדיניות הסגרים שננקטה כדי להתמודד עם התפשטות הנגיף, גאה מספר דורשי העבודה להיקפים חסרי תקדים כאשר בשיאו של המשבר, אפריל 2020, האמיר מספר דורשי העבודה לכ- 1.135 מיליון איש.

אך מעבר לפגיעה באוכלוסיית השכירים, מרבית מהעסקים חדלו מפעילותם במהלך הסגרים, וחלקם אף ביניהם, כך ששיעור לא מבוטל מהם התקשו להתאושש וחלקם נאלצו להיסגר.

כתוצאה מכך, שנת הקורונה הותירה שכירים ובעלי עסקים רבים עם חובות גדולים, שאת השלכותיהם נוכל לאמוד רק בשנים הקרובות. לאור זאת, מעריכים ברשות האכיפה והגבייה, כי היקף החייבים והחובות צפוי לגדול בשנה הבאה כביטוי להשלכות משבר הקורונה.

ב- 13 החודשים האחרונים, מאז אפריל 2020, נפתחו למעלה מ- 350 אלף תיקים במערכת ההוצאה לפועל ובסה"כ ישנם כיום במערכת למעלה מ - 2 מיליון תיקים פעילים ו- 500 אלף חייבים.

אין עדיין עלייה משמעותית במספר התיקים בהוצאה לפועל בעקבות משבר הקורונה, אך כאמור ההערכה היא כי תהיה עלייה בהמשך. יודגש, כי ישנם חייבים בהוצאה לפועל עם חובות במספר תיקים, שמוטלים עליהם הגבלות ועיקולים, ולכן יש מביניהם המעדיפים להישאר מחוץ לרדאר ולא לחזור חזרה לשוק העבודה.

נכון להיום, בשירות התעסוקה ישנם כ- 80,000 דורשי עבודה תובעי הבטחת הכנסה אשר כשליש מביניהם (כ- 24,000) הם חייבים - כלומר, מדובר בחסם התעסוקתי משמעותי, כי בעטיין של המגבלות אין לחייב שהוא גם תובע הבטחת ההכנסה, תמריץ לשוב לעבודה ביודעו שהכסף שירוויח ינוכה לטובת השבת החוב.

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "מהלך כולל להסרת חסמים בשילובם במעגל העבודה"/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

מתוך הכרה בחומרת המצב, שכתוצאה מהמשבר צפוי אף להחריף בשנים הבאות, יצאו שירות התעסוקה ורשות האכיפה והגבייה במיזם משותף שתכליתו הסדר חוב לתובעי הבטחת הכנסה המוגדרים כחייבים במידה שתאפשר מחד את שיקומם התעסוקתי ומאידך השבה ריאלית מחובותיהם לנושים.

מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור: "במסגרת מהלך כולל להסרת חסמים של דורשי עבודה בשילובם במעגל העבודה, שירות התעסוקה הקים מיזם משותף עם הרשות לאכיפה וגבייה להסדרת חובותיהם, על מנת שישובו במהרה למסלול חיים יצרני ובתעסוקה מלאה".

מנכ"ל רשות האכיפה והגבייה, תומר מוסקוביץ': "רשות האכיפה והגבייה כגוף הלאומי לטיפול בחובות בישראל שמה לה למטרה לסייע בטיפול ובהסדרת חובות של דורשי עבודה, מתוך הכרה שחובות מהווים חסם בחזרה למעגל העבודה.

הרשות רואה בשיתוף הפעולה עם שירות התעסוקה יעד לאומי וחשוב. אני קורא למעסיקים לא לחשוש להעסיק עובדים שיש להם חובות. דווקא עובד שמנסה להסדיר את חובותיו יהיה עובד חרוץ ומסור כדי להבטיח את קבלת השכר וסילוק החוב".

מנהל רשות האכיפה והגבייה תומר מוסקוביץ. יחצ,
מנכ"ל רשות האכיפה והגבייה, תומר מוסקוביץ': "דווקא עובד שמנסה להסדיר את חובותיו יהיה עובד חרוץ ומסור"/יחצ

איך עוזרים לחייבים לחזור למעגל התעסוקה?

יצוין, כי המיזם החל בפעילותו בעיצומו של הסגר השני, אוקטובר 2020, ועד כה סייע ליותר מ- 1,000 דורשי עבודה תובעי הבטחת הכנסה והם בעלי חוב, כאשר כ-25% מהם נקלטו כבר במקומות עבודה. עוד נדגיש, כי 73% מהמשתתפים בתכנית נפלטו משוק העבודה מה- 15.3.20, פרוץ משבר הקורונה.

יובהר כי המיזם מבוצע במסגרת "מעגלי תעסוקה", אחת מתכניות הדגל של שירות התעסוקה. המדובר הוא בתכנית לשיקום תעסוקתי ולהשבה לעבודה של דורשי עבודה מרובי חסמים תעסוקתיים המקשים עליהם לשוב למעגל העבודה.

בתכנית מסייעים להם לפרק חסם אחר חסם באמצעות ייעוץ קריירה, הכוונה תעסוקתית, אימונים, טיפולים פסיכולוגיים, סדנאות קבוצתיות, קורסים והכשרות עד לחזרתם לעבודה. ואכן, בשש שנות פעילותה קודם למשבר הקורונה (2014-2020) הצליח שירות התעסוקה לצמצם את מספר דורשי העבודה תובעי הבטחת ההכנסה מ 120,000 ב-2014 ל- 60,000 בלבד ערב פרוץ משבר הקורונה, מרץ 2020.

פרקטית, שירות התעסוקה פונה לדורש העבודה החייב ומציע לו סיוע בטיפול בחובותיו על מנת לשוב לחיים, מציג לו את התועלות, מבהיר לו את התהליך ומפשט לו אותו ומעבר לכך, מתחייב ללוות אותו עקב בצד גודל עד שיבתו לחיים יצרניים נטולי מגבלות.

לאחר מכן, השירות מפגיש אותו עם רשות האכיפה והגבייה, שם מציגים לחייב את כל האפשרויות העומדות בפניו על פי חוק, בשיתוף עם הסיוע המשפטי של משרד המשפטים, השותף לפרויקט זה, מעמידים לו ליווי משפטי במידת הצורך, מסייעים בפריסה של חובות המרכז לגביית קנסות ברשות, פונים לנושה או ב"כ בתיק לבקש הסדר פריסה ומצמצמים את הבירוקרטיה שחייבים רבים מתקשים עמה. כאשר, במקביל, שירות התעסוקה מסייע לו במסגרת "מעגלי תעסוקה" לשוב לשוק העבודה - שיפור מיומנויות, ייעוץ קריירה, אימונים תעסוקתיים, קורסים וכו' עד להשמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully